Auteur Topic: Film naast fotografie . Wie en wat ?  (gelezen 2588 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #23 Gepost op: 24 september 2013, 14:40:28 »
voor mij was het een gemak toen Pentax met de k-x de mogelijk aan boord had
om te gaan filmen.
gemak dient de mens, mijn video apparaat heb ik niet meer gebruikt.
mis wel het blijvend scherp stellen tijdens inzoomen.

hoe staan jullie tegenover de videofuncties van de Pentax k-3.
zelf: een upgrade van de videomogelijkheden van de Pentax k-01
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2013, 09:23:49 door egbert »
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #23 Gepost op: 24 september 2013, 14:40:28 »

Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #22 Gepost op: 23 september 2013, 22:04:30 »
Is dat ook waarom iedereen in de industrie filmt met een filmcamera? En ook de speelfilms met een filmcamera gemaakt zijn? Lijkt me dat die gaan voor de mooiste beelden en niet voor iets makkelijkers...
Dat lijkt me een waar woord, Robbie ! Ruben Smith ( De Nieuwe Wildernis) heeft ook gefotografeerd , zoals hij verteld in een interview , maar is later gaan filmen en wel met een filmcamera .
Mijn k20 heeft sowieso geen mogelijkheid om te filmen.
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline Franky

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Man
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #21 Gepost op: 8 september 2013, 21:16:37 »
Nou,............

Ik ben al sinds jaren en dag ook lid van een video-edit forum.
Enkele maanden geleden, was dit onderwerp ook daar zeer hot.
Echter de animo is ontzettend afgenomen, ook daar is men tot de conclusie gekomen, dat filmen met een DSLR meer nadelen in zich heeft, dan voordelen.
Je hoort er dan ook bijna niets meer over.
Je hebt nogal wat extra accessoires nodig, om de volledige functionaliteit te behalen, die je met een "gewone" filmcamera gewoon standaard bij je hebt.
Het enorme bereik van zo'n filmcamera, maakt in elk geval, dat je met meerdere lenzen moet gaan slepen, om dit ook meteen dslr te kunnen filmen.
Ook het vasthouden van de dslr is voor het filmen een crime, en dan weet ik wel, dat daar weer hulpjes voor zijn om dit te ondervangen, maar je moet weer iets extra's meeslepen.
Dan de filmkwaliteit, waar hier zo fier over gesproken wordt.
In de meeste gevallen, zijn dslr beelden scherper dan de beelden van een filmcamera, vaak zelfs te scherp.
Ook hebben de meeste dslr camera's nog geen autofocus, en neem van mij aan, dat is een heel gemis...
Vandaag nogmaals, ik ben het met Rob eens, en gebruik de dslr waarvoor hij eigenlijk ontworpen is, namelijk fotograferen.

En let maar op, in de toekomst, worden er filmcamera's ontworpen, die de filmchip in zich heeft van een dslr , dan is dit dilemma ook opgelost....

Ger



Je moet gewoon eens kijken op Vimeo, zeker 90% van de filmpjes is met een dslr gefilmd. De profs doen het ook, google maar eens op Vincent Laforet, Philippe Bloom enz. de forums speciaal hierover zijn niet meer te tellen, als ik een film maak is het met een dslr, en ik heb de nochtans de mogelijkheid om dure en semi profesionele camera's te gebruiken. Natuurlijk is het gemakkelijker gewoon op de knop duwen en filmen, ik wil wel de betere kwaliteit. Het is natuurlijk iedereen zijn eigen mening.

Offline Ger Jansen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #20 Gepost op: 8 september 2013, 20:31:10 »
Nou,............

Ik ben al sinds jaren en dag ook lid van een video-edit forum.
Enkele maanden geleden, was dit onderwerp ook daar zeer hot.
Echter de animo is ontzettend afgenomen, ook daar is men tot de conclusie gekomen, dat filmen met een DSLR meer nadelen in zich heeft, dan voordelen.
Je hoort er dan ook bijna niets meer over.
Je hebt nogal wat extra accessoires nodig, om de volledige functionaliteit te behalen, die je met een "gewone" filmcamera gewoon standaard bij je hebt.
Het enorme bereik van zo'n filmcamera, maakt in elk geval, dat je met meerdere lenzen moet gaan slepen, om dit ook meteen dslr te kunnen filmen.
Ook het vasthouden van de dslr is voor het filmen een crime, en dan weet ik wel, dat daar weer hulpjes voor zijn om dit te ondervangen, maar je moet weer iets extra's meeslepen.
Dan de filmkwaliteit, waar hier zo fier over gesproken wordt.
In de meeste gevallen, zijn dslr beelden scherper dan de beelden van een filmcamera, vaak zelfs te scherp.
Ook hebben de meeste dslr camera's nog geen autofocus, en neem van mij aan, dat is een heel gemis...
Vandaag nogmaals, ik ben het met Rob eens, en gebruik de dslr waarvoor hij eigenlijk ontworpen is, namelijk fotograferen.

