Auteur Topic: hulp en tips gevraagd bij K-1 astrotracer functies (sterrenvolger)  (gelezen 743 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: hulp en tips gevraagd bij K-1 astrotracer functies (sterrenvolger)
« Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2021, 10:00:23 »
Op YouTube zijn meerdere video's te vinden over de sterrenvolger functie van de K-1, hierbij een link naar het gebruik ervan:
https://www.youtube.com/watch?v=WHdWMI0B4Oc

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: hulp en tips gevraagd bij K-1 astrotracer functies (sterrenvolger)
« Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2021, 10:00:23 »

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: hulp en tips gevraagd bij K-1 astrotracer functies (sterrenvolger)
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2021, 18:29:34 »
Hallo Klaas,

Ik heb ooit de PENTAX O-GPS1 module gekocht voor mijn K-5 II. Bij deze camera zit de boel er niet standaard in maar is een losse module die op de flitsschoen gaat.
Het is overigens geen succes. Bij een tijdopname worden sterren nog steeds strepen, alleen korter en in een richting dwars erop. De berekening in de module deugt dus niet, maar wellicht is dit bij de K-1 verbeterd.
Als ik de Astrotracer wil gebruiken moet ik de camera met module eerst kalibreren: de camera minstens 180 graden draaien om de drie assen.
Verder moet de camera op Manual Focus en op Bulb (sluitertijd) gezet worden. Er is een menu GPS. Daarin vindt verder alles plaats, dus de tijdsduur van de opname instellen en Start selecteren. Daarna moet ik de sluiterontspanknop gebruiken om de opname werkelijk te starten.

Groet,
André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline Klaas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 346
  • Geslacht: Man
hulp en tips gevraagd bij K-1 astrotracer functies (sterrenvolger)
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2020, 13:57:39 »
Ik wil eens wat meer uitproberen met de K-1. Ik ben nu aan het kijken naar sterrenvolger opties. (astrotracer). Wie heeft er ervaring mee ? Ik ben er nu door schade en schande achtergekomen dat er eerst ook nog een submenu met parameters voro de juiste keuze bij hoort. dat vond ik niet in de handleiding staan. Er is verder ook erg weinig van te vinden in het boekje bij de K-1. Wie heeft meer ervaring specifiek met de K-1 of K-33 II op dit punt. En hoe voeg je de diverse opnames als je een serie van 8 maakt bv samen.

Kortom meer hulp of tips gezocht.
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1