Auteur Topic: Heiloo calling...  (gelezen 2230 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey

  • Gast
Re: Heiloo calling...
« Reactie #16 Gepost op: 5 september 2007, 21:59:32 »
Citaat
Citaat

Lenzen? De Sigma 24-135mm want volformaat dus géén vignettering, zelfs op 24mm/F2.8 , nieuw uit de VS voor 170 Euro inclusief de rekening van de Douane. Ook niet zo'n extreme zoom dus minder "zoom-compromissen".
De Pentax 16-45mm DA want topkwaliteit en mijn gewenste 24mm kleinbeeld eq. voor 250Euro gebruikt van een mede Pentaxied in Belgie via een forum.
    

Hi NewMike,

Is dat deze?

Waar haal je die voor zo'n mooie prijs?

Yep, dat is hem. Ik had hem op Ebay van een prive koper. Het zou ook een iets oudere versie kunnen zijn, ik zie de aanduiding IF niet bij mij. Feit is dat het een bloedscherpe lens is. Hij is gebouwd als een tank, het is meer een lens met een camera'tje eraan  ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Heiloo calling...
« Reactie #16 Gepost op: 5 september 2007, 21:59:32 »

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Heiloo calling...
« Reactie #15 Gepost op: 5 september 2007, 21:47:30 »
Citaat

Lenzen? De Sigma 24-135mm want volformaat dus géén vignettering, zelfs op 24mm/F2.8 , nieuw uit de VS voor 170 Euro inclusief de rekening van de Douane. Ook niet zo'n extreme zoom dus minder "zoom-compromissen".
De Pentax 16-45mm DA want topkwaliteit en mijn gewenste 24mm kleinbeeld eq. voor 250Euro gebruikt van een mede Pentaxied in Belgie via een forum.
    

Hi NewMike,

Is dat deze?

Waar haal je die voor zo'n mooie prijs?
« Laatst bewerkt op: 5 september 2007, 21:47:48 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...

piet66

  • Gast
Re: Heiloo calling...
« Reactie #14 Gepost op: 5 september 2007, 21:24:34 »
Mike,

Je hebt post (een PB).

newmikey

  • Gast
Re: Heiloo calling...
« Reactie #13 Gepost op: 5 september 2007, 20:34:42 »
Piet,

Waar het uiteindelijk op neerkomt is hoe je fotografeert, wat voor lenzen je gebruikt en wat je gemiddelde afdrukgrootte is. Al die kleine technische verschillen en de marketing kreten proberen dat te verhullen. Het gaat erom een camera te vinden die aansluit bij je fotografie gewoonten en onderwerpen.

Als je een gemiddeld onderwerp onder een gemiddelde belichting met een gemiddelde brandpuntslengte schiet, zullen de kwaliteitsverschillen tussen een redelijk recente 500 Euro dure en een 5000 Euro dure camera minimaal zijn op elk formaat tot en met A4.

Je navigeert dit mijnenveld door je af te vragen wat je nu echt nodig hebt en door je albums door te kijken naar je gewoontes. Heb je echt beeldstabilisatie nodig? Fotografeer je veel macro? Vooral op vakantie? Veel architektuur? De muziekvoorstelling van de kids? Sport wedstrijden? Het zijn die "uitwassen" die eisen stellen aan de extra mogelijkheden die een kandidaat camera moet bezitten.

Ik?
Fotografeer mijn beide kids van 11 en 12 regelmatig in minder dan optimale lichtomstandigheden (muziekschool, schoolmusical, toneelvoorstelling) en ook, in mindere mate familiefeestjes.
Fotografeer graag landschappen, bloemetjes (maar géén bijtjes) en paddestoelen.
Fotografeer graag details van stedelijke omgevingen.
Maak mijn "compositie" het liefst door de zoeker.
Fotografeer alleen in RAW en bewerk alles na om het maximum aan kwaliteit uit een bestand te zuigen.
Heb een beperkt budget, maar wil goede lenzen. (niet veel lenzen!)
Trek me niet gauw iets aan van andere papa's met kanonnen van meer dan 1500 Euro die hun camera op de groene automaat stand zetten.
Print en laat printen op A4 en héél zelden 30x45cm.

