Auteur Topic: Het begin van de KX-liefde......  (gelezen 4854 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dnereb

  • Gast
Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2009, 21:34:09 »
Citaat
Hallo,

Ik ben pas in de wereld van fotografie ingestapt. En begonnen met digitaal fotograferen.

Nu lijkt het mij geweldig om terug te gaan in de tijd en aneloog te gaan fotograferen.

Nu gaat mijn voorkeur uit naar de KX, momenteel ben ik in onderhandeling voor 1? Waar zou ik op moeten letten. want ik wil hem dus niet allleen in de kast zetten maar ook daadwerkelijk gebruiken.

Als de KX niks is, ga ik denk ik voor een K1000

Het is dus een MX geworden, hoe raar kan het gaan ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2009, 21:34:09 »

dnereb

  • Gast
Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #13 Gepost op: 8 oktober 2009, 15:10:26 »
Hallo,

Ik ben pas in de wereld van fotografie ingestapt. En begonnen met digitaal fotograferen.

Nu lijkt het mij geweldig om terug te gaan in de tijd en aneloog te gaan fotograferen.

Nu gaat mijn voorkeur uit naar de KX, momenteel ben ik in onderhandeling voor 1? Waar zou ik op moeten letten. want ik wil hem dus niet allleen in de kast zetten maar ook daadwerkelijk gebruiken.

Als de KX niks is, ga ik denk ik voor een K1000

Ruben

  • Gast
Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2007, 12:44:47 »
 ;D
Mijn verhaal is al weer over!!  KX is te koop ;(
Ik heb besloten om de KX weg te doen, de K1000 hou ik.. raar besluit? ;( ach ja..



Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2007, 19:44:11 »
Mooi verhaal Wytze! Ik ben ooit met zo'n 100% handbediende Zenith begonnen. Alles moest je zelf uitzoeken, zelfs de belichting! (ik had een losse belichtingsmeter) De basis voor fotograferen is daar wel gelegd, je moest wel boeken lezen hoe je zus of zo moest instellen om....
Wat later kwam mijn eerste Pentax... een ME, nog een aantal jaren later gezinsuitbreiding in de vorm van een ProgramA.
Die had veel meer mogelijkheden, o.a. scherptedieptecontrole. Toch is de ME mijn analoge liefde gebleven! Beide camera's werken trouwens nog steeds 100%.

Een foto van een ME...


en van de KX moet hier natuurlijk ook een foto staan...

« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2007, 19:46:25 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Fotostudiotex

  • Gast
Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2007, 15:50:07 »
En ik heb dus nog de K1000 (flink afgereden) en nog een MZ-7 (nog als nieuw). De MZ-7 gebruik ik nog regelmatig, de K1000 is technisch nog in goede staat, maar verdient nu rust in de vitrine. Wel een verschil hoor, een K1000 of een MZ-7 (qua gewicht bedoel ik), maar de MZ-7 is in de bediening net zo gemakkelijk als de *ist DL die ik heb.


gr. peter

Ruben

  • Gast
Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2007, 23:28:56 »
de mijne is vanbinnen volledig vernieuwd  ;D ik kan niet alles dagelijks gebruiken Wim, ik koop geregeld op MP iets nieuws... van zo n dertig jaar oud meestal..
Ik ben ook niet voor een vitrine.
Ik heb eens een mooie dure leica te leen gehad, maar ik vond het niet aangenaam om daarmee op straat te gaan of de natuur in.. stel je voor dat er iets met de camera gebeurt..

Dat heb ik bij die pentax spullen helemaal niet... zeer robuust  gemaakt om op de rotsen te stuiteren!!

wimem

  • Gast
Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2007, 22:32:18 »
Beste mensen, luister en huiver.... de meeste kamera's gaan over het algemeen genomen niet kapot door gebruik maar door NIET gebruiken, .... en wat dan wel:

door het niet gebruiken van een kamera droogt het schuimrubber, wat als demping wordt gebruikt voor de spiegel en het afdichtings rubber, indien aanwezig,   UIT ! Het worden stukjes plakrubber welke tussen de sluiterbladen en scharnierpunten/ hefbomen  gaat nestellen. Batterijen lopen leger en kunnen het niet meer bolwerken.

Hou dit dus in gedachten, ook bij digitaal... gebruik het gereedschap, beter kapot door teveel gebruiken als door verstoffen... , en als je zie dat het rubber vergaat...(zwarte kruimeltjes)   Laten vernieuwen !

