Auteur Topic: Sluitervertraging K-20D  (gelezen 708 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marland

  • Newbie
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Sluitervertraging K-20D
« Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2021, 17:28:44 »
Bedankt. Ik gebruik thans de 18-55 mm kitlens. Ik ga het nu testen met een andere lens.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Sluitervertraging K-20D
« Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2021, 17:28:44 »

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Sluitervertraging K-20D
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2021, 13:42:11 »
Mijn K-20D, overigens een prima camera, heeft één hinderlijk probleem, namelijk sluitervertraging, soms wel een paar seconden. Ik weet niet precies wat de oorzaak is. Ik heb naar een oplossing gezocht. Wat lijkt te werken is dat ik in het menu bij persoonlijke instelling, nr. 14 AF bij half indrukken uitgezet heb. AF werkt dan niet door de ontspanknop half in te drukken. In plaats daarvan gebruik ik de AF-knop om scherp te stellen. Wat zou de oorzaak van dit probleem kunnen zijn? Is het een typisch probleem van de K-20D? Zijn er andere oplossingen dan bovengenoemde?

Nu ik je bericht nog een keer lees zie ik dat het met je AF te maken heeft, zolang de camera geen scherpte gevonden heeft de groene led is of uit of knippert mag de camera niet ontspannen. nu heb je deze actie van elkaar los gekoppeld (backbutton focusing) wat zowieso een goed idee is want dan kun je veel rustige je compositie bepalen. In deze mode mag de camera altijd een foto maken ongeacht of er scherpte bereikt is.
Is dit met al je AF lenzen of is het met de een erger dan de andere ik kan me voorstellen dat het met weinig licht ook moeizamer gaat.
 
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Sluitervertraging K-20D
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2021, 13:32:32 »
Ik herken dit wel uit de analoge camera tijd  :(
Als een camera ouder word vallen bepaalde rubbers uit elkaar. Rubber dat eerst veerkrachtig was wordt na verloop plakkerig.
Indertijd was het rubber dat het spiegel mechanisme dempt plakkerig geworden, waardoor het een poosje (seconden) duurt voordat er wat gebeurd, dat was meestal als je de camera een poosje niet gebruikt had bij de volgende opname ging het dan al beter, maar zo was je erg snel door je 36 beeldjes heen.  Uiteindelijk heb ik de plakkerige dempers er uitgesloopt en toen ontspande de camera wel weer meteen.

Het zou zoiets kunnen zijn...

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline marland

  • Newbie
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Sluitervertraging K-20D
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2021, 16:39:03 »
Mijn K-20D, overigens een prima camera, heeft één hinderlijk probleem, namelijk sluitervertraging, soms wel een paar seconden. Ik weet niet precies wat de oorzaak is. Ik heb naar een oplossing gezocht. Wat lijkt te werken is dat ik in het menu bij persoonlijke instelling, nr. 14 AF bij half indrukken uitgezet heb. AF werkt dan niet door de ontspanknop half in te drukken. In plaats daarvan gebruik ik de AF-knop om scherp te stellen. Wat zou de oorzaak van dit probleem kunnen zijn? Is het een typisch probleem van de K-20D? Zijn er andere oplossingen dan bovengenoemde?