Ik wil dus een camera-lens combo die onder de 500 Euro blijft, met zo'n 400 Euro voor extra'tjes (inclusief andere lenzen).
Ik wil een camera die ook op ISO1600 nog foto's maakt die de 18x24cm kunnen hebben.
Ik wil een Tv, Av en M stand. (z.g. motief instellingen, scenes op de Pentax, zijn niet van belang)
Ik wil een redelijk compact model, wat uitnodigt tot altijd bij je hebben.
Ik wil een redelijk groothoek hebben, op zijn minst 24mm in kleinbeeld equivalent.

Kandidaten? Nikon D40, Canon 350D, Pentax K100D/K110D, Olympus E400
D40 - valt af want geen interne scherpstelmotor = goedkope camera + (te)dure lenzen en uitgeklede specificaties.
350D - valt af want dure lenzen. Teveel mensen blijven eeuwig met de slechte 18-55mm schieten.
Olympus - valt af want 2/3 systeem heeft brandpunt verlenging van 2x. Wijder dan 28mm kleinbeeld eq. kost meer dan 1000 Euro! Ook aanzienlijke ruis boven de ISO400 want kleinere pixels.
K100D - was het waarschijnlijk geworden als ik niet de....
K110D voor een prachtprijs had gevonden in een Duitse webshop (330 Euro)

Lenzen? De Sigma 24-135mm want volformaat dus géén vignettering, zelfs op 24mm/F2.8 , nieuw uit de VS voor 170 Euro inclusief de rekening van de Douane. Ook niet zo'n extreme zoom dus minder "zoom-compromissen".
De Pentax 16-45mm DA want topkwaliteit en mijn gewenste 24mm kleinbeeld eq. voor 250Euro gebruikt van een mede Pentaxied in Belgie via een forum.

De rest? Hoekzoeker voor macro op Ebay uit China voor 50 Euro, Sigma APO 1.4X teleconverter voor 99Euro in een shop op New Oxfordstreet in Londen, Auto-tussenringen voor 90Euro via een opruiming van oude (nieuwe) voorraad van een Engelse fotografie keten. Goede Hoya multicoated pola filter met verloopring zodat hij op beide lenzen past plus een neutraal grijsfilter van B+W voor 123 US$ uit Japan.

Pffffffffffff. Nu weten jullie alles van me. Mijn geliefde Pro1 maakte prachtige 8Mp shots maar moest het veld ruimen voor de bovenstaande afwegingen. Toen ik hem kocht, kostte hij net zoveel als de volledige inhoud van mijn fototas nu!
    

piet66

  • Gast
Re: Heiloo calling...
« Reactie #12 Gepost op: 5 september 2007, 20:00:03 »
Volgens mij heb je gelijk. Ik las net de discussie op dpreview over ISO200 ~ ISO100 en wat ik ervan begreep, kwam die thread overeen met wat jij nu zegt. Dus zeker niet een softwarematige beperking.

newmikey

  • Gast
Re: Heiloo calling...
« Reactie #11 Gepost op: 5 september 2007, 19:02:00 »
Citaat
Pfff... wel veel ineens om te onthouden voor iemand die tot nu toe alleen met een compact fotografeert.

P.S.: Denk jij ook niet dat het ontbreken van ISO100 op de K100 serie in de software is uitgeschakeld? M.a.w. het ontbreken van deze stand heeft niets met de camera te maken. In de software zou dit volgens mij aan te passen zijn, maar als Pentax dat doet, dan is het gat tussen K100 en K10 wellicht te klein.

Oooops! Nu graaf je wel heel erg in die beerput die mijn hersens geworden zijn. Er is een kans dat je gelijk hebt, maar ik heb iets gelezen over dat sensoren ontworpen worden voor een bepaald bereik om te voorkomen dat individuele pixels "overlopen", als een soort emmertjes waar teveel water(=licht) in komt.

Als je die ontwerpbeperkingen wilt oprekken kost dat kwaliteit, of een stop erbij aan de onderkant kost je een stop minder bovenin. Dat zou dus de ISO3200 onmogelijk maken.

Ik zal eerlijk toegeven dat die discussie mij mijlenver boven de pet uitgaat  :-[


piet66

  • Gast
Re: Heiloo calling...
« Reactie #10 Gepost op: 5 september 2007, 18:53:16 »
Pfff... wel veel ineens om te onthouden voor iemand die tot nu toe alleen met een compact fotografeert.

P.S.: Denk jij ook niet dat het ontbreken van ISO100 op de K100 serie in de software is uitgeschakeld? M.a.w. het ontbreken van deze stand heeft niets met de camera te maken. In de software zou dit volgens mij aan te passen zijn, maar als Pentax dat doet, dan is het gat tussen K100 en K10 wellicht te klein.
« Laatst bewerkt op: 5 september 2007, 18:56:16 door piet66 »

newmikey

  • Gast
Re: Heiloo calling...
« Reactie #9 Gepost op: 5 september 2007, 18:47:10 »
Citaat
Citaat
Om met 1 te beginnen: het enige wat je nodig hebt om van de K100D/K110D/K100DS een ISO 100 te maken is een grijsfilter. In tegenstelling tot wat sommigen beweren heeft de gevoeligheid geen invloed op de correctheid van de belichting. Een foto van 1/125 sec. F8 op ISO 200 ziet er EXACT hetzelfde uit als een shot op 1/125 met F5.6 op ISO100 !

Toch nog een opmerking hierover: je hebt met 1/125, F8, ISO200 wel meer scherptediepte dan met 1/125, F5.6, ISO100. Dat kan soms een nadeel zijn. Of vergis ik me nu?
Oh, absoluut correct Piet! Ik zou ook gezegd kunnen hebben ISO200-1/125-F8 = ISO100-1/60-F8 met gelijkblijvende scherptediepte. Let wel, ISO100 op de camera verandert niets aan het beschikbare licht! Met andere woorden: als je met de K10D op ISO100 een foto kan maken op 1/125 en F8 kan dat op de K100D met een 1-stop grijsfilter exact zo en zal de plaat er gelijk belicht uitzien.

Mike

lreyns

  • Gast
Re: Heiloo calling...
« Reactie #8 Gepost op: 5 september 2007, 18:28:13 »
Welkom op het forum Mike...

Lucien

piet66

  • Gast
Re: Heiloo calling...
« Reactie #7 Gepost op: 5 september 2007, 17:53:25 »
Citaat
Om met 1 te beginnen: het enige wat je nodig hebt om van de K100D/K110D/K100DS een ISO 100 te maken is een grijsfilter. In tegenstelling tot wat sommigen beweren heeft de gevoeligheid geen invloed op de correctheid van de belichting. Een foto van 1/125 sec. F8 op ISO 200 ziet er EXACT hetzelfde uit als een shot op 1/125 met F5.6 op ISO100 !

Toch nog een opmerking hierover: je hebt met 1/125, F8, ISO200 wel meer scherptediepte dan met 1/125, F5.6, ISO100. Dat kan soms een nadeel zijn. Of vergis ik me nu?

newmikey

  • Gast
Re: Heiloo calling...
« Reactie #6 Gepost op: 5 september 2007, 16:31:13 »
Hier http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1039&message=24555031 staat een interessante discussie over het hoe en waarom van ISO200 als basiswaarde. Het gaat wel over de Nikons, maar het probleem is hetzelfde. Je ziet daar voor- en tegenstanders en mensen zoals ikzelf die hun ND filter uit de mottenballen halen.

Een goed argument tegen (en dus voor de K10D) waar ik niet aan gedacht had is dat je op ISO100 beter je flitser kan benutten omdat je eerder binnen de synchronisatie snelheid van de sluiter kan blijven in daglicht flits. Niet aan gedacht en voor mij niet zoooo belangrijk aangezien ik weinig flits, maar toch...

