Auteur Topic: Riverwood Junior Open Golf  (gelezen 2663 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Riverwood Junior Open Golf
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2007, 22:50:19 »
Hi Harry,

1 en 2 zijn uitsnedes. Ging me om 'purple fringe'. Die 1e is trouwens ook onscherp en belichting is fout. Vind die belichting erg moeilijk met veel zon.

Over 5. Die bal zou ik er later in kunnen shoppen. ;-)

Dank voor de reactie.
Ik ben nog steeds op zoek ...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Riverwood Junior Open Golf
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2007, 22:50:19 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Riverwood Junior Open Golf
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2007, 07:46:00 »
Even over de foto's, daar gaat het toch om in dit forumdeel  :)

Allereerst erg leuk onderwerp en er zitten goede momenten bij.

Verbeterpunten:
Foto 1 is helaas niet scherp en heeft uitgebeten witte stukken. Verder mis ik de voeten (weggevallen in het gras)
Foto 2 is erg leuk, staat er compleet en met actie op. Jammer dat ze haar ogen dicht heeft en ook hier wat belichtingsproblemen...
Foto 3: ook belichtingsprobleem
Foto 4: deze is goed gedaan. Zelf zou ik de twee personen links croppen. Dan komt de speler wat meer naar links en dat geeft ruimte...
Foto 5: opspattend zand is mooi gedaan. Mensen op de rug is echter altijd minder. Ook jammer dat de bal niet scherp is. Ik zou echter ook niet weten hoe je het zand kan vervagen en de bal scherp krijgen..

Off topic: leuk onderschrift  ;D
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2007, 07:48:25 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Riverwood Junior Open Golf
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2007, 16:45:25 »
Citaat
[

Dat is nu de kracht van de K10D. Daar zit een mode op: TAv. Stel de gewenste diafragma en sluitertijd in en de camera kiest (binnen de door jou gekozen range) de ISO waarde...

Vandaar mijn favo mode  ;)

Ik ben pas net weer begonnen maar heb nu al door dat dat dus precies de dingen zijn die op de 'duurdere' modellen zitten. Beetje flauw. Zo moeilijk (duur) hoeft dat toch niet te zijn. Is puur software. Dat die knoppen niet op de buitenkant zitten (snel belichtingsmode wisselen bijvoorbeeld-die mis ik nu ook al) ala.

M.a.w. als ik echt de smaak de pakken krijg zal ik weer dieper in de buidel moeten tasten. Jammer.
Zie nu dat ik waarschijnlijk beter een 2e handsje had kunnen scoren om te leren. Ben nu misschien iets te enthousiast van stapel gelopen.

Maar ja we genieten nog steeds dus we gaan lekker door.
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Riverwood Junior Open Golf
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2007, 16:04:12 »
Citaat

Maar wat ik nu zou willen is dat ik bijv. instel f/9,5 - MINIMALE sluitertijd zeg 1/500 (300mm lens uit de hand) - en maximaal ISO. M.a.w. dat je schiet op ISO 200 maar als de sluitertijd onder de 1/500 komt ie automatisch naar iso 400 of 800 schakelt. En diafragma staat vast. Kan dit met de k110d (of een andere camera) of moet ik dan op M fotograferen en dan zelf de iso gaan bijstellen als de belichting niet klopt?

Dat is nu de kracht van de K10D. Daar zit een mode op: TAv. Stel de gewenste diafragma en sluitertijd in en de camera kiest (binnen de door jou gekozen range) de ISO waarde...

