Auteur Topic: Eerste ervaringen K100D Super  (gelezen 1891 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Eerste ervaringen K100D Super
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2008, 11:23:24 »
Hans,
bedankt voor deze user review. Ik vind het wel leuk om te lezen wat de redenen zijn waarom iemand ergens voor kiest. Met name als ze onderbouwd zijn en er niet gekozen is op basis van reclame materiaal.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Eerste ervaringen K100D Super
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2008, 11:23:24 »

Hans

  • Gast
Re: Eerste ervaringen K100D Super
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2008, 18:27:37 »
Citaat
@hans: Een mooi verhaal c.q. gebruikersrereview en leuk om te lezen!
Wat ik mij wel afvraag (als zijnde ook een oude pentaxliefhebber met oud glas), waarom je dan toch eerst voor een Nikon D70S koos? (zit in princiepe dezelfde beeldsensor in als in de Pentax, ook in de D40 en D50 huist dezelfde Sony sensor..)
Vooral omdat jij ook al in bezit was van Pentax glas...
(gewoon nieuwgierigheid...)
Gr, Carel

Ach, die sensors komen bijna allemaal bij Sony vandaan, of Kodak. Ook voor Nikon heb ik glas. De snelheid van de Nikon c.q. de grote buffer sprak mij erg aan. Achteraf ben ik wel blij dat plan A in de war geschopt werd, want de Pentax is toch een stapje hoger.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Eerste ervaringen K100D Super
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2008, 17:15:54 »
@hans: Een mooi verhaal c.q. gebruikersrereview en leuk om te lezen!
Wat ik mij wel afvraag (als zijnde ook een oude pentaxliefhebber met oud glas), waarom je dan toch eerst voor een Nikon D70S koos? (zit in princiepe dezelfde beeldsensor in als in de Pentax, ook in de D40 en D50 huist dezelfde Sony sensor..)
Vooral omdat jij ook al in bezit was van Pentax glas...
(gewoon nieuwgierigheid...)
Gr, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

ballone

  • Gast
Re: Eerste ervaringen K100D Super
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2008, 15:01:57 »
Citaat

Mijn voormalige *ist DS had toch zeer zeker wel de 11 punts AF. Overigens maak ik praktisch nooit gebruik van al die AF punten, alleen van het centrale scherpstelpunt. Als je dat doet dan werkt de AF trouwens ook sneller dan met 11 punten tegelijk.

Klopt, maar ist DL was een stuk eenvoudiger als de DS.

gr.


Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Eerste ervaringen K100D Super
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2008, 14:50:40 »
Citaat
Je vergeet misschien de 11-punts AF, wat een aanzienlijke verbetering is t.o.v. voorgaande modellen als de *ist DL. Ik heb de *ist DL en een goede vriend de K100D, maar we merken wel het aanzienlijke verschil. De *ist DL maakt ook prachtige foto's, maar je moet er wat meer de tijd voor nemen als met de K100 serie.
Dit punt, plus de SR zijn toch wel behoorlijke pluspunten van deze camera.

gr. peter

Mijn voormalige *ist DS had toch zeer zeker wel de 11 punts AF. Overigens maak ik praktisch nooit gebruik van al die AF punten, alleen van het centrale scherpstelpunt. Als je dat doet dan werkt de AF trouwens ook sneller dan met 11 punten tegelijk.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

ballone

  • Gast
Re: Eerste ervaringen K100D Super
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2008, 14:37:02 »
Je vergeet misschien de 11-punts AF, wat een aanzienlijke verbetering is t.o.v. voorgaande modellen als de *ist DL. Ik heb de *ist DL en een goede vriend de K100D, maar we merken wel het aanzienlijke verschil. De *ist DL maakt ook prachtige foto's, maar je moet er wat meer de tijd voor nemen als met de K100 serie.
Dit punt, plus de SR zijn toch wel behoorlijke pluspunten van deze camera.

gr. peter

Hans

  • Gast
Eerste ervaringen K100D Super
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2008, 14:28:58 »
Als het om digitale refexcamera's aan komt, dan is er keuze te over. De belangrijkste aanbieders zijn Canon, Nikon, Olympus en – natuurlijk – Pentax. Als je je uitsluitend zou laten leiden door marketing, dan zou je kiezen voor de camera met de meeste megapixels. Veel megapixels onder knop hebben lijkt leuk, maar er kleven ook nadelen aan. De bekendste drie nadelen zijn een slechter dynamisch bereik, toename van ruis en toenemende ongevoeligheid voor licht.

