Auteur Topic: De 55-300PLM - een openbaring!  (gelezen 826 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: De 55-300PLM - een openbaring!
« Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2020, 09:00:13 »
Hi Mike,

Contrast lijkt wel OK  :-*
Maar voor een goed oordeel als pixel peeper zul je op een lagere ISO moeten werken.
Mooi dat je fotografie gereedschap kist weer is uitgebreid ben benieuwd wat er uitgaat rollen.

Gert Jan
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: De 55-300PLM - een openbaring!
« Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2020, 09:00:13 »

newmikey2

  • Gast
De 55-300PLM - een openbaring!
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2020, 22:47:39 »
Even iets bekennen: Ik ben niet zo'n liefhebber van vast-brandpunt lenzen maar hou ook niet van z.g. superzooms. De primes beperken me een beetje (ondanks dat ik zo af en toe kan genieten van de Revuenon 55mm/f1.2 of Sigma 85mm/f1.4) en ik zie van die superzoom gewoon te weinig scherpte en ze zijn gewoon niet lichtsterk genoeg.

Ik schiet niet vaak boven de 135mm maar soms komt er toch iets voorbij wat om langere lenzen vraagt en dan spijt het me dat ik niet even iets tussen de 200 en 400mm heb voor de gelegenheid. De DA*60-250mm is ongelofelijk goed maar een beetje zwaar op een kleine body als de KP om nog maar niet te praten over de nieuwere DFA zooms. De prijzen zijn ook te hoog voor incindenteel gebruik. De Tamron en Sigma 70-200mm f2.8 lenzen zijn ook fors zwaar en duur.

Ik heb jaren geleden geexperimenteerd met de goedkope FA J 75-300mm die gewoon voor mij niet scherp genoeg was was (met wat minder contrast ook nog) en het scherpstellen was traag en niet zo accuraat. Heb nog een tijdje een Tamron 70-300mm gehad maar die was ook niet zo naar mijn zin. Als laatste de niet-WR versie van de DA55-300mm en die was best goed eigenlijk maar ik kon er toch niet echt enthousiast over worden.

Dus toch nu de knoop doorgehakt om weer iets te hebben boven de 200mm en de nieuwe PLM versie van de 55-300mm aangeschaft. Hij werd in de vroege avond door meneer PostNL afgeleverd dus ik had maar heel even, ongeduldig als ik ben, om hem inde achtertuin even te proberen. Even als experimentje op de HD DA 1.4x converter gezet en stomme tuinkabouter op 420mm geschoten.Ik geef toe dat ik blij verrast ben! Zelfs na wat ruisreductie met NeatImage na omzetten van het ISO6400 (!!) raw bestand bleef er nog plenty detailscherpte over en was er weinig CA of vertekening te zien. Scherpstellen was in een flits, zeer accuraat en fluisterstil.

Ik zal de lens morgen even wat verder uitproberen en ik heb goede hoop. Hier is dat ISO6400 shot op 420mm (300mm plus de 1.4x converter):

EMG02248-DA55-300PLM-ISO6400-dt-gimp_filtered-2020-web by Mike Bing, on Flickr