Vandaar mijn favo mode  ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Riverwood Junior Open Golf
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2007, 13:41:20 »
Heb eens nagedacht over die ISO opmerking van Wytze en mijn ervaringen van gisteren e.d. En heb wat proefshots gemaakt hier. Met 300mm -afstand + 11 meter- en dan diafgrama gebruiken en iso vastzetten op 200, 400 en 800 en kijken wat de verschillen zijn. Voorbeeldje op ISO 800 (100% crop, geschoten in JPEG) - iemand op de fiets dus beweegt ook nog -:



Dit is niet het beste wat mogelijk is maar dit is echt klik geschoten. Heb nu gezien dat ik zo'n golfevent best naar de 800ISO kan. Ik had gisteren bij bewolking zelf problemen maar kwam er later pas achter (dom, dom  ;D) dat ik 'm op mijn instelling had staan en dat was AUTO ISO 200-400, ipv de standaard 200-400-800.

Maar wat ik nu zou willen is dat ik bijv. instel f/9,5 - MINIMALE sluitertijd zeg 1/500 (300mm lens uit de hand) - en maximaal ISO. M.a.w. dat je schiet op ISO 200 maar als de sluitertijd onder de 1/500 komt ie automatisch naar iso 400 of 800 schakelt. En diafragma staat vast. Kan dit met de k110d (of een andere camera) of moet ik dan op M fotograferen en dan zelf de iso gaan bijstellen als de belichting niet klopt?

Dan zou een iso knopje op de buitenkant wel makkelijker zijn.

EDIT:
Ben trouwens met RAW bestanden bezig geweest. Dat golf heb ik allemaal op RAW geschoten. Moet zeggen dat er met een beetje gepiel stukken mooiere foto's van te maken zijn  :)
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2007, 18:02:54 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Riverwood Junior Open Golf
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2007, 19:19:39 »
Voel me gelijk een stukje beter. HaHa. Maar moet nog veel leren. Wat ik gewild had is zoiets:



Als ik dat voor elkaar krijg dan ben ik tevreden.

Fotos van mijn sessie vandaag zijn trouwens hier te bewonderen. Voor wie interesse heeft.

Dank voor de link Wytze, ga dat straks eens proberen.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2007, 19:21:40 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Riverwood Junior Open Golf
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2007, 19:04:30 »
Beste Marleen,

Een schrale troost, ik vind de foto's echt niet zo slecht, hoor. Zeker qua compositie vind ik ze fraai. En dan de tegenvallende scherpte. Idd, bij de bovenste foto kan je dat zeggen. Maar neem nu eens de tweede foto. Van dat meisje dat net slaat. Je bent geneigd te zeggen dat de foto onscherp is, maar dat is hij niet. Kijk maar naar het broekje: dat is naar mijn idee (bijna) haarscherp. Vervolgens heb je door de open diafragmastand zó weinig scherptediepte dat haar gezicht onscherp is geworden. De laatste drie foto's zijn trouwens goed scherp (op dit formaat) en mooi van kleur. Ik zou dus het gebrek aan scherpte niet op het conto van de lens schrijven maar in het vervolg een hogere iso-waarde nemen, met wat ruis op de koop toe. Hier nog een artikeltje over de inderdaad opvallende purple fringe!

http://home.planet.nl/~ifreriks/Techniek/PurpleFringe.htm

Groet,

Wytze
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2007, 22:11:54 door Wytze »

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Riverwood Junior Open Golf
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2007, 17:05:02 »
Wat een afknapper. Ben vandaag ff op stap geweest met mijn Tamron 70-300. Licht was natuurlijk moeilijk (wisselend en vaak onderwerp gedeeltelijk in de zon en schaduw enzo) en moest handmatig scherpstellen (silence please). Heb gezien dat ik daar nog wat voor moet leren. Maar de scherpte en de 'purple fringe'vind ik toch wel erg tegenvallen.

Heb voornamelijk diafragma zo wijd mogelijk opengezet (klein getal) om achtergrond wazig te krijgen. Enkele shots voor sluitertijd gekozen ivm effect.









Nog tips hoe ik 'scherper'kan fotograferen en hoe de 'purple fringe'te ontwijken? Vond dat fotograferen op zandvoort makkelijker.

Deze vond ik wel redelijk.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2007, 17:21:31 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...