Auteur Topic: converter  (gelezen 2110 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: converter
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2018, 19:11:48 »
Een DA lens is gemaakt voor een kleinere sensor; hij kan ook op de K-1 gebruikt worden, maar doordat dan niet de gehele sensor belicht wordt, ontstaat er vignettering. Dit laatste hoeft zich niet niet altijd sterk voor te doen bij bepaalde zoomlenzen.
Afgelopen maand heb ik een gebruikte converter gekocht van Kenko, met elektrische contacten. Op mijn K-3II werkt deze met een (FF) Tamron LD 28-300mm 3.5-6.3 Macro normaal; de AF en het diafragma functioneren en de gebruikte brandpuntafstand wordt doorgegeven (niet de 1.4 x van de converter). Van mij mag je hem uitproberen en bij eventuele geschiktheid van me overnemen.

groeten, Arno
Dat is misschien zo gek nog niet om het eerst eens uit te proberen, ik wil hem mn op de combi K1 met Sigma 70-200 uitproberen en wat ook interessant zou kunnen zijn op de combi K1 met DFA 150-450 Volgens mij wonen we niet zo heel ver van elkaar af, dus kunnen wel een keer afspreken, wellicht een foto uitstapje van maken.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: converter
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2018, 19:11:48 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: converter
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2018, 16:48:34 »
lees ik dat als er een DA lens of converter gebruikt wordt, de camera automatisch naar cropstand gaat. Als dat laatste waar is kan ik natuurlijk op dat moment net zo goed mijn K3 uit de tas nemen en daar de lens met converter opzetten.
Een DA lens is gemaakt voor een kleinere sensor; hij kan ook op de K-1 gebruikt worden, maar doordat dan niet de gehele sensor belicht wordt, ontstaat er vignettering. Dit laatste hoeft zich niet niet altijd sterk voor te doen bij bepaalde zoomlenzen.
Afgelopen maand heb ik een gebruikte converter gekocht van Kenko, met elektrische contacten. Op mijn K-3II werkt deze met een (FF) Tamron LD 28-300mm 3.5-6.3 Macro normaal; de AF en het diafragma functioneren en de gebruikte brandpuntafstand wordt doorgegeven (niet de 1.4 x van de converter). Van mij mag je hem uitproberen en bij eventuele geschiktheid van me overnemen.

groeten, Arno

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: converter
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2018, 15:12:44 »
Idd Arno, maar als ik het hele verhaal doorlees, lees ik van sommigen dat het met bepaalde lenzen wel gaat, en op een ander moment lees ik dat als er een DA lens of converter gebruikt wordt, de camera automatisch naar cropstand gaat. Als dat laatste waar is kan ik natuurlijk op dat moment net zo goed mijn K3 uit de tas nemen en daar de lens met converter opzetten. Als Ricoh slim is zouden ze er 1 voor FF ontwerpen, dan hoeft niemand op enige wijze concessies te doen, het lijkt mij dat de ontwikkeling van een converter toch heel veel eenvoudiger (dus goedkoper) is dan bv een lens.
Laat ik het kort zeggen, ik hou niet van knutselen en aanrommelen met mijn materiaal, ik geef liever iets uit aan goed en geschikt materiaal dat ik kan gebruiken waarvoor het gemaakt is, ik heb nl best geld geïnvesteerd in een K1 en een aantal hoogwaardige FF lenzen, dus ik wil gewoon een FF converter. Ik heb zelfs nog een FF 2x converter, origineel Pentax liggen, van meer dan 30 jaar geleden. Dus het voorbeeld voor hen bestaat al, er hoeven alleen contactjes in gemaakt te worden  :D :D

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: converter
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2018, 11:04:01 »
Iemand een idee of er voor FF een tele converter (van deze tijd, modern dus) te koop is? Ik heb wat rondgezocht maar kan niets vinden, behalve die oude, maar die geven niets door van lens naar camera.
Het lijkt erop dat de resultaten met de 1.4 WR converter wisselend per lens zijn voor wat betreft wel of geen vignettering, maar dat de elektrische contacten wel de signalen doorgeven voor de bediening:
https://www.pentaxuser.com/forum/topic/hd-pentax-da-af-rear-converter-1-4x-aw-on-ff-54792

groeten, Arno

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: converter
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2018, 10:09:40 »
@Mocca, wat ik dan weer jammer vind is dat er nergens expliciet bijstaat dat ze voor FF zijn, Pentax heeft er ook 1 , en die is voor APS. Als ik er 1 aan wil schaffen moet hij voor FF geschikt zijn, of iemand moet mij gaan overtuigen dat dit niets toevoegt. Voor andere cameramerken blijkt dit gewoon voorhanden.


Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: converter
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2018, 08:02:51 »
Ik ben er geen tegengekomen, Henk. Voor Pentax lijkt er geen markt te zijn, want bijvoorbeeld Kenko maakt ze wel voor andere camera's.
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

JohnnieS

  • Gast
Re: converter
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2018, 04:53:23 »
dat is een goeie Henk , daar liep ik ook al tegen aan.
ik denk een mailtje aan Pentax sales zal meer licht opwerpen  ::) ::)

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
converter
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2018, 19:14:49 »
Iemand een idee of er voor FF een tele converter (van deze tijd, modern dus) te koop is? Ik heb wat rondgezocht maar kan niets vinden, behalve die oude, maar die geven niets door van lens naar camera.