Auteur Topic: Rond de vuurtoren bij De Cocksdorp op Texel  (gelezen 2316 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Rond de vuurtoren bij De Cocksdorp op Texel
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2020, 16:42:49 »
Eric, Penter en Ron, bedankt voor jullie reacties.

Bij foto 3 mis ik de scherpte en is het jammer dat de meeuw deels zo overbelicht is geraakt. Jammer want het is wel een leuk tafereel.
Om foto 4 moet ik trouwens wel lachen: Wat doet die verkeersregelaar daar nou? Het verkeer tegen houden denk ik niet, want ze staat er met de rug naar toe. Zou ze de lopers gaan tegen houden, of is het een bekende van jou en staat ze naar jou te zwaaien?

Bij foto 3 valt de scherpte zoveel mogelijk op de strandlopertjes; de zilvermeeuw is onscherp ook wel als zodanig te herkennen. Het is met meeuwen in fel zonlicht altijd lastig om het wit van de onderkant;/borstkast goed te belichten, evenals de rest van de foto (zie ook bijgevoegde foto); misschien moet ik meerdere foto's maken met belichtingbracketing al zal dan de timing van een foto maken wel minder goed lukken.
Bij foto 4 moeten de lopers vanaf de straat met rode klinkers, de asfaltweg oversteken. Omdat het geen scherp begrensde overgang is en iedereen niet vlak bij de verkeersregelaar oversteekt, stopt het verkeer al veel eerder.
Bij foto 1 ging het me om een goede belichting te krijgen van de loper, bij de passage over het strand ter hoogte van de vuurtoren.

Het histogram van foto 3 laat een klein puntje zien dat rechts tegen de kant op loopt en dus overbelicht is; in het scherpe zonlicht had ik dat niet gezien:


Arno
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2020, 17:07:11 door abakker »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Rond de vuurtoren bij De Cocksdorp op Texel
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2020, 16:42:49 »

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: Rond de vuurtoren bij De Cocksdorp op Texel
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2020, 19:35:42 »

Om foto 4 moet ik trouwens wel lachen: Wat doet die verkeersregelaar daar nou? Het verkeer tegen houden denk ik niet, want ze staat er met de rug naar toe. Zou ze de lopers gaan tegen houden, of is het een bekende van jou en staat ze naar jou te zwaaien?


Ik deel de technische mening van de collega's.

Dat laatste idee had ik ook :). Ze heeft de zaken goed onder controle. Dat kan nog op Texel.

Groet,

Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Rond de vuurtoren bij De Cocksdorp op Texel
« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2020, 12:21:28 »
Leuke gevarieerde serie geworden, waarvan foto 5 mij het meeste aanspreekt. Bij foto 3 mis ik de scherpte en is het jammer dat de meeuw deels zo overbelicht is geraakt. Jammer want het is wel een leuk tafereel.

Om foto 4 moet ik trouwens wel lachen: Wat doet die verkeersregelaar daar nou? Het verkeer tegen houden denk ik niet, want ze staat er met de rug naar toe. Zou ze de lopers gaan tegen houden, of is het een bekende van jou en staat ze naar jou te zwaaien?


Groet vanaf het vasteland,   Peter

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Rond de vuurtoren bij De Cocksdorp op Texel
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2020, 14:11:24 »
Het wordt toch eens tijd dat ik naar Texel ga, ik ben er in mijn 72 jaar nog nooit geweest.

leuke serie, maar bij foto 1 zou ik toch eens kijken of je er niet een panoramisch beeld van maakt, zonder toren, alleen de donkere duinenrand en rechts dan het stukje wit afsnijden.
Kijk eens wat er dan gebeurt, de eenzame loper vangt net dat licht in een grote ruimte.
Nu valt de loper nauwelijks op en wordt de aandacht geheel getrokken naar de vuurtoren, die geheel overstraald is.

Je kunt er ook twee foto's van maken
Kortom er zit best veel meer in, in deze eerste foto
Dus aan het werk !!!
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Rond de vuurtoren bij De Cocksdorp op Texel
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2020, 21:56:54 »
1. Daar was zaterdag een gedeelte van het parcours van een crossloop


2. Meeuwen waren druk bezig om voedsel te pakken in de branding


3. Een paar strandlopertjes wachtten op de restjes


4. En de crosslopers gingen door


5. Duintje op, duintje af en genoten van de zon

Pentax K-5 met Tamron 28-300mm