Auteur Topic: Nieuwe Samsung: GX-20  (gelezen 2057 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re: Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2008, 22:33:49 »
Voor amateurs is inderdaad 6 tot 10 MP genoeg. Voor professioneel werk zie ik toch liever een hogere reasolutie en het liefst FF. Waarom? Wel, op m'n LX gebruik ik een 12 tal primes, die ik zonder nadenken monteer en ik weet waarom ik welk objectief gebruik. Hierbij heb ik een aantal primes dubbel, maar de een wat harder tekenend dan de ander.

Ik heb nog steeds de overstap naar digi niet gemaakt, mede om de cropfactor. Om eens wat te noemen: M'n portretlens is een 2,8/85 van Pentax, waarvan ik alle ins & outs ken, maar die op de K10D verandert in een 127 mm optiek. Mooi niet, dus.
Als ik voor digi ga, dan voor FF en dan kom je wel degelijk op een hoger aantal pixeltjes uit......

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2008, 22:33:49 »

pietpentax

  • Gast
Re: Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2008, 15:11:38 »
Ik zie ook niet zo veel in die pixel race ik heb nog steeds de ist ds en kan daar goed mee uit de voeten.
Hoe meer pixels hoe groter je bestand, en als de censor even groot blijft
ook hoe meer ruis, laten ze dat eerst eens goed aanpakken.
Alleen denk ik ook dat pentax dat niet alleen kan doen, ze proberen het eigenlijk al (K100D super nog gewoon 6mp) is ook zat voor de meeste amateurs.
groet piet

amai

  • Gast
Re: Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2008, 18:55:18 »
Citaat
Het zou me niets verbazen als fabrikanten in staat zouden zijn om een 5 mp dslr te maken die op de punten dynamisch bereik, ruis, gevoeligheid e.d. de concurrentie volledig van de kaart zou kunnen vegen. Maar zou 'ie ook goed verkocht worden?Fuji staat daar bekend om, omdat ze in plaats van een Bayerfiter + sensor een foveonsensor (kleuren onder elkaar in lagen ipv. naast elkaar + filter) gebruiken, Sigma gebruikt die techniek trouwens ook. Maar dit heeft weer andere nadelen inherent aan die techniek.
Groeten, John.

Ik heb laatst wat posters laten maken van een paar foto's van mij.(AH € 7,95 p./st)
Posters van 50 x 70, gemaakt met de Nikon D40.
Prachtig scherp en helder, je kon echt niet zien dat het met relatief weinig pixels gemaakt was.


edwindev

  • Gast
Re: Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2008, 18:23:29 »
Op Tweakers.net staat een stukje over de Samsung GX-20.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2008, 18:09:56 »
Het zou me niets verbazen als fabrikanten in staat zouden zijn om een 5 mp dslr te maken die op de punten dynamisch bereik, ruis, gevoeligheid e.d. de concurrentie volledig van de kaart zou kunnen vegen. Maar zou 'ie ook goed verkocht worden?[/quote]

Fuji staat daar bekend om, omdat ze in plaats van een Bayerfiter + sensor een foveonsensor (kleuren onder elkaar in lagen ipv. naast elkaar + filter) gebruiken, Sigma gebruikt die techniek trouwens ook. Maar dit heeft weer andere nadelen inherent aan die techniek.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2008, 18:13:08 door John »

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2008, 11:31:35 »
Ik zie ook veel liever verbeteringen in snelheid (buffer), grotere sensor (FF of 1,25 crop) en iso prestaties. >10MP boeit mij maar heel weinig.
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2008, 11:30:25 »
Het is vandaag de 10de : de pers conferentie van Pentax in Dubai is nu aan de gang. Vraag is wat en hoeveel er vandaag al bekend gemaakt wordt.
Als Samsung de GX-20 heeft aangekondigd zou dat dus bij Pentax de K20 moeten zijn.
Maar ik zie hier nog niet echt zaken die de concurrentie de stuipen op het lijf jaagt.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2008, 09:05:59 »
Volgens een insider zou de nieuwe Pentax 'quite a stir' moeten veroorzaken. Dat kan alleen maar met de sensor te maken hebben, maar 14MP is ondertussen al geen bijzonderheid meer. Als de naam van de nieuwe Pentax camera echt K20D zal worden, dan vermoed ik dat de sensor 20MP is. En daarmee komt hij automatisch in het vaarwater van de Canon EOS 1Ds MK III. Mark my words!

(Noot: ook ik vind 10MP wel voldoende maar als de sensor GOED is zal ik wel overwegen om over te stappen. Zeker voor mensen die veel met tele en macro werken is de mogelijkheid om te croppen beter dan het gebruik van teleconverters. Maar waarschijnlijk koop ik gewoon een tweede K10D erbij, die zakken dan toch flink in prijs).
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Hans

  • Gast
Re: Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2008, 08:47:00 »
Citaat
Eerste wat me opvalt is de belachelijke hoeveelheid pixels.
Wat moet je ermee. Er kleven veel meer nadelen aan dan voordelen.
Liever een 10 Mpix met hele goede resultatenbij hoge ISO-waardes.

Wat moet een gemiddelde amateur/hobby fotograaf nou met al die puntjes? Oh ja, dan kun je lekker op 1,40 bij 2 meter printen 8-)

Ik weet, er zit ook het voordeel aan dat je lekker kunt croppen, maar dat is dan ook het enige voordeel, terwijl er veel meer nadelen zijn.

Sterker nog, ik zou persoonlijk nog liever een 8 mpix sensor in de K20 hebben met waanzinnige ISO prestaties, zoals de D3.

Wanneer houden de fabrikanten (marketing boys) nou eens op die die pixel-wedloop. Ik weet het, zonder goede marketing ben je snel failliet, maar zouden de fabrikanten dan onderling niet een afspraak kunnen maken? Zoals de Duitse autofabrikanten doen met topsnelheid (250 km/u begrenst) en de Japanse autofabrikanten met vermogen (max 280 pk)?

Ook hebben alle fabrikanten tegenwoordig zo'n stofverwijderingssysteem in de nieuwe toestellen. Hartstikke mooi, bekt erg lekker, maar je hebt er geen .... aan. Maar als het er niet opzit, dan verkopen ze gewoon veel minder camera's.

Ik wil het allemaal niet te negatief laten klinken, maar ik ben echt een beetje verbaasd en teleurgesteld over deze vernieuwingen. :-?

Je bent niet negatief, maar realistisch. Ik ben van een Olympus met 8 mp overgegaan naar een Pentax met 6 mp en beschouw het als een upgrade.

Het is verder precies zoals je zegt: marketing. Goede marketing kan een waardeloos product succesvol maken - denk maar aan Microsoft Windows.

Wie herinnert zich niet de idioterie rond cd-rom spelers? Van 4x naar 8x naar 16x naar 24 x naar 52x? Toen al wezen labtests uit dat een 20x speler ongeveer optimaal was, dat snellere spelers alleen maar instabieler waren en dat die race volledig werd ingegeven door marketing. De gemiddelde consument kijkt domweg niet verder dan de 52x of 10+ megapixel specs.

Het zou me niets verbazen als fabrikanten in staat zouden zijn om een 5 mp dslr te maken die op de punten dynamisch bereiek, ruis, gevoeligheid e.d. de concurrentie volledig van de kaart zou kunnen vegen. Maar zou 'ie ook goed verkocht worden?

amai

  • Gast
Re: Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2008, 00:45:38 »
Eerste wat me opvalt is de belachelijke hoeveelheid pixels.
Wat moet je ermee. Er kleven veel meer nadelen aan dan voordelen.
Liever een 10 Mpix met hele goede resultatenbij hoge ISO-waardes.

Wat moet een gemiddelde amateur/hobby fotograaf nou met al die puntjes? Oh ja, dan kun je lekker op 1,40 bij 2 meter printen 8-)

Ik weet, er zit ook het voordeel aan dat je lekker kunt croppen, maar dat is dan ook het enige voordeel, terwijl er veel meer nadelen zijn.

Sterker nog, ik zou persoonlijk nog liever een 8 mpix sensor in de K20 hebben met waanzinnige ISO prestaties, zoals de D3.

Wanneer houden de fabrikanten (marketing boys) nou eens op die die pixel-wedloop. Ik weet het, zonder goede marketing ben je snel failliet, maar zouden de fabrikanten dan onderling niet een afspraak kunnen maken? Zoals de Duitse autofabrikanten doen met topsnelheid (250 km/u begrenst) en de Japanse autofabrikanten met vermogen (max 280 pk)?

Ook hebben alle fabrikanten tegenwoordig zo'n stofverwijderingssysteem in de nieuwe toestellen. Hartstikke mooi, bekt erg lekker, maar je hebt er geen .... aan. Maar als het er niet opzit, dan verkopen ze gewoon veel minder camera's.

Ik wil het allemaal niet te negatief laten klinken, maar ik ben echt een beetje verbaasd en teleurgesteld over deze vernieuwingen. :-?

edwindev

  • Gast
Re: Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2008, 21:35:13 »
Hmmz, ziet er leuk uit met een niet zo leuke prijs: 950 GBP (een kleine 1500 euro...) voor enkel de body volgens het Noorse forum waarop de foto en de specs staat.

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2008, 21:14:34 »
Idd Hans,

Las vandaag ook al zoiets op een Noorse site (voor zover ik het Noors begrijp). De K20 zal niet lang op zich laten wachten. Heb jij (jullie) al iets vernomen over een eventuele, tov de k10, gewijzigde brandpuntafstand?

Groet,

Wytze

Hans

  • Gast
Nieuwe Samsung: GX-20
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2008, 21:00:58 »
Op de CES te Las Vegas heeft Samsung de GX-20 aangekondigd, een digitale spiegelreflex met Live View functie.

Voorlopige technische gegevens:

• 14,6 megapixel CMOS sensor
• Beeldstabilisatie (Image sensor shift)
• Stof- en waterwerende behuizing
• Anti-stof systeem voor de sensor
• 2,7 inch LCD scherm
• Live View
• Gevoeligheid tot 3200 ISO

Prijs nog niet bekend.


Foto: http://weblog.columni.st/?p=364