Auteur Topic: Irix 150mm eerste resultaten  (gelezen 513 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Irix 150mm eerste resultaten
« Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2021, 12:45:15 »
Wat een prachtige kleuren en scherpte hebben de foto's. De eerste vind ik de grootste topper: Een heerlijk sfeertje heb je daar weten vast te leggen.

Fijn dat je bevindingen van je vergelijk tussen deze twee lenzen met ons deelt, daar kunnen anderen weer mooi hun voordeel mee doen.

Groet,   PeterN

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Irix 150mm eerste resultaten
« Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2021, 12:45:15 »

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Irix 150mm eerste resultaten
« Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2021, 20:21:24 »
Goed bezig Mike.

newmikey2

  • Gast
Irix 150mm eerste resultaten
« Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2021, 12:02:39 »
Lang gewikt en gewogen tussen de Irix 150mm en de Laowa 100mm. Beide zijn MF, beide hebben volledige koppeling van het diafragma op een Pentax body. De Irix gaat "maar" tot 1:1 en is een gesealde WR lens (nat weer, strand), beetje veel groot en zwaar. De Laowa is een stuk compacter/lichter, gaat tot 2:1. Wat voor mij de doorslag gaf is dat ik zelden boven de 1:1 vergroting kom en geen insecten fotografeer. Ik vertrouw het open binnenwerk van de Laowa niet zo (zelfs niet met het meegeleverde filter er voor) en de focusring is slecht af te lezen en heeft geen goede draaiweidte om te stacken. De Irix heeft 270 graden waarbij 2/3 in het macrogebied zit en je hoeft je uiteraard geen zorgen te maken over stof, zand of vocht. Als ik toch nog ietsje voorbij de 1:1 moet, kan the Irix nog op de Pentax HD-DA 1.4x converter.

Mijn eerste wandelingetje in het bos met de hond dus uit de hand geschoten in PEF en verwerkt met DT en Gimp. Voor grotere versies en inzoomen op details even doorklikken naar mijn eigen webalbum.





« Laatst bewerkt op: 1 juni 2021, 12:10:02 door newmikey2 »