Auteur Topic: Pentax Q minireview  (gelezen 7766 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #17 Gepost op: 7 november 2011, 22:21:01 »
Bedankt Carel,

Ik hier en daar nog een plaatje toegevoegd, het is nu wel klaar...


Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pentax Q minireview
« Reactie #17 Gepost op: 7 november 2011, 22:21:01 »

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #16 Gepost op: 7 november 2011, 09:18:55 »
Zeker, dit topic verplaats ik graag naar Pentax Nieuws en Reviews!

Bedankt voor alle moeite Gertjan, en je mag in het kader van de review gerust >5 foto's plaatsen.

Je topictitel heb ik overigens aangepast, zodat de titel de lading beter dekt.

 Leuke informatieve review! :good:

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Pentax Q
« Reactie #15 Gepost op: 7 november 2011, 06:52:00 »
Hallo Gertjan,

bedankt voor je uitgebreide review van de Q.
Duidelijk verhaal, netjes aangevuld met  je 'voors' en 'tegens' en de bijbehorende foto's.

Henk

ps: denk wel dat het beter onder het kopje Pentax reviews en tests geplaatst kan worden, maar dat is aan de moderators

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax Q
« Reactie #14 Gepost op: 6 november 2011, 22:10:14 »
Deel 4

Als aanvulling op de tekst foto's   Boswandeling met de Pentax Q
Alle foto's JPG's direct uit de camera!
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax Q
« Reactie #13 Gepost op: 6 november 2011, 21:58:56 »
Deel 3



Samenvatting:

Plus

•   Goede kleuren, deze komen overeen met de “realiteit”
•   Objectief tekent mooi!
•   Flits werkt subtiel.
•   Geheel naar je hand te zetten, alla een K5.
•   De kleuren en de plasticiteit lijken erg op de K5 beeld-verwerking.
•   AF met manual override.
•   Mooie display, kleuren kloppen veel beter dan bij de LX3 (te blauw te hard)

Min

•   Batterij erg snel leeg (minstens twee reserve mee)
•   Er wordt geen oriëntatie gegevens weggeschreven, dus je moet alle portret opnamen naderhand met de hand
        kantelen!
•   Stevige tonvormige vertekening van het standaard objectief (RAW) de camera corrigeert hier voor in JPG.
        De vertekening is met wel makkelijk weg te halen in ARC. Net versie 6.5 gedownload van ARC hier zitten al de
        profielen van de Q in!



 Conclusie:

Mooi doordacht systeempje dat echt veel betere resultaten levert dan de AUTO 110 in het film tijdperk.
Sterker nog, qua low light te vergelijken met een K10!, maar dan mooiere ruis (geen strepen) de technologische ontwikkelingen gaan echt snel. Dus mijn aanvankelijke terughoudendheid ten aanzien van een kleine sensor is behoorlijk bij gedraaid.
Het is een echt apparaatje om verlieft op te worden.
Nu alleen nog een paar echte groothoek en portret prime's er bij.

Pentax maakt gewoon wat grotere stappen tussen de verschillende sensorformaten ☺




« Laatst bewerkt op: 7 november 2011, 22:10:16 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax Q
« Reactie #12 Gepost op: 6 november 2011, 21:51:55 »
Deel 2 De Q lenzen


De touch en feel van de objectiefjes is een ander verhaal, op het oog lijkt het een mini limited lensje met een aluminium behuizing, echter het is kunststof.

Het bajonet van de standaard lens is daar in tegen wel van metaal, dus over de levensduur maak ik me geen zorgen, alleen de touch en feel past niet bij de body!

De praktijk:

De camera met standaard prime past in een beetje ruime broekzak, Hij is echt klein, maar houdt toch goed vast.
Doordat hij zo klein is kan hij echt altijd mee (ook waar het niet mag).
Voor een hike in de bergen waar bij je een tent van een 1.5 kg en een slaapzak van 700 gram mee neemt wordt een K5 met 21/35/70 mm onevenredig “zwaar”.

Het is een echte fotografen camera, je kunt hem geheel naar je hand zetten, ik gebruik hem in de stand AUTO ISO 125-1250 iso en met ruisreductie op het eerste streepje, laat je dit op auto staan dan wordt er in de JPG te veel onderdrukt wat veel detail verlies oplevert. De bovengrens voor auto iso zet ik nu maar op maar dat hangt een beetje van de smaak af hoeveel korrel je kunt verdragen.

