Auteur Topic: Welke zoom voor de K1?  (gelezen 1936 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Welke zoom voor de K1?
« Reactie #11 Gepost op: 3 april 2017, 18:07:16 »
Mocht je vaak sport gaan fotograferen dan zou ik ook eens aan de Sigma 70-200/2.8 denken. Deze schijnt sneller te zijn dan de Tamron. Persoonlijk kan ik niet oordelen over de Tamron maar wel over de Sigma. Ik heb de 70-200/2.8 II, de voorloper van de huidige Sigma 70-200/2.8 met OS. Ik heb deze lens al vijfenhalf jaar en is denk ik mijn meest gebruikte lens. Kijk voor sportfoto's maar eens in de sporthoek. Ook andere forumleden welke veel sport fotografen gebruiken de Sigma 70-200/2.8
Misschien een wat verlate reactie, maar ik heb deze lens, maar deze werkt niet op de K1, na met Sigma gebeld te hebben is dit ook bevestigd, en ze gaan hier ook geen update meer voor maken. De OS versie schijnt wel te werken.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Welke zoom voor de K1?
« Reactie #11 Gepost op: 3 april 2017, 18:07:16 »

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Welke zoom voor de K1?
« Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2017, 12:30:46 »
Het lezen van reviews is ook een vak opzich. Je moet de juiste informative eruit kunnen filteren.

En zoals met camera's worden er bijna geen slechte lenzen meer gemaakt. De 1 zal iets beter zijn als de ander. En meestal zie je alleen die verschillen als op 100% gaat inzoomen. EN dan zijn die veschillen nog vaak klein. Maar de reviews, he, die moeten een winaar aanwijzen.
De keuze zal altijd vallen met welk berijk wil je, en wat is je budget. Ook al is kwaliteit altijd nr1, komt hij toch vaak pas op een tweede plaats. Je kunt wel het beste kwaliteit willen, maar als je daar geen budget voor heb, dan kan het gewoon niet.


Maar zoals ik al schreef, zal je in de praktijk waarschijnlijk niet veel verschil zien, zeker als je je diafragma 1 of 2 stoppen dicht gooit. Grootste verschil zal je zien wijd open, en zeker bij lenzen met grote diafragma openingen. En dan ligt het ook nog aan het onderwerp of je het goed ziet.

Ik heb zelf de 28-75 van Tamron. En vind het een hele fijne lens. Kan ook iets zacht zijn bij 2.8, maar ik zet diafragma vaak dan ook op 3.2
Maar voor de rest is hij erg scherp. Behalve bij 75mm, en als het onderwerp wat verder weg staat. Dan mis ik scherpte. Maar doordat ik dat weet, hou ik er al rekening mee.
Ik heb de 28-105 kunnen testen op de K-1, en het is een fijne lens. Maar ik vond nou niet van wow, wat geweldig ik moet hem hebben. Gewoon fijne lens met mooi bereik.
Maar het beste wat je zou kunnen doen is, een winkel zoeken waar ze alle 3 de lenzen hebben. En dan daar een paar test foto's maken met je camera, zo kan je een geode keus maken.

Offline shadoogie2960

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: Welke zoom voor de K1?
« Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2017, 23:34:15 »
Zo te lezen is er een goede kans dat je de Tamron 70-200 gaat aanschaffen. Ik denk dat je gelijk hebt om m eerst uit te proberen, het is een wat groter een zwaarder lens dan de andere die je nu hebt.

Terug naar je standaard zoom vraag. Ik heb gelijk een 28-105mm gekocht met de K-1. Natuurlijk is het jammer dat deze niet bij 24mm begint en natuurlijk is het jammer dat ie niet lichtsterker is maar afgezien daarvan is het een geweldige lens. AF, kleuren en scherpte is super en er is alleen een beetje vignetting te zien maar het is niet veel en dat heeft mij nooit gestoord. Wat mij betreft een aanrader.
Bedankt, Joost.
'k Heb me nu wat toegelegd op het lezen van reviews van de Pentax 24-70mm F/2.8, de Tamron 28-75mm F/2.8 en de Pentax 28-105mm en ik lees heel veel lof van de gebruikers over deze laatste. Gezien de prijs lijkt me dat dan wel de 'beste koop'. Spijtig alleen van de maximale opening - ik had wel liever een vaste 2.8 ... :(

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Welke zoom voor de K1?
« Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2017, 10:52:18 »
Zo te lezen is er een goede kans dat je de Tamron 70-200 gaat aanschaffen. Ik denk dat je gelijk hebt om m eerst uit te proberen, het is een wat groter een zwaarder lens dan de andere die je nu hebt.

Terug naar je standaard zoom vraag. Ik heb gelijk een 28-105mm gekocht met de K-1. Natuurlijk is het jammer dat deze niet bij 24mm begint en natuurlijk is het jammer dat ie niet lichtsterker is maar afgezien daarvan is het een geweldige lens. AF, kleuren en scherpte is super en er is alleen een beetje vignetting te zien maar het is niet veel en dat heeft mij nooit gestoord. Wat mij betreft een aanrader.
Verliefd op de K-1

Offline shadoogie2960

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: Welke zoom voor de K1?
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2017, 17:08:35 »
Ik heb gevraagd om de Tamron 70-200mm eens te mogen proberen in de winkel. Ze zullen 'm naar Antwerpen brengen en mij verwittigen.
Ik ben heel benieuwd hoe die zich gaat gedragen (en hoe zwaar of licht die is !) ...
De Sigma wordt algemeen beschouwd als een snellere AF, maar ik ondervind dat de AF bij de K1 heel wat beter werkt dan bij mijn K5 (en daarmee ging het in de meeste gevallen al redelijk ...)
Dus ik hoop dat de Tamron het behoorlijk gaat doen op de K1 ...?

