Auteur Topic: Afgeschreven.  (gelezen 887 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Afgeschreven.
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2017, 13:49:17 »
bij de originele foto ligt het nadruk op de verlatenheid  en desolaatheid van het onderwerp en de grijsheid van de nevel in de achtergrond accentueer dit.
/quote]
De foto's vind ik contrastrijk genoeg; wel is voor meer details en scherpte, de afstand eigenlijk te groot en zou ik veel dichterbij hebben moeten staan.

Groeten, Arno

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Afgeschreven.
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2017, 13:49:17 »

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Afgeschreven.
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2017, 00:43:00 »
bij de originele foto ligt het nadruk op de verlatenheid  en desolaatheid van het onderwerp en de grijsheid van de nevel in de achtergrond accentueer dit.
Als je de contrast en de saturatie verhoogd, wordt de foto wel sprankelijker maar verlies je daardoor die indruk.
Persoonlijk heb ik liever dus de originele van Arno.
Misschien door alleen de hut te maskeren, behoud je de achtergrond en maak je de hut contrastrijker.
Maar hier kan alleen Arno over beslissen: wat was zijn idee toen hij de foto maakte? Vind hij dat de foto toch levendiger moet zijn?
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2017, 00:48:49 door Claudio »
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Afgeschreven.
« Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2017, 01:55:54 »
Ik heb ook lange tijd Faststone Imageviewer gebruikt. Ik heb het idee dat de achterliggende algoritmes van Imageviewer iets onnauwkeuriger zijn dan die van LR, resulterend in een wat korrelig resultaat als je aan de schuiven gaat trekken, waar bij LR de foto vloeiend blijft. Maar dit is zomaar een indruk, ik kan het ook verkeerd hebben.

Imageviewer heeft niet een bibliotheek en tagging module. Ook kun je foto's bij het importeren laten hernoemen, om zo doublures van gelijke benummering in de toekomst te vermijden. Dat zou fouten door back-up programma's kunnen voorkomen. Newmikey heeft onlangs gewezen op het risico van foto-bestanden die het gelijke nummer hebben.

Ik gebruik op dit moment LR CC. Dit is gekomen doordat ik bij mijn Canon 6D gratis een jaar lang Photoshop CC (incl. LR) kreeg. Afgelopen januari ben ik blijven plakken en je tekent steeds voor een jaar extra.

Ik heb ook nog een LR 4.0 op cd liggen. Deze mag je wel voor een bedrag van 25 euro overnemen of lager als je dat beter lijkt. In vergelijking met LR 6.x (zelfde functies als CC) heeft LR 4.0 geen HDR en panorama functie en mist de laatste camera-definities. Waarschijnlijk kun je tegen een laag bedrag upgraden naar 6.x. O ja met 4.0 kun je ook geen nevels verwijderen.

Geef maar een pm als je belangstelling hebt.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Afgeschreven.
« Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2017, 01:10:58 »
Nu je het nevelig hebt: Lightroom heeft een functie "Nevels verwijderen". Dit is het resultaat met de schuif op +71 (van de 100):
Ziet er wel wat beter uit, of niet?
Ik denk dat de schuif iets te ver geschoven is. Ruim een half jaar gebruik ik FastStone Image Viewer, een gratis programma waar ik vrij positief over ben. Misschien wordt het tijd op een ander fotoprogramma te gebruiken zoals Lightroom. Ik heb begrepen dat er diverse versies van zijn en ook een gratis versie. Kun je me hier misschien iets meer over vertellen over de voordelen en nadelen van het een en ander?

Groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Afgeschreven.
« Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2017, 00:26:30 »
Nu je het over nevelig hebt: Lightroom heeft een functie "Nevels verwijderen". Dit is het resultaat met de schuif op +71 (van de 100):

2017-05-09_afgeschreven by 2011*Alwin, on Flickr

Ziet er wel wat beter uit, of niet?
« Laatst bewerkt op: 9 mei 2017, 01:32:10 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Afgeschreven.
« Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2017, 23:16:49 »
het contrast wat te verhogen. Ook kun je de verzadiging een beetje omhoog doen (niet veel). Zo krijg je wat meer pit in de foto's.

Bedankt voor je reactie, Alwin. De afstand was te groot (ongeveer 300m) voor een goede detaillering en het was ook enigszins nevelig.

Groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Afgeschreven.
« Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2017, 22:38:50 »
In een naturelle stijl schiet je leuke foto's. Je zou er ook aan kunnen denken het contrast wat te verhogen. Ook kun je de verzadiging een beetje omhoog doen (niet veel). Zo krijg je wat meer pit in de foto's.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Afgeschreven.
« Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2017, 16:19:26 »
1. Een schapenboet, die niet meer gebruikt wordt op Texel, mag niet worden gesloopt of verplaats; wel kan hij eventueel met subsidie gerestaureerd worden.


2. Dan laat een eigenaar de tijd zijn werk doen nog wel eens doen.

Pentax K-5 met Sigma 120-400mm F 4.5-5.6
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2017, 16:26:13 door abakker »