De belichting vind ik erg goed, eerder eigenlijk hoef je aan de JPG’s niets meer te doen. Met RAW kun je in de hoog-lichten nog wat meer detail halen.
Witbalans op AWB prima.
AF  de focus is “spot on”
De snelheid is ook prima voor dit type camera.
(het AF hulp licht heb ik uit gezet, want naast dat het hinderlijk is verraadt het ook dat je een foto maakt)



De objectieven:

De prime vind ik erg goed.
Lekker scherp al op diafragma 1,9 en je kunt zelfs met de scherpte diepte spelen!
De plastische weergave vind ik erg mooi de onscherpe gebieden zijn ook mooi rustig, prima dus
Weliswaar vertekent hij veel vooral in het dichtbij gebied, maar het is alleen eerste orde tonvormig, dus dit kun je makkelijk in AdobeRawConverter er uit halen, schuifje op 14% (in het dichtbij gebied). Wel is de sensor lens combinatie gevoelig voor tegenlicht (blauwe waas)
Een leuk uitschuifbaar zonnekapje zou niet gek zijn.
(ik zag net dat er als accessoire een zonnekap is, lijkt op die van de DA40mm2.8 limited)


De  fisheye
Je mag lekker met de handscherpstellen, wat prima gaat de beelden zijn verbluffend goed, maar ja wanneer gebruik je zo iets nou? Voor mij blijft het dus een toy.
Enige vorm van een lens dop zou wel handig zijn want nu steekt het bolle front lenselement uit.


Momenteel zijn er voor het Q systeem verkrijgbaar:
De 01 standaard          47mm
De 02 zoom           28~80
De 03 fisheye             160 graden
De 04 groothoek toy     35 mm   
De 05 tele   toy    100 mm

Ik heb nog niet gespeeld met het zoom objectief en de toy lenzen.

Uit het verhaal van Pentax begrijp ik dat de toy lenzen niet gecorrigeerd zijn en meer voor de sfeer zijn. Maar ik kan er verder niets overzeggen.

Wil Pentax bij mij de handen op elkaar krijgen, dan zou ik naast de standaard prime nog graag een groothoek lens zien en een portret lensje allen met een redelijke lichtsterkte.
Dus eigenlijk de equivalenten van de FA31mm 1,8 (groothoek)
De meegeleverde normal prime is dan de FA43 1,9
En nog een portret lens de FA77mm 1.8

Als ik zie hoe weinig glas er in de normal lens gaat, dan verwacht ik dat het best wel mogelijk is om deze lichtsterktes te halen, tegen (relatief) lage kosten.
« Laatst bewerkt op: 7 november 2011, 22:17:57 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax Q
« Reactie #11 Gepost op: 6 november 2011, 21:50:32 »
Officieel deel 1 van 6X7 zijn Pentax Q review


Mini review Pentax Q

En de volgende lenzen:

* “PENTAX-01 STANDARD PRIME” 47mm in kleinbeeld
* “PENTAX-03 FISH EYE”           160 graden diagonaal

Het eerste wat opvalt is het formaat van de sensor.
De Sensor is een van de nieuwste generaties Sony chips, waar het licht via de achterkant van de chip na binnen treed, dit gaat beter dan via de voorkant omdat daar ook de metalen bedrading zich bevind en dus licht tegen houdt.

Met de Pentax K5 die ook een chip met deze technologie gebruikt, heb ik erg goede ervaringen. Hier bij moot ik de kanttekening maken dat de K5 voor zien is van een APS-C sensor met halve oppervlak van een Full Frame sensor (kleinbeeld)

Voor mij ligt hier de ISO bovengrens bij de K5 voor een mooie vergroting op 3200 ISO.

Wat kunnen we redelijkerwijs verwachten van een chip die (35mm/8.5mm)2 =  16 keer in een APS-C sensor past. Bij ongeveer het zelfde aantal pixels zullen deze dus ook 16 keer kleiner zijn en navenant meer ruizen dus 3200/16 = 200(iso)
Opgezocht de sensor is 1/2.3-inch. = 1.1 cm diagonaal
Conclusie een mooie Ruis arme vergrotting zou mogelijk moeten zijn!