Ruben

  • Gast
Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2007, 03:19:00 »
Ja man Die KX is super he!
Hi jis nog helemaal goed, vorig jaar nog nieuwe afdichting gekregen zelfs

Ik hoopte dat het focussen met zo n split image was, maar deze heeft dat niet, zelfde als bij de k1000 dus. Voor sommige lenzen kan dat zeer lastig focussen zijn.

Het gemak van het aflezen van de lichtmeting bij de k1000 is groter, maar de KX biedt wel meer informatie en de meting is beter en nauwkeuriger.

Het is een mooi toestel en heb er al enkele mooie fotos meegemaakt.

Inderdaad Een dSLR die fijn in de hand ligt, dat is dan een D1x ofzo he.. De `amateur` versies zijn van die fisherprice dingen met stuiterbare lenzen erop ;) heheh Dat heeft zeker te maken met stabiel schieten.
Maar als je op je sluitertijden let zou je daar ook met digitaal geen last van mogen hebben.

lreyns

  • Gast
Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2007, 19:42:30 »
Wytze,

De vroegere spiegelreflex camera's van Pentax waren redelijk zwaar uitgevoerd, ook de lenzen waren een stuk zwaarder dan de nieuwe generatie lenzen. Een lekkere zware camera geeft minder bewegingsonscherpte naar mijn mening.
Ik schrik weleens als ik zo'n nieuwe (zoom)lens in m'n handen heb.... die wegen echt helemaal niks.
Zelf vind ik dat je met een zwaardere camera veel stabieler kunt werken.
Gelukkig ligt de Pentax K10 lekker zwaar in de hand, maar als je het lensje er afneemt.......

Wat de scherpte betreft weet ik niet of dat bij de analoge camera's beter was, zoals je ook al aangeeft werkte je toch meer met kleinere formaten foto's. Een 50/60 in kleur was voor mij in elk geval al een hele opgave waar je een hele avond aan bezig was.
Wel heb ik het idee dat er meer brilliance in de foto's zat. 8-)

Maar... al met al ben ik heel erg tevreden met de digitale camera, het is allemaal wat eenvoudiger geworden...
Groot pluspunt is dat door de digitale camera er steeds meer mensen het "echte" fotograferen ontdekken, niet alleen "kiekjes" blijven maken.. :)

Groeten, Lucien



Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2007, 13:10:04 »
Beste Lucien,

Wat gaaf dat jij die oude Pentaxen nog heb, én gebruikt. Recent heb ik weer eens wat oude Pentax-KX foto's laten uitvergroten en ingelijst. Valt het jou óók op dat je met de analoge camera minder last had van de bewegingsonscherpte, of lijkt dat maar zo. Tenslotte  ben je met de digitale foto's tijdens bewerking én controle veel meer aan het uitvergroten dan bij de analoge foto's.


Groet,


Wytze

lreyns

  • Gast
Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2007, 22:28:40 »
Hallo allemaal,

Mijn eerste camera was een Yashica camera, aangeschaft in 1975 type weet ik niet meer. In elk geval (voor mij) een camera om snel te vergeten.
Na ongeveer drie maand ingeruild voor mijn eerste Pentax camera de Spotmatic F met een maar superdesuper Takumar lenzen, wel alles met schroefdraad natuurlijk. Een poosje later mijn assortiment uitgebreidt met een half automaat de Pentax ESII.
Wat een camera's... als je dergelijke apparaten eenmaal in je hand nam was je verkocht, wat een klasse..
Beide camera's en lenzen heb ik nog steeds in mijn bezit en neem ze nog regelmatig mee. Analoog fotograferen heeft ook zijn charmes.  :) Uren in de doka rondscharrelen voor je eindelijk het resultaat kon zien.....
Vanwege drukke werkzaamheden het fotograferen een aantal jaren vaarwel gezegd en me uitsluitend bezig gehouden met familiefotootjes.
Lang moeten wachten tot Pentax eindelijk eens met een digitale spiegelreflex op de markt kwam, een ander merk spiegelreflex was voor mij geen optie. >:(
Nu dus een Pentax K10 en weer vol overgave gestart met het nemen van "kiekjes"

Groeten, Lucien



Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2007, 19:30:32 »
He Ruben,

Heb je je zwarte KX al binnen? Laat je eens wat van je horen over wat je van 'm vindt? Ben reuze benieuwd!!!

Wytze

Ruben

  • Gast
Re: Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2007, 00:17:43 »
Mijn KX verhaal is er eentje die nu begint, paar uur geleden....

De k1000 wordt de volkswagen beatle genoemd omdat het ding zo goed en lang is verkocht. Het was de `economic` versie van de KX, ontdaan van alles functies. Dat de KX nooit zo populair is geworden is een verhaal over marketing en slechte strategien. Nikon kon ervan profiteren. De MX haalde snel de aandacht weg..  
Ik ben van de me super naar de mx gegaan en dan de k1000, en dan nu de KX Eigenlijk nooit echt bewust geweest van het bestaan ervan maar toen ik vandaag alle extra opties zag, die ik toch wel miste op de k1000 werd ik compleet enthousiast. Het mooie is dat hij voor mij al het goede van de k1000 heeft maar dan nog meer.
Ik ga nu het geld overmaken voor een zwarte pentax KX en ik hoop dat hij snel bij mij is. De zwarte vind ik toch wel cooler dan de chrome :) 35 jaar later is het nog bijna 50 euro waard.
Ik wil een Nikon d50 over 35 jaar wel eens op marktplaats zien staan.

« Laatst bewerkt op: 25 juli 2007, 00:20:13 door Ruben »

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Het begin van de KX-liefde......
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2007, 22:12:27 »
Beste fotoshooters,

In 1975 werkte ik op vrijdagavond en zaterdag op de fotoafdeling van V&D in Rotterdam. Driftig verkocht ik daar al geruime tijd, naast Zenith en Praktika camera's van min of meer inferieure kwaliteit (de prijs was daar naar) ook de Spotmatic F, 1000, en de ES2.  Ik weet nog goed dat op een avond de vertegenwoordiger van Pentax kwam met drie nieuwe camera's. En, hoewel ik slechts een eenvoudige vaza-hulp was, ik mocht er bij zijn. Ik zie de man nog steeds heel behoedzaam de metalen koffer openmaken en... daar waren ze: de KM, KX en de K2. (Ik herinner me niet dat de K1000 daar ook al bij was, volgens mij kwam die camera iets later dan deze drie modellen. Volgens mij om een goedkoper instapmodel dan de KM te realiseren). Ik was direct verliefd, zeker ook omdat ik voor het eerst een cameraserie zag met een bajonetsluiting en niet met dat uiterst kwetsbare schroefdraad! En dan die KX. Wat een slim concept met al die info in de zoeker. Zowel sluitertijd als diafragma (via een slim spiegeltje boven de lens) en een uiterst gevoelig scherpstelraster. De KM vond ik te simpel en met de halfautomatische K2 had ik sowieso niets. Nee, ik moest en ik zou die KX hebben. Niet de zwarte uitvoering, die leek me te kwetsbaar, maar gewoon het zilverkleurige exemplaar. Prijs in die tijd ongeveer 900 gulden. Omdat ik koos voor het 1.4-50mm objectief i.p.v. het standaard 1.8-50mm objectief, kwam daar nog eens twee honderd gulden bovenop. Tja, die centen had ik nog niet. Ik ben toen op een gunstig moment eens rustig met mijn vader gaan praten en die zegde me een renteloze lening van 500 gulden toe die ik vijf maandelijkse termijnen moest terugbetalen. Jullie begrijpen: die lening  ben ik aangegaan en na een paar weken was ik daadwerkelijk de eigenaar van een supercamera. Ik bezat op dat moment een Exacta spiegelreflex. Deze had niet eens een vlug-terug spiegel. Inderdaad, je drukte af en... dan werd het in de zoeker helemaal zwart!!!! Ik beleefde dus een camerashock!! En dan dat SMC 1.4 objectief. Méér dan geweldig. Ik heb eens een test van deze lens gelezen waar de scherptecurve vanaf F5.6 niet meer binnen de grafiek bleef, zo goed bleek dit objectief te zijn.
Ik heb met de KX duizenden foto's gemaakt. Nooit heeft hij de geest gegeven al blijft de sluiter nu af en toe eens hangen. Maar dat mag voor zo'n oude man (of vrouw?). Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat de KX nooit een groot succes is geworden. Eigenlijk geldt dat voor de hele K-serie, behalve de K1000. Die blijft ruim twintig jaar leverbaar! Al in 1976 introduceert Pentax de M-serie. De veel compactere MX wordt ongekend populair en houdt het vol tot 1985. En dat voor een camera die, hoewel deze een betere sluiter had, technisch lang niet zo goed en zeker niet zo mooi (vind ik!) was als zijn voorganger.  

Ik ben reuze benieuwd naar jullie Pentax-verhalen en in het bijzonder de verhalen die de KX betreffen!!!

Groet,


Wytze
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2007, 22:50:57 door Wytze »