Auteur Topic: de Sigma 18-300 HSM : wat een verrassing !  (gelezen 1169 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: de Sigma 18-300 HSM : wat een verrassing !
« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2020, 18:41:57 »
 :) :) :) ;D ;D
TNX

gr. Claudio
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: de Sigma 18-300 HSM : wat een verrassing !
« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2020, 18:41:57 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: de Sigma 18-300 HSM : wat een verrassing !
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2020, 15:10:30 »
Bedankt voor het plaatsen van één van de foto's waaruit je het bordje gecropt hebt. Dat is echt wel een behoorlijk grote crop moet ik zeggen. Geen wonder dat het bordje op beide foto's onscherp over kwam. Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat de lens ook op grote afstand zeer goed presteert.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: de Sigma 18-300 HSM : wat een verrassing !
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2020, 02:30:59 »

De opgegeven waarde van 39 cm  is de afstand van de sensor tot aan het onderwerp, wat jij meet (15cm) is de de afstand van de frontlens tot aan het onderwerp  :) Dus je lens plus kamera is dan 39-15 = 24cm lang ;D

Gert Jan 
nu dat je het zegt.......oh, ja... :-X
tnx Gert Jan
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: de Sigma 18-300 HSM : wat een verrassing !
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2020, 23:02:27 »
wat een beest !!! hij is 10x beter dan mijn Pentax 55-300 ED !! de focus is stukken sneller en preciezer dan mijn vorige lens, kan ermee vanaf een afstand van 15cm !! (ze geven 39cm op) tot oneindig zonder moeite scherpstellen en kan v/a 18mm tot 300mm inzoomen!

De opgegeven waarde van 39 cm  is de afstand van de sensor tot aan het onderwerp, wat jij meet (15cm) is de de afstand van de frontlens tot aan het onderwerp  :) Dus je lens plus kamera is dan 39-15 = 24cm lang ;D

Je foto's zien er scherp uit en de bokeh is best wel mooi! Veel plezier er mee.

Gert Jan 
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: de Sigma 18-300 HSM : wat een verrassing !
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2020, 20:02:57 »
hallo Hansbeus,
Ik heb wel begrip voor de situatie van Sigma en Tamrom, misschien dat Pentax een "elite" merk wilt zijn ?
Hoe dan ook, heb ik echt overwogen om naar CaNikon over te stappen, niet alleen voor het aanbod van meerdere types body's maar ook voor het grote aanbod van gebruikte en nieuwe lenzen.
Alleen het verschil van prijs tussen nieuwe Sigma lens en prijs van een nieuwe (complete) fototoestel heeft mij voor de eerste laten kiezen (was ik maar rijker en niet zo mooi... 8) ;D
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

HANSBEUS

  • Gast
Re: de Sigma 18-300 HSM : wat een verrassing !
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2020, 19:21:56 »
Het is niet zo dat Sigma en Tamron perse Pentax boycotten. Op de Photokina vorig jaar heb ik me door vertegenwoordigers van beide fabrikanten laten vertellen dat Ricoh/Pentax een absurd hoge vergoeding verlangt voor het gebruik van de benodigde software voor hun objectieven. Dit, en het feit dat er in Pentax objectieven niet zo'n hoge verkoopaantallen te behalen zijn, maakt het niet rendabel om een uitgebreid assortiment van deze lenzen te gaan voeren. De vergoedingen voor gebruik van de software van de marktleiders wordt uitgesmeerd over een aanzienlijk groter aantal verkochte eenheden en daardoor wél rendabel.

Overigens kan ik je melden dat ik uitermate tevreden ben met mijn Sigma's. De meeste heb ik gebruikt gekocht na het lezen van reviews op o.a. https://www.pentaxforums.com/lensreviews/

Veel fotoplezier met deze fijne lens!

