Auteur Topic: Pentax K20D roddels ...  (gelezen 13422 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Pentax K20D roddels ...
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2007, 15:27:42 »
Het geruchtencircuit heeft inmiddels ook het web-log van zoom.nl bereikt.
Zie: http://weblog.zoom.nl/2007/12/08/nieuwe-koploper-in-megapixelrace/#comments

en op het geruchten gedeelte van pentaxforums.com gonst het al tijden van de geruchten. Er lopen diverse topics over.
Zie: http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/
Op dit forum spreekt met er over dat de K20D mogelijk een APS-H (1.27) zou kunnen hebben...........maar er zijn ook een hoop posters die dat weer ontkrachten........de geruchten over een nieuw type sensor lijken hardnekkiger.........

geruchten...geruchten.... geruchten.......

tot Pentax zelf nieuws naar buiten brengt, blijft het gissen  :-X


Edit: wat vinden we van het "iso"knopje op de K20D (als de foto uit de link van TS juist is)? Ik had geen problemen met de "iso onder de fn".
« Laatst bewerkt op: 10 december 2007, 19:53:53 door EviZ »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Pentax K20D roddels ...
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2007, 15:27:42 »

ballone

  • Gast
Re: Pentax K20D roddels ...
« Reactie #11 Gepost op: 8 december 2007, 07:24:20 »
Ik heb het ook maar ergens op het internet gelezen, maar geloofde er al niet zo in. We zien wel wat het wordt.

gr.

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Pentax K20D roddels ...
« Reactie #10 Gepost op: 8 december 2007, 00:08:26 »
Citaat
Maar ik heb ergens gelezen dat het om een 14 Mp full-frame camera zou gaan en dan ligt de zaak natuurlijk geheel anders. Zeker als dat ongeveer 1400 Dollar zou moeten gaan kosten.
gr. peter

Peter, wil je daarme zeggen dat Pentax een camera op de markt brengt voor alleen die personen die nog wat FF lenzen in de doos hebben liggen ? Want een nieuwe doelgroep met full frame lenzen komt er niet omdat ze de croplenzen niet eens kunnen produceren. Laat staan Ff lenzen. Ben jij al een winkel tegen gekomen met een 16-50 die niet al twee keer is terug gebracht ? Ik niet ! Een nieuwe batch in november was binnen drie dagen totaal uitverkocht ! En zelfs daar zaten (volgens de importeur) veel rotte appels tussen...
In augustus hebben de heren van Pentax laten doorsijpelen dat ze de 645 in de ijskast hebben gezet. Ze gaan zich dus echt concentreren op de DSLR markt met ap-c sensoren. En zelfs dat trekken ze niet want lenzen maken zoals voorheen, daarvoor moeten ze bij Tokina en zelfs Tamron aankloppen. Eén ding is duidelijk, Pentax is zo klein dat ze maar één ding tegelijkertijd goed kunnen doen. Bodies. En zeg nou zelf, zou jij een goede formule (K100d /k10d) loslaten ?

« Laatst bewerkt op: 8 december 2007, 09:52:36 door lock »

Gertjan

  • Gast
Re: Pentax K20D roddels ...
« Reactie #9 Gepost op: 7 december 2007, 20:15:04 »
Volgens de geruchten met een CMOS sensor toch? Dat zou ik ontzettend jammer vinden, een CCD tekent van zichzelf al iets scherper dan een CMOS, dat scheelt in de nabewerking en de kwaliteit van het glaswerk. Nu zal het bij Pentax niet zo'n probleem zijn om goed glaswerk af te leveren, maar het zal veel gebruikers in het begin toch tegenvallen als ze met een CMOS sensor gaan fotograferen.

Een full-frame zal wel niet gebeuren, dan zou er dus al een hele batterij aan FA objectieven klaar moeten staan om dat op te vangen, en dat lijkt me nog niet aan de orde, maar zeg nooit nooit.

Ben wel benieuwd naar de ruisonderdrukking in de genoemde (veronderstelde) 14MP sensor, ik vind de kwaliteit op hoge ISO's nu erg goed (K100D/K10D), maar ben benieuwd of ze dat kunnen volhouden met zoveel pixels op zo'n kleine sensor.

Ach, eigenlijk is er niet meer te doen dan af te wachten toch? En net zoals eerder in dit topic zie ik dit wel als een gunstig moment om nog een K100D of misschien toch een K10D extra aan te schaffen, die prijzen zullen wel heel interessant worden, zeker tweedehands :)

edwindev

  • Gast
Re: Pentax K20D roddels ...
« Reactie #8 Gepost op: 7 december 2007, 16:43:26 »
Citaat
Een full frame, bedoel je daarmee een 24*36 sensor formaat?
Stel, wat gebeurt er dan met DA lenzen die je nu aankoopt. Kun je die dan nog gewoon verder gebruiken en zo ja, keren die dan gewoon terug naar de brandpuntsafstand van vroeger?
Fullframe is inderdaad 36mm*24mm. De huidige DA-objectieven zullen niet functioneren op een ff-sensor, enkel de FA-objectieven. De brandpuntsafstand zoals vroeger (en zoals nu nog steeds vermeld op het objectief) komen dan weer terug.

