Auteur Topic: Nieuwjaar duik (Texel, 6 foto's).  (gelezen 1328 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Nieuwjaar duik (Texel, 6 foto's).
« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2019, 22:46:18 »
Eviz en Peter, bedankt voor jullie reacties. PhotoScape X Pro zal ik wel meer gaan gebruiken, omdat ik de kleuren wel vaker niet goed krijg als ik hem op "Automatische Wit Balans" heb staan. Er zit ook een spot-meet-functie op om de WB in te stellen; je hebt dan natuurlijk wel een witte plek nodig op de foto. Het kan natuurlijk ook door handmatig de witbalans van de camera in te stellen; dat moet ik ook maar eens uitproberen.

Groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2019, 07:32:03 door abakker »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Nieuwjaar duik (Texel, 6 foto's).
« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2019, 22:46:18 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwjaar duik (Texel, 6 foto's).
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2019, 21:40:37 »
Daar knapt de foto vanop zeg :good:.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Nieuwjaar duik (Texel, 6 foto's).
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2019, 16:16:56 »
Goede verbetering! Heeft PhotoScape X pro geen "pipet-functie" voor het instellen van de witbalans? Als zit dit er goed uit hoor.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Nieuwjaar duik (Texel, 6 foto's).
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2019, 14:42:10 »
Peter en EviZ, jullie hebben gelijk: de witbalans stond nog op "schaduw" met 6500 Kelvin; op de gok heb ik daar 8500 Kelvin van gemaakt met PhotoScape X Pro. Omdat de eerste foto met 2 verschillende kleurtemperaturen staat afgebeeld, is het effect goed te zien.

Groeten, Arno

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Nieuwjaar duik (Texel, 6 foto's).
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2019, 18:00:42 »
Eens met PeterN. Er zit een groenzweem in de foto's en de foto's ogen wat vlak. Wat meer contrast zou best kunnen. Ook een "dehaze" zouden de foto's wel kunnen gebruiken.
Verder wel een prettige verslaglegging.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwjaar duik (Texel, 6 foto's).
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2019, 13:07:29 »
... De eerste foto heb ik zo gelaten; de andere foto's waren te flets en heb ik iets bijgewerkt. Hopelijke bedoelde je met "afwijkende kleurstelling", dat ze te flets waren?

Nee, met de kleurstelling bedoel ik eigenlijk meer dat de witbalans niet helemaal lekker lijkt te zijn ingesteld. De foto's komen wat groen/bruinig over.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Nieuwjaar duik (Texel, 6 foto's).
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2019, 19:39:48 »
Alwin en Peter, bedankt voor jullie reacties.
Voor het bewerken van foto's gebruik ik het gratis programma FastStone Image Viewer 5.9 en een enkele keer (om de kleurtemperatuur te veranderen of iets zeer lokaal op te lichten) het eveneens gratis programma PhotoScape X Pro. Iets bijsnijden, rechtzetten, kleuren- en belichting aanpassen kan gemakkelijk met het eerst genoemde programma.
Als er veel mensen op een foto staan, dan is het vaak niet goed mogelijk om daar een foto van te maken zonder het "afsnijden van ledematen e.d." Bij foto 2 had ik daar inderdaad even beter naar moeten kijken; bij de laatste 2 foto's heb ik vrij sterk bijgesneden (zonder amputatie).

Leuke serie geworden, waarbij ik de eerste foto de grootste topper vind. Daar vind ik de afwijkende kleurstelling van je foto's ook wel sfeervol overkomen, bij de andere foto's krijg ik door de kleurstelling het idee naar een paar oude analoge foto's te kijken.

De eerste foto heb ik zo gelaten; de andere foto's waren te flets en heb ik iets bijgewerkt. Hopelijke bedoelde je met "afwijkende kleurstelling", dat ze te flets waren?

Groeten, Arno


Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwjaar duik (Texel, 6 foto's).
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2019, 12:33:09 »
Leuke serie geworden, waarbij ik de eerste foto de grootste topper vind. Daar vind ik de afwijkende kleurstelling van je foto's ook wel sfeervol overkomen, bij de andere foto's krijg ik door de kleurstelling het idee naar een paar oude analoge foto's te kijken.

Groet,  Peter

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Nieuwjaar duik (Texel, 6 foto's).
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2019, 01:23:08 »
Jij geeft goed het evenement weer en dat is leuk om te zien. Dat er in meerdere foto's mensen zijn met afgekapte ledematen vind ik daarom minder erg. Al had ik dat waarschijnlijk door lichtjes te croppen wel willen proberen aan te passen. Is er in de software die jij gebruikt geen crop gereedschap?

Ik ben sinds kort af van het Adobe lidmaatschap en moet nu andere software gaan proberen. Ik ben wel onder de indruk van Darktable, ook al heeft dat wel een hoog geek gehalte.
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2019, 22:38:58 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Nieuwjaar duik (Texel, 6 foto's).
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2019, 18:33:32 »
1. Goed ingepakt drommen de toeschouwers samen. (Deze staat op 6500 graden Kelvin)

(Deze staat op 8500 graden Kelvin)


2. Ook de duinen worden als tribunes gebruikt.


3. Niet alle toeschouwers hielden het droog.


4. Na het startsignaal spoedde men zich naar het water (of er snel weer uit).


5. Na de drukte kon men elkaar begroeten.


6. Of nog even van de zee genieten.

Pentax K-5 met Pentax 18-135mm lens.
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2019, 14:59:50 door abakker »