Voor het vergelijk laat ik mijn Panasonic LX3 mee lopen. 1/1.63” =1,56 cm diagonaal
(dus 2 x zo veel oppervlak als de Q) maar met de technologie van een aantal jaren geleden.




Wat opvalt de body voelt fijn aan lekker metaal, ligt goed in de hand, een echt kleinood.
Je kunt goed je weg vinden zonder een handleiding te raadplegen, deze ontbreekt dan ook in gedrukte vorm.
De handleiding is echter wel te downloaden op de Pentax site.
Voor mensen die al met Pentax SLR’s werken is de bediening een feest van herkenning.

Het display op de achterkant is van zeer goede kwaliteit, kleuren kloppen met het computer scherm, ordes beter dan bij de LX3, waar een blik op de achterkant vaak een teleur stelling oproept, later achter een goed scherm valt het dan gelukkig nog weer mee, maar bij de Q heb je meteen het Jipie gevoel.

Bijzonderheden:

Aan de voorkant van de body zit een mysterieuze draaiknop deze is zelf te configureren en heeft 5 standen.
 
Op de keuze schakelaar PTvAvM is er een stand BC waar mee je minder scherpte diepte kunt creëren de camera maak een focus bracketing en combineert deze tot een JPG ( helaas geen RAW)  
« Laatst bewerkt op: 7 november 2011, 22:02:33 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax Q
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2011, 23:07:17 »
Vergelijk foto's in start topic toegevoegd K5 Q LX3
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Pentax Q
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2011, 10:30:46 »
You're right!
Maar in de rubriek Pentax nieuws en reviews staat ook heel veel van dit soort info over andere niet-spiegelreflex Pentax camera's. Ik denk dat 'ie daar hoort, hier valt 'ie een beetje uit de toon. (Maar goed ik ben verder geen mod, dus ik maak me er verder niet zo druk om)

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax Q
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2011, 23:02:48 »
@ J@@P Tja maar het is toch geen spiegelreflex...
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Pentax Q
« Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2011, 13:34:33 »
Volgens mij mag dit draadje gewoon in een Pentax-camera topic....

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Pentax Q
« Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2011, 10:31:38 »
Hoi Mharda,

Niet de afmeting van de body is het probleem bij grotere sensors, maar juist de afmeting van de objectieven
Kijk maar naar de Sony aps-c. Wil je echt stappen maken in het terug brengen van de totale afmetingen van je systeem dan moet je naar een wezelijk kleinere sensor! Dat hebben ze bij Pentax echt wel goed gezien.
Je oude 50 mm 1,4 wordt in dit systeem ongeveer een 300mm 1,4.

De winst met aps-c is slechts een iets dunnere body en geen gewicht van het prisma, dat levert voor mij nauwelijks wat op.

Wellicht zoeken we allebei wat anders ;)

Ik zou het leuk vinden een kleine camera met goede kwaliteit te hebben. Voor altijd bij me, in een jaszak. Maar... wel goede kwaliteit! En dat is, tot de techniek sterk verandert, een APS-C sensor. Het formaat van bijvoorbeeld een sony of nikon is voor mij prima. Dus standaard een leuke kleine lens erop en voor incidenteel gebruik de optie een mooie lens van je DSLR... Niets mis met de Q, voor veel mensen misschien een ideaal apparaat, maar voor mij onbruikbaar...

De ellende is dat mijn eisen en wensen steeds meer door CANON (full frame, telelenzen) en NIKON (full frame, flitssysteem, 1) worden ingevuld... :(
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax Q
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2011, 08:58:23 »
Hoi Mharda,

Niet de afmeting van de body is het probleem bij grotere sensors, maar juist de afmeting van de objectieven
Kijk maar naar de Sony aps-c. Wil je echt stappen maken in het terug brengen van de totale afmetingen van je systeem dan moet je naar een wezelijk kleinere sensor! Dat hebben ze bij Pentax echt wel goed gezien.
Je oude 50 mm 1,4 wordt in dit systeem ongeveer een 300mm 1,4.

De winst met aps-c is slechts een iets dunnere body en geen gewicht van het prisma, dat levert voor mij nauwelijks wat op.