Ik ben erg benieuwd of Pentax inderdaad met een ff-camera komt... zou wel erg gaaf zijn.
« Laatst bewerkt op: 7 december 2007, 16:43:53 door edwindev »

Offline christophe

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 215
  • I Love YaBB 2!
    • fotosite
Re: Pentax K20D roddels ...
« Reactie #7 Gepost op: 7 december 2007, 16:15:14 »
Citaat
Het is niet zo verstandig om een zgn. "early follower" te zijn. De K10D heeft onderhand wel bewezen dat het een prima camera is. En 14 Mp t.o.v. van 10 Mp is niet zo'n groot verschil als het om een APS C sensor gaat. Maar ik heb ergens gelezen dat het om een 14 Mp full-frame camera zou gaan en dan ligt de zaak natuurlijk geheel anders. Zeker als dat ongeveer 1400 Dollar zou moeten gaan kosten. Dan wordt het een Canon 5D killer....

gr. peter

Een full frame, bedoel je daarmee een 24*36 sensor formaat?
Stel, wat gebeurt er dan met DA lenzen die je nu aankoopt. Kun je die dan nog gewoon verder gebruiken en zo ja, keren die dan gewoon terug naar de brandpuntsafstand van vroeger?


ballone

  • Gast
Re: Pentax K20D roddels ...
« Reactie #6 Gepost op: 7 december 2007, 15:38:33 »
Het is niet zo verstandig om een zgn. "early follower" te zijn. De K10D heeft onderhand wel bewezen dat het een prima camera is. En 14 Mp t.o.v. van 10 Mp is niet zo'n groot verschil als het om een APS C sensor gaat. Maar ik heb ergens gelezen dat het om een 14 Mp full-frame camera zou gaan en dan ligt de zaak natuurlijk geheel anders. Zeker als dat ongeveer 1400 Dollar zou moeten gaan kosten. Dan wordt het een Canon 5D killer....

gr. peter
« Laatst bewerkt op: 7 december 2007, 15:39:23 door ballone »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Pentax K20D roddels ...
« Reactie #5 Gepost op: 7 december 2007, 15:29:30 »
Ballone, dat is absoluut het verstandigste (financieel gezien). Als de K20D inderdaad in januari op de markt komt zou ik een daling van 100/200 euro niet uitsluiten. Je zou voor de grap eens moeten kijken wat bijvoorbeeld de CANON 350D deed bij de introductie van de 400D...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

ballone

  • Gast
Re: Pentax K20D roddels ...
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2007, 15:10:11 »
Misschien kan ik dan wel opwaarderen naar een K10D! Prijzen daarvan zullen wel omlaag gaan. Bij digitalstreet is de body nu 649 euro. Tegen die tijd kan de *ist DL prima als 2e body dienst gaan doen.

peter

Offline christophe

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 215
  • I Love YaBB 2!
    • fotosite
Re: Pentax K20D roddels ...
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2007, 15:01:52 »
Citaat
Leuk! Gaat er allemaal voor zorgen dat wij betere en meer Pentax spullen kunnen krijgen... Zou zelf wel weer eens originele Pentax Teleconverters willen en qua echte telelenzen is het pure armoe...

Wat betreft de K20D: live view lijkt me niets, 14MP is ook niet echt iets waar ik op wacht. Betere SR en een groter display is wel iets wat ik een pré vind... maar wil toch wel tussen de drie en vijf jaar met een body doen. Ik wacht wel op de K30D :-)


ja, maar jij hebt een K10d!  Van een k100d naar meer lijkt me wel de moeite. Heb zelfs spijt dat ik ineens geen k10 gekocht heb, al had ik dan straks geen excuus om een K20 te kopen :)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Pentax K20D roddels ...
« Reactie #2 Gepost op: 7 december 2007, 14:29:04 »
Leuk! Gaat er allemaal voor zorgen dat wij betere en meer Pentax spullen kunnen krijgen... Zou zelf wel weer eens originele Pentax Teleconverters willen en qua echte telelenzen is het pure armoe...

Wat betreft de K20D: live view lijkt me niets, 14MP is ook niet echt iets waar ik op wacht. Betere SR en een groter display is wel iets wat ik een pré vind... maar wil toch wel tussen de drie en vijf jaar met een body doen. Ik wacht wel op de K30D :-)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Pentax K20D roddels ...
« Reactie #1 Gepost op: 7 december 2007, 12:36:01 »
Het lijkt er toch op dat er binnenkort een K20D wordt geannonceerd. Volgens deze site zou dat op de PMA 2008 beurs in januarie kunnen gebeuren.
http://stock-photo.blogspot.com/2007/11/pentax-k20d-on-show-at-pma-2008.html

Afwachten maar ...

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm