Auteur Topic: Zelfbouw? (Digi compact >> Praktika)  (gelezen 3475 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marinus84

  • Gast
Re: Zelfbouw? (Digi compact >> Praktika)
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2008, 01:06:03 »
Citaat
google eens met "EWA marine"

Guido

Ok, tof!
Om te beginnen ziet zo'n 'sleeve' er wel ok uit..

Maar die kan ik ook op mijn K10d doen!!  8-)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Zelfbouw? (Digi compact >> Praktika)
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2008, 01:06:03 »

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Zelfbouw? (Digi compact >> Praktika)
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2008, 01:37:01 »
google eens met "EWA marine"

Guido

Marinus84

  • Gast
Re: Zelfbouw? (Digi compact >> Praktika)
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2008, 00:49:53 »
Okay, heb maar een nieuw doel bedacht voor de compactcamera...
Bij het openmaken zag ik dat het gewoon te moeilijk zou worden, helaas!

Misschien kan ik de hardware van mijn Webcam overzetten aangezien daar geen insteldingen in zitten voor scherpte en zoom.

Verder ga ik van de Compactcamera een onderwatercamera maken. Eens kijken wat er allemaal verkrijgbaar is om dat te doen, natuurlijk wil ik graag alle knopjes kunnen blijven gebruiken als de cam onder water is!

Tips zijn wederom welkom  ;D

Marinus84

  • Gast
Re: Zelfbouw? (Digi compact >> Praktika)
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2008, 21:21:50 »
Citaat
een optie is gewoon de lens van je compact vervangen door een telelens, je laat verder alles in tact.

Je krijgt dan een enorm bereik.
 Er stond ooit een topic op het net hierover.

Guido

Dus het montagegedeelte van de spiegelreflex overzetten naar de compact... Hmm, dat is ook een goeie!

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Zelfbouw? (Digi compact >> Praktika)
« Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2008, 16:02:25 »
een optie is gewoon de lens van je compact vervangen door een telelens, je laat verder alles in tact.

Je krijgt dan een enorm bereik.
 Er stond ooit een topic op het net hierover.

Guido

Marinus84

  • Gast
Re: Zelfbouw? (Digi compact >> Praktika)
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2008, 00:24:49 »
Citaat
Dat gaat zeker geen sinicure worden.Ik denk zelf dat het grootste probleem het op de juiste plaats zetten van de sensor gaat worden.Bovendien zitten de meeste compactcamera's vol met andere,kleine sensortjes die van alles en nog wat bewaken.Bijv. de controle of er een kaart in zit (mijn k100d controleerd hij zelfs of het klepje voor de kaart gesloten is).Of het inzoomen.Doet je compact dat met één druk op de knop of moet je net zoals bij een SLR handmatig inzoomen?Wat zal hij gaan doen als dat electrische zoomen niet is aangesloten?En het scherpstellen?Gaat bij een compact meestal ook automatisch.Hoe wou je dat koppelen aan de lens van je oude SLR?En de knoppen voor de bediening en het display,die zitten meestal allemaal op één print gesoldeerd.
Probeer voor je begint het electrische schema van je compact te bemachtigen.En de bouwtekeningen van hoe hij van binnen in elkaar zit en waar de verschillende onderdelen zijn geplaatst.Ik wil je niet ontmoedigen,het lijkt me zelfs erg leuk als je het werkend krijgt,maar het gaat zeker zeer ingewikkeld worden.Ik vergelijk het een beetje met een oude typmachine die je om wilt bouwen tot computer.
Ga eens zoeken naar electronica-forums.Wellicht zijn er mensen die het al hebben geprobeerd en die je verder kunnen helpen.Ik weet één forum hierover:Circuits online.Misschien kunnen ze je daar verder helpen.

Cool dankjewel!

Ga mijn dremel alvast opzoeken en ook mijn soldeerbout ophalen bij de ouders. Eerst de digicam open en eens kijken wat erin zit, daarna alles pas maken met de dremel in de Praktika.

Zal eens in dat forum kijken als ik ergens tegenaan loop, het is niet zo erg als het mislukt, kan altijd nog een andere oude compact scoren ;)

Raymond1

  • Gast
Re: Zelfbouw? (Digi compact >> Praktika)
« Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2008, 17:55:39 »
Dat gaat zeker geen sinicure worden.Ik denk zelf dat het grootste probleem het op de juiste plaats zetten van de sensor gaat worden.Bovendien zitten de meeste compactcamera's vol met andere,kleine sensortjes die van alles en nog wat bewaken.Bijv. de controle of er een kaart in zit (mijn k100d controleerd hij zelfs of het klepje voor de kaart gesloten is).Of het inzoomen.Doet je compact dat met één druk op de knop of moet je net zoals bij een SLR handmatig inzoomen?Wat zal hij gaan doen als dat electrische zoomen niet is aangesloten?En het scherpstellen?Gaat bij een compact meestal ook automatisch.Hoe wou je dat koppelen aan de lens van je oude SLR?En de knoppen voor de bediening en het display,die zitten meestal allemaal op één print gesoldeerd.
Probeer voor je begint het electrische schema van je compact te bemachtigen.En de bouwtekeningen van hoe hij van binnen in elkaar zit en waar de verschillende onderdelen zijn geplaatst.Ik wil je niet ontmoedigen,het lijkt me zelfs erg leuk als je het werkend krijgt,maar het gaat zeker zeer ingewikkeld worden.Ik vergelijk het een beetje met een oude typmachine die je om wilt bouwen tot computer.
Ga eens zoeken naar electronica-forums.Wellicht zijn er mensen die het al hebben geprobeerd en die je verder kunnen helpen.Ik weet één forum hierover:Circuits online.Misschien kunnen ze je daar verder helpen.

Marinus84

  • Gast
Re: Zelfbouw? (Digi compact >> Praktika)
« Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2008, 16:18:37 »
Citaat
Ik wens je veel geluk, je zult het nodig hebben.

Het is al een probleem een half van de bekapping ontdane camera te laten werken.
Er zitten her en der checks in de software, b.v. een sensor die af moet gaan als het zoomlensje helemaal goed ontplooit binnen een bepaalde tijd na het aanzetten etc.
Zo nee, blink blink error code.
En zo zijn er meer.

George

Oei!
Ja, dit soort dingen verwachtte ik al...

Nou, dat gaat een dikke maand trial & error worden dan.

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Zelfbouw? (Digi compact >> Praktika)
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2008, 14:16:55 »
Ik wens je veel geluk, je zult het nodig hebben.

Het is al een probleem een half van de bekapping ontdane camera te laten werken.
Er zitten her en der checks in de software, b.v. een sensor die af moet gaan als het zoomlensje helemaal goed ontplooit binnen een bepaalde tijd na het aanzetten etc.
Zo nee, blink blink error code.
En zo zijn er meer.

George

Marinus84

  • Gast
Zelfbouw? (Digi compact >> Praktika)
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2008, 14:36:16 »
Zijn er mensen die tips voor me hebben als ik mijn oude digitale compact camera uit elkaar wil halen, en alles in wil bouwen in mijn oude Praktika spiegelreflex?

Ja, ik weet dat de sensor kleiner is, maar dat vind ik niet erg, het gaat me totaal om het laten werken van dit project en er enigzins een foto uit laten komen. Het is niet erg als de foto gecropped is, of iets dergelijks.

Als er iemand is die hier wat op weet.... kan me nog niet zo goed voorstellen welke problemen ik ga tegenkomen namelijk.

mvg,
Marinus