Auteur Topic: Pentax ME + toebehoren: vragen.  (gelezen 2669 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Antonio

  • Gast
Re: Pentax ME + toebehoren: vragen.
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2009, 11:45:30 »
Antonio schreef op Gisteren om 16:04:40:
door het krijgen van een B200 van Praktica heb ik nu een behoorlijk aantal Praktica's.
Het zijn oerdegelijke camera's, en ik kan er geen kwaad woord over geloven.


Dat is niet ieders mening.

Het is mijn mening, en ik kan het prima vinden met het internationale gezelschap op de PUGW (Praktica Users Group Worldwide), er wordt zeer weinig geklaagd over de kwaliteit van de camera's. En eerlijk is eerlijk: Praktica heeft fotografie voor veel mensen betaalbaar gemaakt. De bewogen geschiedenis van het merk is letterlijk in boeken beschreven. Ik zie mezelf nog wel eens naar Dresden gaan, om het Praktica gevoel eens tot mij te nemen. De oude Praktica fabriek is nu een technologie museum.

Antonio schreef op Gisteren om 16:04:40:
Helaas is dat de ME een beetje noodlottig geworden.
Ik heb hem opengemaakt, maar ben nooit echt verder gegaan: het zou wel eens aan de potmeters bovenop het prismahuis kunnen liggen.

Heb je daar een gegronde reden voor, of is het de verleiding om aan iets te willen draaien wat er uitnodigend uitziet ?
Het is niet aannemelijk dat draaien aan de potmeters gaat helpen, nog nooit meegemaakt.

Sterker nog: ik ben er vanaf gebleven. Maar als iemand de Me super inwendig dermate goed kent, dat hij weet waarom de foto's er steevast te donker uitkomen, houd ik me aanbevolen. Met deze camera heb ik een hoop meegemaakt, ik knap hem graag op.

Antonio schreef op Gisteren om 16:04:40:
Maar toch moet ik het even over deze winder hebben, het batterijdeksel is gaaf, maar een los stuk plastic wat het klepje dichthoudt, is afgebroken.
Heeft iemand zo een deksel, of alleen het stukje plastic wat voor de sluiting zorgt?

Er zijn twee modellen winder voor de ME/ME-super generatie, en alle ME en MX winders die stuk zijn, zijn dat meestal bij het batterij dekseltje.
Dus als je een heel batterijdekseltje wil, zit er meestal een werkende winder aan vast.

Ik denk dat ik een klein faxje naar Japan schrijf, misschien weten zij nog een vakje met deze stukjes plastic te liggen, ik houd jullie op de hoogte!

Antonio schreef op Gisteren om 16:04:40:
Tweede vraag: heeft iemandervaring met het vervangen van het schuimrubber  in de ME super? Dit is in mijn beide Pentaxen aan het vergaan.


Ooit op een beurs een lapje zwart schuim met zelfklevende achtekant gekocht. Het is onderhand nu zelf aan het vergaan van ouderdom.
Ik moet toch wat, het hoort er te zitten en het ik aan het vergaan. Ik ga het schuimrubber vervangen, en ik heb een zeer nette handleiding gevonden om het zelf te doen. Zie hier:  http://www.kyphoto.com/classics/sealreplacement.html  

Antonio schreef op Gisteren om 16:04:40:
Derde vraag: Zijn er hier lieden die evt een optisch gave ME super hebben, of onderdelen voor sloop?


Zondag 22-maart is er in houten de fotografica beurs, daar zijn vast wel min of meer werkende pentax camera's en winders te vinden ter reparatie of ter vervanging van jouw pentax kneusjes.
En waarschijnlijk voor weggeefprijzen, kijk in de bakken onder de tafels


Ik ben er eens geweest, en ik vind het er erg leuk. Is het er nog steeds zo warm? Ik kom alleen met teveel terug...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Pentax ME + toebehoren: vragen.
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2009, 11:45:30 »

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Pentax ME + toebehoren: vragen.
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2009, 23:23:17 »
Citaat
Geachte Pentax gebruikers.

Ik stel me even voor: Ik ben Antonio,

goedenavond Antonio, welkom.

Citaat
door het krijgen van een B200 van Praktica heb ik nu een behoorlijk aantal Praktica's.
Het zijn oerdegelijke camera's, en ik kan er geen kwaad woord over geloven.

Dat is niet ieders mening.

Citaat
Helaas is dat de ME een beetje noodlottig geworden.
Ik heb hem opengemaakt, maar ben nooit echt verder gegaan: het zou wel eens aan de potmeters bovenop het prismahuis kunnen liggen.
Heb je daar een gegronde reden voor, of is het de verleiding om aan iets te willen draaien wat er uitnodigend uitziet ?
Het is niet aannemelijk dat draaien aan de potmeters gaat helpen, nog nooit meegemaakt.

Citaat
Maar toch moet ik het even over deze winder hebben, het batterijdeksel is gaaf, maar een los stuk plastic wat het klepje dichthoudt, is afgebroken.
 Heeft iemand zo een deksel, of alleen het stukje plastic wat voor de sluiting zorgt?
Er zijn twee modellen winder voor de ME/ME-super generatie, en alle ME en MX winders die stuk zijn, zijn dat meestal bij het batterij dekseltje.
Dus als je een heel batterijdekseltje wil, zit er meestal een werkende winder aan vast.

Citaat
Tweede vraag: heeft iemandervaring met het vervangen van het schuimrubber  in de ME super? Dit is in mijn beide Pentaxen aan het vergaan.

Ooit op een beurs een lapje zwart schuim met zelfklevende achtekant gekocht. Het is onderhand nu zelf aan het vergaan van ouderdom.

Citaat
Derde vraag: Zijn er hier lieden die evt een optisch gave ME super hebben, of onderdelen voor sloop?

Zondag 22-maart is er in houten de fotografica beurs, daar zijn vast wel min of meer werkende pentax camera's en winders te vinden ter reparatie of ter vervanging van jouw pentax kneusjes.
En waarschijnlijk voor weggeefprijzen, kijk in de bakken onder de tafels :)

George


Antonio

  • Gast
Pentax ME + toebehoren: vragen.
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2009, 16:04:40 »
Geachte Pentax gebruikers.

Ik stel me even voor: Ik ben Antonio, kom uit Amsterdam en ben 43 jaar. Op mijn 17e kreeg ik een ME super. Sindsdien heb ik een beetje een verzamel tik: Pentax was zo slim geweest een boekje met accesoires bij de camera te voegen, en als jonge man droomde ik van iedere lens die er in stond, als ik een fortuin naar Pentax zou brengen, zou ik in een permanente staat van gelukszaligheid verkeren. Helaas voor Pentax verliep het een beetje anders: door het krijgen van een B200 van Praktica heb ik nu een behoorlijk aantal Praktica's. Het zijn oerdegelijke camera's, en ik kan er geen kwaad woord over geloven. Ze kosten ook vrijwel niets meer.
Goed: door de Pentax heb ik nog heel leuke plaatjes van mijn jeugdjaren, en de avonturen die ik beleefde op vakanties. Helaas is dat de ME een beetje noodlottig geworden: in 1985 maakte ik een kanotocht en de pentax, ondanks een omhullende plastic tas, werd nat. Hij heeft daarna nog vele mooie plaatjes gemaakt, maar in 1991 was het zover: volgens de Pentax had ik een vakantie in een uiterst duistere omgeving gemaakt, terwijl het daglicht op de Ionische elanden toch echt oogverblindend helder was. Ik heb hem opengemaakt, maar ben nooit echt verder gegaan: het zou wel eens aan de potmeters bovenop het prismahuis kunnen liggen. Helaas heb ik geen afstelapparatuur, mocht iemand wel handig zijn, of kennis hebben op dit gebied dan blaas ik deze jeugdvriend graag nieuw leven in.
Goed, gisteren kwam ik aan een Me super met flink wat accesoires, en verdomd: tot nu toe doet alles het! De winder, de camera, de lenzen. Maar toch moet ik het even over deze winder hebben, het batterijdeksel is gaaf, maar een los stuk plastic wat het klepje dichthoudt, is afgebroken. Heeft iemand zo een deksel, of alleen het stukje plastic wat voor de sluiting zorgt?
Tweede vraag: heeft iemandervaring met het vervangen van het schuimrubber  in de ME super? Dit is in mijn beide Pentaxen aan het vergaan.
Derde vraag: Zijn er hier lieden die evt een optisch gave ME super hebben, of onderdelen voor sloop? Ik ben ergens een ekster: als ik mijn camera's in z.g.a.n. staat kan maken vind ik dat leuk, maar qua werking doet de ene het prima. Ik heb wel een batterijdekseltje van de camera (niet van de winder waar ik net over sprak) dat wel erg geleden heeft, dat is best aan vervanging toe.
Goed, binnenkort heb ik dus wat accesoires over, want door de aanschaf heb ik ook wel wat zaken dubbel. Binnenkort zal ik mijn boedel verkopen op deze site.  
Uw antwoorden zie ik met belangstelling tegemoet.