Auteur Topic: Exit Metz 58 AF-1 en in komt de Yongnuo RT585EX (met kooptip!)  (gelezen 980 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alien

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
Re: Exit Metz 58 AF-1 en in komt de Yongnuo RT585EX (met kooptip!)
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2021, 10:33:10 »
Zonde van de Metz, maar aan de Yongnou gaat je veel plezier beleven.
Zelf maak ik al jaren gebruik van de Yongnuo flitsers en dat bevalt me prima. In de begin periode (lees een aantal jaren terug) hadden ze nog geen P-TTL en was het dus puur handmatig. Des ondanks vind/ vond ik die flitser top (Deze Yongnu speedlite YN-560-II is nog steeds in gebruik samen met grote broer Yongnu speedlite YN-560-IV).
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Exit Metz 58 AF-1 en in komt de Yongnuo RT585EX (met kooptip!)
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2021, 10:33:10 »

newmikey2

  • Gast
Exit Metz 58 AF-1 en in komt de Yongnuo RT585EX (met kooptip!)
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2021, 22:21:47 »
Ik was altijd redelijk tevreden over de Metz zij het dat ik hem niet echt vaak als reportageflitser inzette. Ook had ik twijfels over de P-TTL implementatie van Metz die, ondanks de firmware updates toch niet in alle gevallen het allerbeste resultaat gaf. Nu is de Metz laatst ergens vanaf gekletterd met als resultaat dat het frontglas eruit is en een van de lipjes waar het mee in de kop geklemd zit is afgebroken. De flitskop ligt dus nu open en ik begrijp dat dat wegens de spanning in de kop best gevaarlijk kan zijn. Heb hem even geplakt met twee reepjes plakband dus voor macroflitsen als slave op statief kan hij nog best mee. Dat stomme glaasje lijkt nergens los verkrijgbaar en dan kijk je al gauw naar een reparatie van over de €100.

En €100, daar had ik hem voor te koop staan trouwens dus ik heb hem maar gauw er van af gehaald - had ik hem maar niet moeten laten vallen! Helemaal zonder flitser vind ik ook weer niks, je zal net tegen iets aanlopen waar je een flitser bij nodig heb. Had al vaker naar de Yongnuo RT-585EX gekeken als goedkoop alternatief. Bijna alle toeters en bellen van de Metz en pentax modellen - géén HSS en géén extra front reflector maar ik gebruikte géén van beide. Wèl weer een slave stand die zich laat aansturen in P-TTL door de pop-up flitser van de camera. Het ding doet zo hier en daar rond de €119 en dat vond ik nog best wel véél voor een no-name. Vorige week tegengekomen op Amazon Nederland voor €79.95 met gratis verzending (https://www.amazon.nl/gp/product/B07D6HHPSS/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1).  Dàt durf ik wel aan! Hij is vandaag geleverd en het is eerlijk gezegd best een fijn ding, moet zich nog bewijzen maar de eerste test laat goed belichte en uitgelichte flitsopnames zien.

Hier even side-by-side op het aanrecht met de ingebouwde flitser van de KP van alle kanten geschoten. Veel verschillen maar ook veel overeenkomsten!






« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 23:15:26 door newmikey2 »