En let maar op, in de toekomst, worden er filmcamera's ontworpen, die de filmchip in zich heeft van een dslr , dan is dit dilemma ook opgelost....

Ger

Offline Franky

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Man
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #19 Gepost op: 8 september 2013, 19:40:09 »
Is dat ook waarom iedereen in de industrie filmt met een filmcamera? En ook de speelfilms met een filmcamera gemaakt zijn? Lijkt me dat die gaan voor de mooiste beelden en niet voor iets makkelijkers...

Je zegt het hier zelf, je gaat voor de beste kwaliteit, en dat is met een dslr, zie ook de post van LennartKm.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #18 Gepost op: 8 september 2013, 15:57:16 »
Is dat ook waarom iedereen in de industrie filmt met een filmcamera? En ook de speelfilms met een filmcamera gemaakt zijn? Lijkt me dat die gaan voor de mooiste beelden en niet voor iets makkelijkers...

Tegenwoordig worden steeds grotere delen van films juist met een DSLR gemaakt. Documentaires beginnen de DSLR zelf de overhand te krijgen. Vooral door het formaat, lenswisselbaarheid en kosten slaat de keuze steeds meer om.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Franky

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Man
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #17 Gepost op: 8 september 2013, 08:17:32 »
Natuurlijk is het gemakkelijker om te filmen met een filmcamera, maar met een dslr zijn je beelden toch van een ander niveau. Het is moeilijker (wat is moeilijk?), omslachtiger maar de resultaten zijn veel beter. De keuze ligt aan de filmer zelf, wil hij gewoon op de knop duwen en beginnen filmen (plaatjes schieten die iedereen kan), of wil hij beelden maken waarvan de toeschouwers zeggen waauw.

Franky

Offline Ger Jansen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #16 Gepost op: 7 september 2013, 12:47:03 »
Ik heb nu een dag met een echte video camera gespeeld, en zou zeggen, skip het hele filmen met de dslr! Het enige voordeel is dat je een kleine scherpte diepte hebt, verder veel nadelen!

Dat is wat ik hierboven dan ook probeer te vertellen.

Ger

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2013, 21:26:45 »

Ik denk aan natuur , moeder en vader , nu ze nog leven , mijn neefje van bijna 3,  vakantie , mijn hond.


Voor dat soort beelden kan zo'n goedkope camera prima. Het gaat hier vooral om de herinnering , niet zozeer om de oscar winnende beelden. Test anders eerst eens met een compactcamera


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Skin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 171
  • Geslacht: Man
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2013, 21:23:53 »
Film al langere tijd met een fotocamera.
eerst met een penta w80
Nu met de k30.

De autofocus (k30) is inderdaad niet erg behulpzaam.
Omdat ik met zoomlenzen filmt  probeer ik handmatig scherp te stellen.
Dat werkt vrij goed met oefen gaat het steeds beter.
Ik film zo wel binnen als buiten. met binnen met redelijk veel tot goed licht licht.

Of een aparte filmcamera los er bij zin heeft weet ik niet. Als ik naar mij zelf kijk niet. Kan nu sneller overschakelen van foto naar film en weer terug.
Camera's: Pentax w80, Pentax k30
Lenzen: DA 18-55mm all wr (Groene rand)
Da 50-200mm all wr (Groene rand)
Sigma 70-200 f2. 8 apo ex dg os
Tamron sp af17-50 f2.8 xr ld aspherical (if)

Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2013, 16:44:02 »
eerste vraag:
wat wil je filmen? iedereen heeft in huis wat voor hem het beste past.
Het is een jaar geleden dat mijn moeder vroeg of ik filmen niet leuk zou vinden om erbij te gaan doen.
Toen geen actie ondernomen. Nu, een jaar later kwam zij er laatst weer eens op terug.
Wat ik denk te filmen:
Ik denk aan natuur , moeder en vader , nu ze nog leven , mijn neefje van bijna 3,  vakantie , mijn hond.
Dat is het denk wel zo'n beetje.

Met vriendelijke groet ,
Frank
Een fijn weekend en bedankt voor de tips en ideeën tot nu toe !
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2013, 17:16:33 »
Had vroeger een super 8, stomme filmpjes die gewoon achter elkaar geplakt werden en waar je dan gezellig voor rond het scherm ging zitten  :angel:

Naast de K10D hebben we een Panasonic videocamera, leuk ding met nachtshot en gigantische zoom, maar gebruiken doen we hem weinig  :-\ is leuk om weer eens een filmpje te maken voor de familie en op youtube te zetten.
Maar net als fotograferen moet je er eigenlijk meer mee doen dan alleen maar schieten en op media plaatsen, en daar heb ik met video (tot nu toe) gewoon weinig zin in.

We hebben in de auto ook nog een HP850 liggen, dat ding kon al redelijk goed filmen, maar het is toch allemaal anders werken dan met een videocamera.

Edit aanvulling : Ik zeg vaak dat foto's momenten laten zien, met video's is het meer een verhaal, en dat moet je in elkaar zetten en dat kost aardig wat tijd om dat goed te doen.



Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline christophe

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 215
  • I Love YaBB 2!
    • fotosite
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2013, 12:03:29 »
Wie heeft er tips voor me ?

eerste vraag:
wat wil je filmen? iedereen heeft in huis wat voor hem het beste past.

persoonlijk zou ik geneigd zijn om je een K01 aan te raden. leuk toestelletje, alles manueel in te stellen als je wil, de lenzen heb je al en hij kost niet veel.  zowel een toestel voor beginner als voor gevorderden (zie wat Franky maakt in zijn vorige posts...)
Je kunt ermee volop experimenteren.

wil je echt kunnen rekenen op autofocus dan zou ik je een sony SLT (A37 bv.) aanraden. maar dan kun je je lenzen niet meer gebruiken natuurlijk
doei

Offline Franky

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Man
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2013, 08:28:25 »
Ik fotografeer met een k-x, filmen doe ik met K-01, waarvan ik er 2 heb, heb ook een gopro2 en 3 en ik heb dan nog een filmcamera de canon hsf10.
Filmen doe ik bijna uitsluitend met de k-01 waarvan de beelden veel beter zijn dan van de canon, maar ik kan wel de bezwaren begrijpen van het niet of beter gezegd het niet goed automatisch scherpstellen van de k-01 terwijl je filmt. Voor de films die ik maak is dit geen bezwaar, daar ik toch altijd volledig manueel film, is het echt nodig om automatische scherpstelling te gebruiken, dan heb ik nog mijn canon. Als filmcamera kan ik de pentax k-01 echt aanraden, zeker voor die prijs tegenwoordig, maar dan moet je leren filmen met zijn beperkingen.


Franky

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2013, 19:08:47 »
Gelukkig gaat het mij vooral om het beeld. (landschappen). Ik wil rustig aan in de omgeving een aantal filmpjes maken van mooie gebieden
met een beetje een "geniet van de natuur" thema. Er komt dan toch rustige muziek onder.

(en later voor een videoblog beelden van mijn fietsvakanties als dat allemaal doorgaat)


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2013, 18:47:41 »
Ik ben er de afgelopen tijd (erg) rustig aan mee begonnen. Het filmen bevalt me maar half.
De kwaliteit van de K30 met een goede lichtsterke lens is erg goed. De autofocus
is wel erg lastig tijdens filmen. Het is langzaam (om de beelden mooi te houden) maar moet vaak
eerst het hele gebied door. Daarnaast maakt het veel kabaal op je film. Het geluid is uberhaupt een punt door de mono microfoon
en het gebrek aan een ingang. Beelden die ik in de wind gemaakt had waren uberhaupt onbruikbaar.

Voor mij is echter het grootste punt het stilhouden. Ik hou er niet van rond te lopen met een statief en dan is filmen wel erg lastig...
Je k30 bezwaren kan ik met je delen.
Om die reden heb ik de k-01 er bij genomen,
Een van de betere camera's om mee te filmen.
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2013, 17:45:08 »
Ik ben er de afgelopen tijd (erg) rustig aan mee begonnen. Het filmen bevalt me maar half.
De kwaliteit van de K30 met een goede lichtsterke lens is erg goed. De autofocus
is wel erg lastig tijdens filmen. Het is langzaam (om de beelden mooi te houden) maar moet vaak
eerst het hele gebied door. Daarnaast maakt het veel kabaal op je film. Het geluid is uberhaupt een punt door de mono microfoon
en het gebrek aan een ingang. Beelden die ik in de wind gemaakt had waren uberhaupt onbruikbaar.

Voor mij is echter het grootste punt het stilhouden. Ik hou er niet van rond te lopen met een statief en dan is filmen wel erg lastig...


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

RonHendriks

  • Gast
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2013, 16:49:28 »
Nooit een filmcamera gehad, maar daar de K-01 voor in gebruik.

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2013, 15:19:14 »
evenals ger jansen had ik een videocamera:

sony handycam.

toen de Pentax k-x op de markt kwam met een videofunctie
heb ik de sony, ondanks de beperkingen van de Pentax k-x
niet meer gebruikt.
was lastig om met 2 toestellen op pad te gaan.
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline Ger Jansen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2013, 16:21:02 »
Ik heb een Panasonic filmcamera naast de k-5.
De k-5 heb ik zo'n 2 jaren, de filmcamera zo'n 3 jaren.
Ik fotografeer en film al zo'n 20 jaar.
En mijn opvatting strookt niet met de meeste dslr gebruikers, nl:
Een fotocamera is om te fotograferen, en een filmcamera is om te filmen.
Dat klinkt logisch, echter steeds meer mensen denken, dat je met een dslr dezelfde kwaliteit(of beter) krijgt dan met een filmcamera.
Echter niets is minder waar, met een dslr, zijn de beelden vaak te scherp, en daardoor minder om aan te zien.
Een dslr heeft vaak geen autofocus, en met een dslr moet je vaak met meerdere lenzen slepen.
Het tegenovergestelde is ook waar, ik heb met de filmcamera de mogelijkheid, om 14 megapixel foto's te schieten.
Maar de kwaliteit daarvan staat in schril contrast met de foto's van een dslr camera.
Het is leuk, om de plaatjes erbij te schieten, net zoals dat met een GSM kan.
Maar als je echt goede foto's wil maken, zal je toch met een dslr/fotocamera op pad moeten.

Let wel, bovenstaande tekst is mijn eigen mening, opgedaan in de laatste jaren dat ik fotografeer en film.
Wellicht dat andere mensen hier een andere mening over hebben.


Ger   :)

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2013, 10:32:15 »
heb een Pentax k-30.

omdat een Pentax k-01 meer film opties heeft dan een Pentax k-30 heb ik hem aangeschaft,
de prijs was in het voorjaar eur 299,00 inclusief 40mm lens
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2013, 09:26:47 »
De meest voor de hand liggende optie is je K20 verkopen en het geld wat je wilt uitgeven aan een filmcamera erbij leggen en voor een K5 gaan ....
Dan heb je een mega upgrade te pakken en een hoop lenzen om ook voor filmen te gebruiken.

Tegenwoordig zie je tweedehands de K5 al onder de 400 voorbij komen.

Wij hebben jaren geleden een Panasonic SDR-S26 gekocht ...  die nog altijd gebruikt wordt omdat hij een beweegbaar scherm heeft en dat je dus jezelf
kunt zien als je blog video's aan het opnemen bent.

Dus allereerst is het belangrijk om voor je zelf vast te stellen wat je wil gaan doen met een filmcamera ...

Als zo'n schermpje niet belangrijk is voor je ..  kijk dan naar een K5(II) is mijn advies.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Film naast fotografie . Wie en wat ?
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2013, 09:06:10 »
Goedemorgen allemaal !
Ik fotografeer met de K20 D , waar je niet mee kunt filmen. Filmen lijkt me naast fotografie ook leuk.
Wie heeft er maast zijn SLR een filmcamera ?
Wie heeft er tips voor me ?
Ik zie al voor 189 euro een camera van Sony . Kan dat iets zijn voor een absolute beginner ?
Ik hoop reacties te lezen hier.
Groet, Franck
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.