Auteur Topic: Dia's scannen  (gelezen 1493 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Dia's scannen
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2010, 14:44:32 »
Waarom kun je Linux niet aan het scannen zetten?
Met een PCI=>SCSI-kaart sluit je de scanner aan en installer je scanner en de drivers. De scanner is TWAIN-compatible en dan zou je m.i. onder Gimp ook moeten kunnen inscannen.

Begin in elk eval niet met die goedkope scanners van Ion e.d., daar komt voor de kritische fotograaf alleen maar bagger uit.

Ik ben benieuwd, J@@P.
Succes met vinden...
(Zoeken is meestal gemakkijker :D)

Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Dia's scannen
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2010, 14:44:32 »

Offline Jaap

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 73
Re:Dia's scannen
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2010, 07:21:33 »
Als je het geen probleem vindt om een SCSI kaart in de computer in te bouwen, staat er een prima diascanner van Polaroid op MP: een 45i,
....]
Dank voor de tip. Ik heb geen probleem met SCSI maar mijn mac-mini heeft dat helaas wel :-( Ik heb nog wel een oude linux-bak met SCSI maar die kan ik niet gebruiken om te scannen.... Wel een idee om eens op MP te gaan zoeken.

asplx

  • Gast
Re:Dia's scannen
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2010, 00:32:53 »
Als je het geen probleem vindt om een SCSI kaart in de computer in te bouwen, staat er een prima diascanner van Polaroid op MP: een 45i,
computers en software; scanners; Polaroid.

Hoge resolutie, grote kleurdiepte 3x 12 bit

interessante vraagprijs !

Groeten,
Ruurd

Offline Jaap

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 73
Dia's scannen
« Reactie #1 Gepost op: 7 december 2010, 21:12:49 »
Ik kwam er een tijdje geleden achter dat veel van mijn oude dia's aan het schimmelen zijn. Ik ben dus toch maar weer eens aan het scannen geslagen. Het scannen van kleuren-negatieven gaat best aardig (ik heb mijn ME super weer een tweede leven gegeven) maar dia's is toch echt een probleem voor mijn scanner (epson 2480 photo). De dia's hebben een veel groter contrast dan de negativen en dat lijkt de scanner niet aan te kunnen (of ik doe wat fout).  

Nou lijkt het of de nieuwere scanners (epson V600; canon 9000F) weer flink wat beter zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Ben ik aan een ander scanner toe of is dit gewoon het beste wat ik kan verwachten? Als voorbeeld een goede scan  (dia met weinig contrast) en een zoals vele waarbij het absoluut niet lukt om de donkere partijen op te lichten.

Zo zijn ze op zijn best (gemaakt met ME Super M50 1.4)
[foto even weggehaald]

Hier heb ik in een contrastrijke dia geprobeerd de donkere delen op te lichten. het lijkt erop of de lamp van de scanner niet sterk genoeg is om daar informatie uit te halen?
[foto  even weggehaald]


Foto's hier geplaatst max. 900px, s.v.p. resizen! Een foto die van een internetsite geplukt is om iets te illustreren en te groot is kan ook d.m.v. de [img=width/height] methode binnen onze regels gezet worden. Hoe? Zie hier.





« Laatst bewerkt op: 8 december 2010, 19:11:32 door Jaap »