Auteur Topic: Advies gevraagd voor aankoop eerste pentax!  (gelezen 5150 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Advies gevraagd voor aankoop eerste pentax!
« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2011, 21:45:09 »
Tja, ik durf Kees absoluut niet tegen te spreken...
Ik heb hetzelfde boek als hij en hij heeft het me aanbevolen  :toppie:, Kees.

In dat boek, "ASAHI PENTAX and Pentax SLR 35mm cameras 1952-1989",
wordt de Super A beschreven als de topper van de reeks AF-reflexen. Alles wat er na kwam, is er neerwaards van afgeleid, met uitzondering van Z-serie en de MZ-serie.

En zeker voor de genoemde prijs zeg ik: DOEN....
Gaan voor die banaan.

Kortom: Waarom heb je die nog niet in huis gehaald? :D

Zal ik maar zeggen:
Heel veel plezier ermee ?

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Advies gevraagd voor aankoop eerste pentax!
« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2011, 21:45:09 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Advies gevraagd voor aankoop eerste pentax!
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2011, 19:51:55 »
Als je analoog wilt, en dit lijstje is jouw keuze: DE SUPER A!!

De P 30/50 is een instap, de MV zit daar nog onder maar de Super A is SUPER!! Voor 3 tientjes: DOEN!!

Ja Rick, als iemand het zou moeten weten is het onze "meester verzamelaar" Kees  ;)
Kees:  :good: om je hier te zien!

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Advies gevraagd voor aankoop eerste pentax!
« Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2011, 18:42:00 »
Als je analoog wilt, en dit lijstje is jouw keuze: DE SUPER A!!

De P 30/50 is een instap, de MV zit daar nog onder maar de Super A is SUPER!! Voor 3 tientjes: DOEN!!

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Advies gevraagd voor aankoop eerste pentax!
« Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2011, 18:37:11 »
ik ben niet bekend met de P serie maar van dit lijstje zou ik zeker de Super a grijpen. Lakschade ("battle scars" heet dat eigenlijk) maakt niet uit, als alles werk heb je daar zeker nog een paar jaar lol mee. Bij de program moet je even naar de exacte naam kijken, de Program A is iets minder qua specs en technische mogelijkheden maar zeker ook goed te gebruiken, als het een Super Program is, is dat de US versie die verder identiek is aan de Super A, behalve misschien de kleur, de amerikanen schjnen een voorkeur gehad te hebben voor de zilveren versie.
Maak je nog even geen zorgen over de objectieven, er circuleert genoeg oud glaswerk. De korte zooms uit die tijd waren nou niet bepaald erg briljant maar de 28-80 is zeker goed genoeg om kennis te maken, details vind je bij onze amerikaanse vrienden http://www.pentaxforums.com/lensreviews/
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Advies gevraagd voor aankoop eerste pentax!
« Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2011, 18:18:30 »
Hoi Rick,

Zoals in het voorstel topic al opgemerkt, ken ik zelf de P30 niet.

Voor wat betreft lenzen geldt over het algemeen, dat je met een prime (vast brandpuntsafstand) scherpere foto's maakt dan met een zoom-objectief. Bij een zoom heb je in de uiterste bereiken ook vaak last van "bijwerkingen"(vervorming etc.). Een erg mooie lens is de M of A 50 mm f/1.7. Heel scherp en lichtsterk en met name ook zeer betaalbaar. Deze lens zou eigenlijk niet mogen ontbreken op een analoge camera. Een 50 mm lens is op analoog dus ook echt 50 mm. Je hebt bij analoog dus geen "last" van de cropfactor die digitaal wel heeft (bij Pentax maal 1,5, dus 50 mm wordt 75 mm en dus richting tele- portretlens).

Om na te gaan wat ongeveer de markt voor tweedehands Pentax spullen is, is wellicht deze website nog behulpzaam: http://www.schmickis.de/Preise/preise.htm

Succes!

Groet
Edzo

RickH

  • Gast
Advies gevraagd voor aankoop eerste pentax!
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2011, 18:08:03 »
Hoi!

Ik begin steeds meer interesse te krijgen in analoge fotografie! Omdat ik nog niet zo bedreven ben in de wereld van spiegelreflexen wil ik redelijk goedkoop beginnen om te kijken of het echt wel wat is voor me! ik heb wat dingetjes opgezocht op internet en heb gelezen dat voor mij het beste een kleinbeeld toestel is en daarmee kwam ik uit bij pentax, minolta of nikon.

Nu heb ik aantal pentaxen aangeboden gekregen en ik vroeg me af wat jullie pentaxexperts mij aan zouden raden?

- pentax super A met lichte verfschade maar werkt perfectmet batterijen, standaard lens en een panagor PMC auto tele zoom (75 - 205 MM) voor 30,-

- de p30t in zeer goede staat met A-zoom lens 28 - 80 mm, f 1:3.5-4.5 + pentax flitser AF260Sa + pentax paraattas + UV & polarisatiefilter en gebruiksaanwijzingen voor 20,-

- de pentax MV met de standaardlens voor 20,-

-de p30 in goede staat met objectief 28 - 80 mm en objectief 35 - 80 mm van pentax, pentax flitser AF160Sa en een filter & tasje voor 20,-

- de p30 met pentax a zoomlens 28-80 mm (3.5) in goede staat voor 18,-

- pentax programm met een lens en flitser, volgens mij is het een takumar-A zoom verder staat er niet zoveel bij voor 30,-

- de p50 met takumar- a zoom 1:3.5-4.5 28-80 mm voor 20,-

Mijn gedachten gingen zelf naar de p30 met 2 lenzen, flitser en filter voor 20,- maar ik hoor graag van jullie tips over welke ik het beste kan nemen!

Ik ga hem wel echt gebruiken, vrienden van mij fotograferen alleen maar analoog en vind het effect zo gaaf dat ik me ook echt in wil verdiepen. Dus tips of websites waar tips op staan zijn ook welkom!

alvast enorm bedankt!