Mike

Oh, en als PS: de K100D Super is net zo voorbereid op de toekomst als de K10D met de aanpassing voor de nieuwe lenzen (die nog niet eens uit zijn). Ik kan me toch je keus wel voorstellen. Ik hoop dat Pentax niet te laat is met de Super en dat iedere potentiele koper liver naar de K10D gaat.
« Laatst bewerkt op: 5 september 2007, 16:34:24 door newmikey »

piet66

  • Gast
Re: Heiloo calling...
« Reactie #5 Gepost op: 5 september 2007, 16:12:44 »
Hoi Mike,

Nou, je hebt bij deze je diploma "expert" binnen hoor  :). Bedankt voor je snelle reactie. Ik verwacht niet dat ik gigantische inversteringen ga doen in deze voor mij nieuwe hobby. Ik doe al aan hardlopen (niet zo duur) en iets dat lijkt op wielrennen (erg duur). Dus: beperkt in tijd en in budget.

Mijn belangrijkste argument om de K10 te kopen: voorbereid op de toekomst mocht deze hobby toch een passie worden. Het verhaal over de ISO-waarden zit voor mijn gevoel ook niet helemaal lekker, ondanks jouw uitleg.

P.S.: een lens heb ik al: Sigma 17-70 2.8-4.5.

newmikey

  • Gast
Re: Heiloo calling...
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2007, 15:52:11 »
Citaat
Misschien heb jij nog tips voor me en dan ben ik met name geïnteresseerd in het feit of het ontbreken van ISO100 een echt gemis is.

Groeten,
Piet

Piet,

Met dank voor je welkom wil ik even rechtzetten dat ik een "deskundige" zou zijn. Helaas ben ik blijven steken bij "gevorderde hobbyist" en heb het examen deskundige gemist  ;D

Mijn afweging voor jouw dilemma zou twee dingen betreffen:
1. ISO100
2. Prijs/prestatie verhouding

Om met 1 te beginnen: het enige wat je nodig hebt om van de K100D/K110D/K100DS een ISO 100 te maken is een grijsfilter. In tegenstelling tot wat sommigen beweren heeft de gevoeligheid geen invloed op de correctheid van de belichting. Een foto van 1/125 sec. F8 op ISO 200 ziet er EXACT hetzelfde uit als een shot op 1/125 met F5.6 op ISO100 !

De enige plek waar een lagere gevoeligheid, ahem...., gevoelig ligt, is bij ruis en bij opnamen waar het de bedoeling is de sluitertijd zo laag mogelijk te houden. De K100 serie heeft bij ISO200 zo weinig (=geen) ruis dat dat argument af zou moeten vallen. Blijft over die onderwerpen waar je een lage sluitertijd WIL hebben zoals stromend water, wuivend gras etc. en je de beweging wilt gebruiken om iets weer te geven. Juist in die gevallen is een grijs neutraal filter "all you need". (en love natuurlijk!)

Nu 2 - prijs/prestatie - die is moeilijker. Zaken die essentieel zijn missen niet op de K100D, maar enkele, laten we ze "extras" noemen, zijn wel errug handig. Ik noem bijvoorbeeld de modus om de sluitertijd en F-stop vast te zetten en de ISO door de lichtmeting te laten aanpassen, het instellen van grenzen bij diafragmavoorkeuze waardoor altijd een voor de lens gunstig diafragma wordt gekozen.

Als laatste het verschil in pixels. Als je, zoals ik, heel af en toe een vergroting 30x45 laat maken, iets vaker A4 afdrukt thuis en verder je albumafdrukjes bij de HEMA bestelt, lijken me die 4 megapixels verschil niet doorslaggevend.

Bovenstaand in overweging genomen zijn er wel degelijk voordelen van de K10D boven de K100D Super. Of die verschillen de meerprijs waard zijn binnen een beperkt budget, betwijfel ik. De camera body is slechts de eerste uitgave, je zal het geld hard nodig hebben voor een kwalitatief goede en qua bereik bij jou passende lens. Je geeft het maar 1 keer uit, toch?

En dan punt 3 - ik weet het; ik zei 2 punten en dat was gelogen! De "bluf-factor". Dat klinkt raar, maar je zal tegen veel mensen aanlopen die net de laatste en nieuwste 12.4 megapixel CaNiTax hebben gekocht en die niets liever willen dan in discussie gaan over het "meer is beter" principe. Je wordt dan wat meewarig bekeken met je 6Mp. Kan je daartegen: prima! Verwacht je toch ongemak (en dat is volstrekt begrijpelijk), kies dan de K10D

Mijn eindconclusie: als je binnen een beperkt budget zowel een camera body als een goede lens wilt kopen, overweeg dan dat de K100D Super je meer manoevreerruimte laat. De uiteindelijke resultaten van een K100D + goede lens zullen bijna altijd beter zijn dan de K10D met een middelmaatje.