Hansbeus.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: de Sigma 18-300 HSM : wat een verrassing !
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2020, 18:24:44 »
hallo Peter,
beide foto's zijn vanaf een afstand van denk ik 150m gemaakt, @ 300mm F 6.3 1/400 ISO 200 in ROW op statief met afstandsbediening en 3sec. vertraging.
Dit is de (laat mijn 't zo noemen) "originele" foto van de Sigma, alleen naar Jpg overgezet na verkleining tot 1024x768 pixels.
Het bord in het midden op het schuurtje, had ik gekropt en daarna vergroot om te kunnen vergelijken. De vergroting is enorm toch kan je de letters nog steeds lezen.
18-300 origineel by Claudio Fontanini, on Flickr
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: de Sigma 18-300 HSM : wat een verrassing !
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2020, 17:02:37 »
Gefeliciteerd met je aankoop. Je hebt er zo te lezen behoorlijk wat moeite voor moeten doen, maar dan heb je zo te zien ook wat. De foto's van dichtbij zien er niet verkeerd uit. Hoeveel zijn de foto's op afstand gecropt?

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: de Sigma 18-300 HSM : wat een verrassing !
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2020, 18:52:27 »
even de lenzen  vergelijkt met een onderwerp op afstand:
afstand +/- 120m, TAV 1/400 F 6.3 @ 300mm daarna het bordje eruit gesneden om de scherpte te vergelijken.
De Sigma blijkt net zo scherp ! (als niet scherper  :P)

foto 1 Pentax 55-300 ED
55-300-3 crop by Claudio Fontanini, on Flickr

foto 2 Sigma 18-300 HSM
18-300-3 crop by Claudio Fontanini, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2020, 19:10:20 door Claudio »
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
de Sigma 18-300 HSM : wat een verrassing !
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2020, 17:44:00 »
Na de discussie over de Pentax 55-300 PLM  hier op het forum gehad en mijn uiteindelijke beslissing voor de Sigma 18-300 HSM contemporary Pentax, ben ik op zoek gegaan naar deze lens.
Ik werd eerlijk gezegd echt moedeloos ! Terwijl er voor de CaNikon allerlei lenzen aangeboden worden, gevolgd door Sony  en Panasonic, voor de Pentax zijn er heel weinig lenzen buiten de Pentax eigen lenzen !
Lijkt of Sigma en Tamron Pentax boycotten !
Ik was bijna op het punt beland om alles te gaan inruilen voor een Nikon  :-[
Maar eindelijk toch de Sigma 18-300 3.5-6.3 DC HSM contemporary PENTAX gevonden bij CityFoto in Eindhoven !! ;D
Gisteren was de lens binnen en vandaag, tussen de tuin werkzaanheden door, heb ik een paar foto's gemaakt om hem te testen.
Wat een beest !!! hij is 10x beter dan mijn Pentax 55-300 ED !! de focus is stukken sneller en preciezer dan mijn vorige lens, kan ermee vanaf een afstand van 15cm !! (ze geven 39cm op) tot oneindig zonder moeite scherpstellen en kan v/a 18mm tot 300mm inzoomen!
Zo'n grote verschil dat ik denk dat mijn Pentax toch niet goed is  (ik heb altijd zitten tobben met de focus ervan !). Ik zal hem (misschien) na laten kijken.
Ik merk wel dat alle foto's gemaakt met de Sigma iets donker zijn, ik denk dat ik met de EV op +1 moet proberen.

Hoe dan ook, hier zijn een paar voorbeelden, ze zijn met Faststone alleen gekropt (de max vergroting is alleen 0,33) en overgezet naar Jpeg zonder enkele bewerking, dit om te laten zien hoe goed de lens is. Ik zou de foto's nog even kunnen verscherpen, maar heb besloten ze zo "origineel" mogelijk te laten.
Alleen de 3e foto(de geum) is door de camera in jpg op max kwaliteit geschoten en dus niet overgezet met Faststone.
 
waterjuf by Claudio Fontanini, on Flickr

kever by Claudio Fontanini, on Flickr

geum by Claudio Fontanini, on Flickr

iris by Claudio Fontanini, on Flickr

graag jullie mening, groeten van een tevreden Claudio
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME