Auteur Topic: vreemde waterjuffers  (gelezen 549 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: vreemde waterjuffers
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2020, 18:36:18 »
bedankt voor de tips, Peter.

Vooropgesteld dat ik, in het geval van deze wandeling langs de rivier Sile, echt niet dichter bij dan die 3m kon, hou ik je tips in gedachten voor een volgende keer.

gr Claudio
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: vreemde waterjuffers
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2020, 18:36:18 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: vreemde waterjuffers
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2020, 12:38:34 »
Ja als je redelijk moet gaan kroppen dan vergroot je de ruis ook.
Wil je dit soort juffers van dichterbij fotograferen, dan kan je kijken vanuit welke uitvalsbasis hij/zij steeds de vluchten maakt. Dat is vaak 1 specifiek punt. Als je dat punt dan ook fysiek dicht genoeg kan naderen, dan kan kun je je er langzaam naartoe bewegen tot je dicht genoeg bent. Als de juffer tijdens het naderen even wegvliegt dan maakt dat niet uit, meestal zal hij/zij weer op de uitvalsbasis terugkeren. Dat naderen moet je natuurlijk wel omzichtig doen, niet als een dolle stier er op af rennen want dan keert die niet meer terug denk ik  ;).

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: vreemde waterjuffers
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2020, 18:58:03 »
bedankt Peter voor je reactie.
omdat de juffers zeer snel waren, had ik gekozen voor een TAV instelling met 1/320 sec. omdat ik veelal op 300mm werkte, en diafragma tussen de 8 en 13 om genoeg scherptediepte te krijgen; daarom is de gevoeligheid rond de 400 a 640.
Dat verklaart de korrel daarom niet echt, waarschijnlijk komt het door de krop: de afstand tot het onderwerp was niet minder dan 3 mater en met 300mm lens........geen echte closeup !

Als je tientallen foto's maakt, is er vaak een met iets dat je niet verwachtte, zoals de 3e vliegende juffer. daar ben ik idd heel blij mee !  ;D

gr. Claudio
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: vreemde waterjuffers
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2020, 12:21:49 »
Zo te zien zijn het weidebeekjuffers. De groene zijn de vrouwtjes, de blauwe de mannetjes.

Het scherptepunt van de foto's ligt bij alle foto's zo te zien goed. Wel jammer dat er zoveel ruis in de foto's zit, hierdoor lijken ze minder scherp.
Mooi trouwens hoe je bij de laatste foto ook een vliegend exemplaar hebt weten vast te leggen.

Groet,   Peter

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
vreemde waterjuffers
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2020, 15:40:31 »
langs de rivier Sile in noord Italie, heb ik een groot aantal vreemde waterjuffers gezien, nog nooit in Nederland gezien.
Alle foto's met K5II en Sigma 18-300






hier 3 verschillende naast elkaar, de middelste wel gewoon in Nederland


K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME