Auteur Topic: Konikspaarden in het duingebied  (gelezen 1195 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Konikspaarden in het duingebied
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2020, 18:11:39 »
Ik ga hierover ook mijn steentje bijdragen....
Als ik dit soort foto's zie, denk ik meestal aan een "souvenir" foto, ik bedoel: je gaat een keer ergens naartoe en maak je foto's van de omgeving. Op het moment vind je wat je opneemt wel de moeite waard.
Kom je thuis en zie je dat de foto's foto's van 13 in 1 dozijn zijn, die zouden gemaakt kunnen zijn met je telefoontje....
Ze kunnen technisch perfect zijn maar kunnen desondanks niet "boeien".
Deze indruk heb ik bv met de serie "rondje met het hondje" serie gehad, daarom kon ik geen passende mening geven.

Wat ik op een foto zoek denk ik is een gevoel van nieuwsgierigheid: hoe heeft de fotograaf de foto gemaakt, wat zijn zijn gedachten geweest, wat voor materiaal heeft hij gebruikt enzovoorts....(daarom ben ik altijd nieuwsgierig naar de Exif).

Ik zie dat Mike vaak een goed oog heeft voor compositie, dat zie ik niet in deze twee.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Konikspaarden in het duingebied
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2020, 18:11:39 »

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Konikspaarden in het duingebied
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2020, 13:38:06 »
Ik zat er trouwens over te denken om de bal naar je terug te kaatsen elhout1958. Maar dat kan 'helaas' niet zie ik: Je geeft geen commentaar op de foto, je geeft alleen maar aan dat paarden een mooi onderwerp voor fotografie zijn  ;).

Altijd een mooi onderwerp, mooie paardjes.

Groet,  Peter
Je hebt gelijk, daar dit soort fotografie niet zo mijn ding is, en ik dus lastig vind om op een juiste wijze te beoordelen, heb ik het in dit geval oppervlakkig gehouden. Ik vind ze gewoon leuk, en waarschijnlijk hadden de foto`s bij mij niet anders geweest. En het zijn sowieso mooie paardjes, dat is een feit, maar daar zal een paardenhater ook weer anders over denken. Het "probleem" in de fotografie is dat het heel erg subjectief is, gelukkig ook maar, want als we allemaal hetzelfde mooi vinden zijn we snel uit gefotografeerd. Zelfs binnen een onderwerp(of genre) zitten nog veel opvattingen, en het is menselijk dat we niet allemaal hetzelfde mooi vinden. Daarbij moet ik wel aangeven dat ik soms foto`s zie uit een genre dat mijzelf niet aanspreekt om te maken, maar dan kan ik het toch een prachtige foto vinden. Bv door heel mooi licht, of een bijzondere compositie, of aparte locatie. maar om terug naar de essentie te gaan, eigenlijk vind ik het doorgaans prettig te weten waarom vind iemand een foto mooi, of juist niet mooi, dit kan nl best leerzaam zijn. men hoeft natuurlijk niet altijd gelijk te hebben, maar we kunnen er zelf vaak best uit filteren wat nuttig is. Maar we zijn afgedwaald, het ging in dit topic over de paardjes van Mike.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Konikspaarden in het duingebied
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2020, 12:39:46 »
Ik zat er trouwens over te denken om de bal naar je terug te kaatsen elhout1958. Maar dat kan 'helaas' niet zie ik: Je geeft geen commentaar op de foto, je geeft alleen maar aan dat paarden een mooi onderwerp voor fotografie zijn  ;).

Altijd een mooi onderwerp, mooie paardjes.

Groet,  Peter

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Konikspaarden in het duingebied
« Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2020, 12:35:22 »
Leuke en nuttige uitdaging, ik hoop dat velen deze aangaan.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Konikspaarden in het duingebied
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2020, 15:56:06 »

Maar dit zijn inderdaad allemaal persoonlijke smaak dingen, waar heel wat over gediscussieerd kan worden en waar ieder zo zijn of haar eigen mening over zal hebben. Maar dit soort discussies mogen wat mij betreft wel eens wat vaker hier op het forum gehouden worden. Zeker over fototechnische aspecten, maar ook over waarom iets iemand wel of juist niet aanspreekt. Dus bedankt voor de voorzet elshout1958.
Idd, ik ben ook wel voorstander van het weergeven "Waarom vind je een foto mooi/goed of niet mooi/goed" of waarom spreekt een foto je wel aan of niet. Natuurlijk speelt smaak vaak een hoofdrol. Maar wat je al aangeeft, discussie kan leuk zijn en ook inzicht geven. En soms vind ik een foto gewoon mooi zonder dat ik goed uit kan leggen waarom, maar dan raakt hij me gewoon. Toch probeer ik me dan af te vragen waarom hij me raakt, maar daar kan smaak een doorslaggevende factor zijn. Blijft moeilijk, maar is wel leuk om als uitdaging aan te gaan. Dus ik daag iedereen uit, als je een reactie bij een foto zet in de trant van mooi of minder mooi, probeer dan ook aan te geven waarom je dat vind.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Konikspaarden in het duingebied
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2020, 15:32:40 »
Nee echt een smaak dingetje. Maar ik wil daar best wel even wat uitleg bij geven hoor  :).

Bij foto 1 vindt ik de lichtval op het paard erg mooi. Je hebt hier strijklicht en dat doet het wat mij betreft hier erg goed. Tevens vind ik dat bij deze foto, door het lagere standpunt waaruit de foto is genomen, duidelijker naar voren komen dat dit paard ergens in of langs een moeras lijkt te staan. Dat zet mij aan het denken: Wat doet dat beest daar. Verder vind ik de eerste foto rustiger overkomen dan de tweede vooral doordat er maar één paard op staat.

De tweede foto vind ik minder dan de eerste doordat de paarden niet mooi onderling gesitueerd staan, ik vind deze foto daardoor wat rommeliger over komen. Tevens vind ik de berkenboom die in het water ligt wat afleiden. En als laatste zoals reeds gezegd: deze tweede foto is vanuit een hoger standpunt genomen, wat ik deze situatie een 'gewoner' plaatje vind opleveren.

Maar dit zijn inderdaad allemaal persoonlijke smaak dingen, waar heel wat over gediscussieerd kan worden en waar ieder zo zijn of haar eigen mening over zal hebben. Maar dit soort discussies mogen wat mij betreft wel eens wat vaker hier op het forum gehouden worden. Zeker over fototechnische aspecten, maar ook over waarom iets iemand wel of juist niet aanspreekt. Dus bedankt voor de voorzet elshout1958.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Konikspaarden in het duingebied
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2020, 17:27:19 »
De eerste foto vind ik goed geslaagd, de tweede wat minder.
Ik ben dan wel weer benieuwd of dit dan een smaakdingetje is, of dat je hier een fototechnische onderbouwing voor hebt. Ik vind beide foto`s niet heel speciaal, voor mij zijn het registraties van leuke paardjes, ze staan er. Verder gebeurt er niet veel spannends. Maar dat is alleen mijn mening, en op smaak gebaseerd. Kijk ik gewoon technisch naar de foto is er niet veel mis mee.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Konikspaarden in het duingebied
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2020, 17:04:32 »
De eerste foto vind ik goed geslaagd, de tweede wat minder.

Offline risseeuw

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 129
  • Geslacht: Man
Re: Konikspaarden in het duingebied
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2020, 12:07:12 »
Even een kleine correctie, dit zijn Exmoor-pony's. Wel mooie platen!!! 
k5-II, k70,  K3-III

DA 18-55mm DA 18-135mm DA* 60-250mm DA* 300mm
DFA 150-450mm TC 1.4 DFA macro 100mm F2.8 ED AW

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Konikspaarden in het duingebied
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2020, 11:33:56 »
Altijd een mooi onderwerp, mooie paardjes.

newmikey2

  • Gast
Konikspaarden in het duingebied
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2020, 10:00:00 »