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Pentax Q
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2011, 08:21:45 »
Bedankt voor het delen van je bevindingen. Ik wordt er door in mijn positie versterkt: niets voor mij... De door jou genoemde nadelen wegen mij te zwaar. Jammer dat PENTAX niet de NIKON weg is ingeslagen. Ik heb laatste mogen spelen met de nieuwe kleine broer en dat is toch kwalitatief wel een mooi ding. En... met adapter al je DSLR lenzen bruikbaar (al geeft dat praktisch wat 'houvast' problemen).
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Pentax Q
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2011, 23:20:43 »
Mocht ik ooit iets kleins erbij willen hebben wordt het hoogstwaarschijnlijk geen Q vanwege de toch net te geringe kwaliteit. Zo'n (nieuwe) Sony NEX-7 is dan kwalitatief stukken beter maar dan kost de body weer rond de 1200 euro  ??? , althans dat is de adviesprijs. Voorlopig hou ik het nog maar bij de K-5.
Ik vind het 2e voorbeeld wel een leuk kunstig effect hebben waarvan ik dan eigenlijk wel meer van zou willen zien.

Of zal het dan toch de Q voor mij worden?
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax Q
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2011, 22:50:28 »
Ik heb hem ook in handen gehad op de Salon de la Photo in Parijs. Heel leuk klein ding in ieder geval. De foto's die ik heb, zijn niet zo heel super, maar dat kwam ook door mijn instellingen (niet naar gekeken en gewoon wat geknipt). Tsja, geen idee wat ervan te vinden. Ik zag hem wel al voor 599 euro met de standaard lens en dat begint al redelijk te worden.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Pentax Q minireview
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2011, 22:34:26 »
Hoi,

Ik heb een Pentax Q te logeren. hij is erg rustig en neemt met weinig plek genoegen  ;)
Het idee is dat ik hem de komende weken aan de tand voel, en er een mini review overschrijf.
Daarna mag hij weer terug naar de foto winkel.

Het kamera'tje en zijn verwisselbare objectieven zijn super klein.
Dit komt om dat je maar een hele korte brandpunt afstand nodig hebt bij de kleine sensor die hier gebruikt is.
De diagonaal van de sensor is ongeveer 1 centimeter, en het oppervlak is ongeveer 1/16 van de APS-C sensor.
Consequentie:
1) Ruis
Dus een snel sommetje leert dat, bij een gelijk pixel aantal, de ruis met een factor 16 zal toe nemen.
nu is de minimale gevoeligheid van de sensor 125 iso, dus de ruis zal ongeveer het niveau hebben van een
Kx of K5 op 2000 iso. Uit eigen ervaring weet ik dat daar nog prima mee te leven valt.

Binnen zonder flitser op iso 800 (12800 aps_c) ziet het er nog ongeveer zo uit. best goed (voor het web)




2)
De korte brandpunten zorgen voor erg veel scherpte diepte, wil je dat niet dan is er een optie om
automatisch (alleen jpg) drie opnamen met focus shift te maken die de kamera weer combineert.
Voor statische onderwerpen werkt dat best goed.
In de handleiding wordt gewaarschuwd dat het bij dynamisch onderwerpen wel anders kan uitpakken dan je zou verwachten.

Hier een voor beeld. Het effect is in drie stappen in te stellen, hier de meest extreme!
Leuk middenformaat effect uit een pico formaat sensor ;D



Ik zal binnen kort nog wat meer foto's posten in minder extreme condities.


Een vergelijk van kleur en scherpte diepte beleving bij een K5 / Q en een LX3 (Panasonic)


Prettig is dat de kleuren erg dicht tegen de K5 aan liggen, dus je kunt het door elkaar gebruiken.

Hoe meer ik er mee speel hoe sympathieker ik de Q vind, maar voor het "echte" werk kies ik voor de K5 of groter.
Mocht mijn LX3 er mee ophouden dan wordt de Q zeker overwogen.  


So long Gert Jan

Ik had het idee om dit bericht steeds verder uitte breiden maar er is er een beperkte lengte van een bericht, dus mijn verslag volgt in delen.

Dus lekker door scrollen.




« Laatst bewerkt op: 7 november 2011, 22:37:01 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR