Auteur Topic: De K20D heeft het loodje gelegd helaas!  (gelezen 1032 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: De K20D heeft het loodje gelegd helaas!
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2022, 21:12:03 »
Heel mooi, bijna surrealistisch! 👍
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: De K20D heeft het loodje gelegd helaas!
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2022, 21:12:03 »

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: De K20D heeft het loodje gelegd helaas!
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2022, 08:26:01 »
Exact! Maar zowel de belichtingsmeter als de AF sensor worden aardig in de war gebracht door het filter.

Ja de breking van het IR licht is in je lens anders dan voor gewoon licht, daarom hadden de oude objectieven een speciale rode markering die je als referentie moest gebruiken om je focus te corrigeren. Omdat je AF module niet achter het IR filter zit kan hij er ook niet voor corrigeren  ;)  Wat je wel kunt doen is de camera in debug mode zetten en dan de finetuning een behoorlijke offset in de goede richting geven, zodat je daarna de gewone + en - 10 finetuning weer kunt gebruiken 8)
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

newmikey2

  • Gast
Re: De K20D heeft het loodje gelegd helaas!
« Reactie #3 Gepost op: 6 juli 2022, 14:49:59 »
Ziet er goed uit, dus zonder IR sper filter is de kamera veel gevoeliger, maar ik neem aan dat je nog steeds zo'n infrarood filter op je lens moet zetten om het zichtbare licht tegen te houden...  o wacht het filter is al voor de sensor gebouwd, dus je hebt nu een normaal zoekerbeeld 8)
Exact! Maar zowel de belichtingsmeter als de AF sensor worden aardig in de war gebracht door het filter. Voor de belichting kan je bracketen and voor de AF gebruik ik veel Live View of een kleinere diafragma opening om de DOF the vergroten. De Sigma 8-16mm is helaas niet goed bruikbaar in IR. Focus aanpassing ligt buiten bereik van de normale -10 tot +10 schaal en de lens heeft last van IR hotspots. Maar de 16-85mm is echt top en ik heb ook wat met de 50-135mm geschoten met goed gevolg. De Sigma 85mm doest het prima. Nog op de test (pijn)bank zijn beide Irixen (30 en 150mm) alsmede de 55-300PLM.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: De K20D heeft het loodje gelegd helaas!
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2022, 23:15:35 »
Ziet er goed uit, dus zonder IR sper filter is de kamera veel gevoeliger, maar ik neem aan dat je nog steeds zo'n infrarood filter op je lens moet zetten om het zichtbare licht tegen te houden...  o wacht het filter is al voor de sensor gebouwd, dus je hebt nu een normaal zoekerbeeld 8)
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

newmikey2

  • Gast
De K20D heeft het loodje gelegd helaas!
« Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2022, 09:46:48 »
Maarrrrrr...Sven van IrRecams in Duitsland heeft in plaats daarvan een jonge K-5 gescoord om om te bouwen naar infrarood (630Nm sensorfilter). Hieronder de eerste poginkjes van gisteren. De raw omzetting van PEF naar jpeg is, zoals gewoonlijk bij mij, puur met opensource software te weten Darktable 3.8.1 en Digikam 7.6

1. Paarden in de wei tussen Heiloo en Egmond ad Hoef


2.
Een boerderij aan het Maalwater (of de Noorderneg zoals deze plek officieel heet)


3.
De afvoer van het gemaal(tje) in de richting van de Egmondermeer