Beperkingen zullen er altijd blijven, met elke camera.

Mike

piet66

  • Gast
Re: Heiloo calling...
« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2007, 14:52:01 »
Welkom op dit forum. Leuk (en handig) dat er weer een deskundige bij is gekomen. Ik ben namelijk een starter en twijfel nu hevig tussen een K10 en een K100 Super. Belangrijkste minpunten van de K100 (voor mij):
- start bij ISO200 i.p.v. 100;
- in burstmode is de buffer erg snel vol;
- veel functies niet direct benaderbaar: je moet het menu induiken;
- kleiner formaat body;
- 6 M (alhoewel dat niet echt een nadeel hoeft te zijn); 10 M is handig voor uitsnedes;

Het voordeel is voor mij als beginner misschien dat er meer automatische modes op zitten, buiten de prijs natuurlijk.

Misschien heb jij nog tips voor me en dan ben ik met name geïnteresseerd in het feit of het ontbreken van ISO100 een echt gemis is.

Groeten,
Piet

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Heiloo calling...
« Reactie #2 Gepost op: 5 september 2007, 12:49:08 »
OE LALA!!

Wat een deskundig erbij op het forum. Leuk Mike dat je je hebt aangemeld. We hopen hier veel van je te zien en te lezen!!!!

Overigens: fraaie foto's op jouw site!!!


Groet,


Wytze


newmikey

  • Gast
Heiloo calling...
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2007, 11:33:10 »
Tot mijn verbazing een Nederlandstalig Pentax forum gevonden, WOW! Ik had gewoon met mijn neus gezocht. Even voorstellen dan:

Mike, gisteren de 50 gepasseerd, fotografeer al vanaf dat ik 16 was en een verwoede computer hobbyist. Ben begonnen met een Pentax K1000 met 50mm/F2.0 en een Panagor 135mm en 35mm groothoek. Een tijdje zelf geklooid met een Durst vergroter Z/W en kleur.

Een hele tijd niet veel aan fotografie gedaan, maar in 2003 op het digitale pad met een Casio QV4000, al snel een QV5700. Daarna de kwaliteitsstap gemaakt naar een Canon G5 en later een Powershot Pro1. (heerlijke camera)

Nu sinds 4 maanden de gelukkige bezitter van een K110D met Sigma 24-135mm/F2.8-4.5 en een Pentax DA 16-45mm/F4.0. Ik heb via Ebay wat kleine spulletjes aangeschaft zoals een hoekzoeker, tussenringen en een teleconverter, maar ik wil niet in de val trappen van kopen-kopen-kopen.

Mijn filosofie is niet de trend zetten, noch deze volgen, maar kijken wat bij mij past. Ik geef dolgraag geld uit, maar aan de andere kant wil ik ook over een paar jaar iets anders/beters kunnen kopen zonder pijn in het hart. Vandaar dat ik geregeld achter de fanfare aanloop, ik heb de K110D gekocht terwijl de K10D natuurlijk "veel beter" en "veel nieuwer" is. Ik probeer het maximum uit mijn apparatuur te halen en dat is veel.

Naast de fotografie houd ik me veel bezig met Linux en ik run samen met nog iemand de site pclinuxos.nl waar ik me, naast algemene Linux zaken, ook bezig houd met een Digital Photgraphy remaster versie van PCLinuxOS2007.

Ik ben een enthousiast gebruiker van UFRaw en gebruik eigenlijk nooit de JPEG instellingen van mijn camera. Verder organiseer ik mijn fotos met Digikam, bewerk ze met de Gimp, Cinepaint en met ImageMagick scripts. Ik gebruik ICC kleurprofielen in een "non-scientific" workflow(ik weet het: discutabel, maar toch...).
  
Mijn fotos staan op http://www.pbase.com/newmikey en een ieder die eens wil kijken is welkom!

Mike

« Laatst bewerkt op: 5 september 2007, 11:43:07 door newmikey »