Offline DickL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 760
    • Mijn Flickr albums
Re: Welke zoom voor de K1?
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2016, 00:09:07 »
Mocht je vaak sport gaan fotograferen dan zou ik ook eens aan de Sigma 70-200/2.8 denken. Deze schijnt sneller te zijn dan de Tamron. Persoonlijk kan ik niet oordelen over de Tamron maar wel over de Sigma. Ik heb de 70-200/2.8 II, de voorloper van de huidige Sigma 70-200/2.8 met OS. Ik heb deze lens al vijfenhalf jaar en is denk ik mijn meest gebruikte lens. Kijk voor sportfoto's maar eens in de sporthoek. Ook andere forumleden welke veel sport fotografen gebruiken de Sigma 70-200/2.8
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Offline shadoogie2960

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: Welke zoom voor de K1?
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2016, 17:47:09 »
hallo,
Ikzelf gebruik sinds enkele jaren de Tamron 70-200 f.2.8 ( eerst aps-c en nu de K1 FF.
Prachtige lens .De scherpstelling gaat vlot ondanks asaandrijving. Nog goed tweedehands te vinden of E-bay  o.d.
Ik zou het niet laten.
Bedankt voor de bevestiging. Ik lees niets dan lof over de Tamron 70-200mm F2.8.
Die staat al zeker op mijn verlanglijst.
Mijn vraag gaat dus eerder over mijn tweede aankoop. In het gebied van 24 tot 70mm is de keuze niet zo duidelijk voor mij.
Daar heb ik graag wat raad van ervaren Pentaxisten.

Offline shadoogie2960

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: Welke zoom voor de K1?
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2016, 17:43:45 »
Misschien heb je iets aan lensvergelijkingen op You Tube, zoals deze https://www.youtube.com/watch?v=mt_VsEH_T8o
Bedankt voor de tip !

Offline willietje

  • Newbie
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
  • Leer kijken door te fotograferen !!!
    • Willy en Karine Meerschaert -Fotografie
Re: Welke zoom voor de K1?
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2016, 17:30:46 »
hallo,
Ikzelf gebruik sinds enkele jaren de Tamron 70-200 f.2.8 ( eerst aps-c en nu de K1 FF.
Prachtige lens .De scherpstelling gaat vlot ondanks asaandrijving. Nog goed tweedehands te vinden of E-bay  o.d.
Ik zou het niet laten.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Welke zoom voor de K1?
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2016, 17:19:44 »
Misschien heb je iets aan lensvergelijkingen op You Tube, zoals deze https://www.youtube.com/watch?v=mt_VsEH_T8o

Offline shadoogie2960

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Welke zoom voor de K1?
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2016, 16:42:31 »
Ik heb me niet kunnen bedwingen en ben in oktober gezwicht voor de K1. En daar heb ik nog geen seconde spijt van !
Nu kan ik (zoals alle Pentax gebruikers) al mijn lenzen nog gebruiken, maar ... heel wat van mijn objectieven zijn ofwel MF ofwel APS-C.
Tijd dus om te denken aan de aanschaf van (twee?) zoom-objectieven voor FF.
Na wat lectuur doorgenomen te hebben op dit (en ander) Pentax-forum gaat mijn voorkeur uit naar de Tamron 70-200mm F2.8 (die blijkbaar niet meer geproduceerd wordt, maar nog wel hier en daar nieuw te vinden is). Ik gebruik mijn camera nogal vaak om onze volleyballers te fotograferen tijdens de wedstrijden en deed dat tot hiertoe met de SMC Pentax DAL f4-5.8 55-300mm, maar die is dus APS-C en waarom een FF-camera kopen als je altijd maar de helft van de pixels kunt gebruiken ?
Daarvoor zou dus de Tamron een goede aanwinst zijn, vermoed ik (mooi lichtsterk om in de zaal te gebruiken).
Verder ben ik nog in het bezit van de Sigma DC HSM f4.5-5.6 8-16mm - SMC Pentax Fish-eye f4 17mm - SMC Pentax DA f3.5-5.6 18-55mm - SMC Pentax DA f3.5-5.6 18-135mm (die ik heel vaak gebruik als walkaround) - SMC Takumar f3,5 28mm - Sigma f3,5-5,6 28-200mm macro aspherical IF - SMC Pentax-M f2.8 35mm - Pentax-M f1.7 50mm - Takumar f2,8 135mm - SMC Pentax-M f3.5 135mm en de SMC Takumar f4 200mm
Dus een heleboel glas dat ik enkel kan gebruiken op de M-stand en manueel scherp moet stellen. Dat is leuk als je veel tijd hebt en veel wil wisselen, maar voor het meer 'reportage-achtig huis tuin en keukenwerk' is een zoom met AF toch wel veel handiger.
Nu de vraag: welk objectief kunnen jullie mij aanbevelen? Ik zie ondermeer een Sigma 24-70mm F2,8 IF EX DG HSM die blijkbaar bij volle opening nogal zacht wordt genoemd - de HD Pentax-D FA 24-70mm F2,8 ED SDM WR die niet echt briljant uit de reviews komt en bijna dubbel zo duur is - de HD Pentax-D FA 28-105mm F3.5-5.6 ED DC WR die heel wat goedkoper is maar waar ik misschien wel de 24mm en de lichtsterkte ga missen? maar anderzijds niet zo snel zal moeten wisselen omwille van het grotere 'lichte tele-bereik'. Trouwens ik hou meer van tele-opnamen en de kleine scherptediepte dan van groothoek-kiekjes.
Wie geeft mij goede raad ?