Auteur Topic: Waas over foto'sSigma 105mm F2.8 EX DG Macro  (gelezen 941 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Waas over foto'sSigma 105mm F2.8 EX DG Macro
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2021, 21:21:28 »
Scherpte is op de goed plek alleen de foto heeft heel weinig contrast, ik kan me niet voorstellen dat dat bij deze lens zo hoort.
Zo als er al gesuggereerd werd: Als de lens niet op de camera zit kijk dan eens door de lens met het diafragma open. Ziet het er helder uit of niet?
Heeft de lens het eerder wel goed gedaan? Zou de coating er afgepoetst zijn  ::)

 
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Waas over foto'sSigma 105mm F2.8 EX DG Macro
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2021, 21:21:28 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Waas over foto'sSigma 105mm F2.8 EX DG Macro
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2021, 16:27:02 »
 De foto is wel scherp. Het lijkt op condens, maar heb je wel een zonnekap gebruikt? De foto is te verbeteren door het contrast iets te verhogen evenals de belichting.

newmikey2

  • Gast
Re: Waas over foto'sSigma 105mm F2.8 EX DG Macro
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2021, 18:28:29 »
Filter?

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Waas over foto'sSigma 105mm F2.8 EX DG Macro
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2021, 15:46:13 »
Is er geen condens in de lens gekomen, of stof, of schimmelvorming? Dit heeft mi niets met focus te maken, maar eerder iets van vertroebeling door iets in de lens. Het is blijkbaar alleen met die betreffende lens. Ik weet niet waar je woont, anders zou je de lens eens op een body van iemand anders kunnen proberen, dan weet je in ieder geval zeker dat het aan de lens ligt. Je zou eens kunnen proberen er doorheen te kijken als hij van de camera af is, met het diafragma open, het moet er dan helder uitzien.

Offline Ienepien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 260
  • Geslacht: Vrouw
  • Fotografie is een ware inspiratie
Ik ben met mijn...K3/K7 + Sigma 50mm f1.4 + Sigma  70-300mm Apo dg macro- Sigma 105mm f2.8 DG macro, erg gelukkig!!

Offline Ienepien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 260
  • Geslacht: Vrouw
  • Fotografie is een ware inspiratie
Ik ben met mijn...K3/K7 + Sigma 50mm f1.4 + Sigma  70-300mm Apo dg macro- Sigma 105mm f2.8 DG macro, erg gelukkig!!

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Waas over foto'sSigma 105mm F2.8 EX DG Macro
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2021, 12:34:29 »
Wanneer je de foto's plaatst, geef dan meteen even aan hoe je bij het nemen van de foto's scherp hebt gesteld, handmatig of automatisch. Als je met de lens met problemen automatisch hebt scherpgesteld, probeer dan ook eens een foto te maken waarbij je handmatig scherpgesteld. Als daar een groot verschil in scherpte tussen zit, dan kan het zijn dat de automatische scherpstelling voor die lens wat bijgesteld moet worden.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Waas over foto'sSigma 105mm F2.8 EX DG Macro
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2021, 22:58:32 »
Ben in bezit van een K3 met diverse lenzen. En met 1 van die lenzen heb ik een probleem. Het gaat om de Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro. Op de een of andere manier zijn de foto's die ik hiermee maak voorzien van een soort waas. Plaats hierbij ik even een voorbeeldfoto van mijn kat met lens Sigma 50mm F1.4 en die met Sigma 105mm F2.8 . Wat kan het probleem zijn? Heb het al schoongemaakt met doekje en kwast, maar dat helpt niet.  :-[ Hoe plaats ik ook al weer een foto hierbij? Sorry ben het even kwijt. En kan dat nog achteraf?
Hoi Ina, misschien is er sprake van bewegingsonscherpte en/of verkeerde focus. Als je een paar foto's plaatst met daarbij de instellingen voor sluitertijd, diafragma en ISO, dan is er misschien iets meer over te zeggen. Op dit forum kan je op de volgende manier foto's plaatsen via flickr.com: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=42117.0

Offline Ienepien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 260
  • Geslacht: Vrouw
  • Fotografie is een ware inspiratie
Waas over foto'sSigma 105mm F2.8 EX DG Macro
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2021, 17:57:54 »
Hoi Pentaxliefhebbers, Ik ben Ina en hier niet helemaal nieuw, maar ben er een aantal jaren tussenuit geweest. Graag voeg ik me weer in deze wereld. Moet me weer helemaal inlezen hoe het ook weer gaat. Maar daar kom ik vast achter. Hoe ik een vraag kan stellen, en foto's plaatsen. Mijn hobby is hoe gek ook, is fotografie. En dan vooral mijn prachtig brits kortharen. En mijn kleinkinderen natuurlijk, maar die zijn er niet altijd, de katten wel.  Ik vind portretfotografie bijvoorbeeld heel leuk, maar begeef me ook graag in de natuur,  en maak soms macrofoto's of landschapsfoto's. Ik klik er lustig op los. Ben in bezit van een K3 met diverse lenzen. En met 1 van die lenzen heb ik een probleem. Het gaat om de Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro. Op de een of andere manier zijn de foto's die ik hiermee maak voorzien van een soort waas. Plaats hierbij ik even een voorbeeldfoto van mijn kat met lens Sigma 50mm F1.4 en die met Sigma 105mm F2.8 . Wat kan het probleem zijn? Heb het al schoongemaakt met doekje en kwast, maar dat helpt niet.  :-[ Hoe plaats ik ook al weer een foto hierbij? Sorry ben het even kwijt. En kan dat nog achteraf?
Ik ben met mijn...K3/K7 + Sigma 50mm f1.4 + Sigma  70-300mm Apo dg macro- Sigma 105mm f2.8 DG macro, erg gelukkig!!