Slechts weinig digitale camera's zijn in staat om de 'straight out of the box' kwaliteit van een goede analoge camera te evenaren, maar de verschillen zijn inmiddels erg klein. Aan de andere kant zijn de eenvoud van het bewerken van digitale foto's, plus het wegvallen van ontwikkel- en afdrukkosten, enorme voordelen. Alle plussen en minnen bij elkaar opgeteld ga je toch over op digitaal. Ik keek uit naar een vervanger voor mijn Olympus E-300.

Ik had nogal wat camera's te leen: een Nikon D70s, een Nikon D80, een Olympus E-410, een Olympus E-510, een Samsung GX-1L en een Pentax K100D Super.

Beide Olympus camera's vielen al snel af: (te)veel megapixels op een een (te) kleine sensor deden beide modellen de das om. Ook met auto bracketing kon ik geen details meer ontdekken in schaduwen en hoge lichten.

De D70s is een overjarig model. Het exemplaar deed het geweldig goed. Zo goed, dat ik er eentje kocht bij Mediamarkt in Almere, waar hij nog steeds te koop was. Helaas bleek het om een tweedehands exemplaar te gaan, vol met stof op de sensor en slijtplekken op de onderkant, maar dat werd verzwegen. Niet leuk. Ik kreeg m´n geld terug, maar was weer terug bij af.

De D80 is mij erg goed bevallen, maar de prijs was toch wel een struikelblok.

De K100D Super deed precies wat ik wilde – niet meer, niet minder. Prijstechnisch is het ding een topper, en een oude Pentax liefhebber als ik zag zijn oude primes al op de body pronken. Er was geen twijfel meer mogelijk: dit moest ´m worden.

Het eerste wat me opviel is hoe lekker de K100D Super in de hand ligt. Die handgreep is precies goed gevormd, tenminste voor mijn hand. Heel prettig is het display op de bovenzijde, waar je in een oogopslag de instellingen kan bekijken. Minpuntje: het display heeft geen achtergrondverlichting.

De aan-en uit schakelaar heeft een derde stand: digitale preview. In eerste instantie vond ik het een beetje onzin, maar later kreeg ik in de gaten dat dat toch wel erg handig is. In plaats van de ontspanknop in te drukken draai je de aan-uitschakelaar nog een standje verder naar rechts en *klik*, de Pentax maakt een foto. Die foto wordt niet opgeslagen, maar op het LCD scherm getoond. Je kunt dan zien of je instellingen/ scherptediepte optimaal zijn, zonder het geheugenkaartje daarvoor te gebruiken.

Deze Pentax werkt op vier gewone oplaadbare AA NiMH batterijen. Geweldig, voor een appel en een ei overal te koop, nooit meer (hele dure) extra accu's kopen!

Het menu is heel goed doordacht. Zoeken is er nauwelijks bij. Voor mij was 'Gebruikersvoorkeuren' heel belangrijk. Je kunt de camera daar verregaand mee 'africhten', om foto's te maken die precies aan je wensen voldoen. Ook ondersteunt de camera Adobe RGB, belangrijk voor Adobe producten en professioneel drukwerk.

De handleiding is een van de beste die ik sinds tijden gezien heb. Keurig in het Nederlands, 208 pagina's groot. Best een pil eigenlijk.

Raar is de manier waarop de Pentax scherp stelt bij weinig licht. Andere camera's hebben daar een hulplampje voor, Pentax gebruikt daar de flitser voor. De flitser geeft gedurende een halve seconde een stroboscoop-achtig licht af. Het werkt overigens prima.

Er is geen sneltoets om over te schakelen van enkelbeeld naar continue opnamen, die optie zit onder een functietoets. Fn indrukken, pijltje naar boven, continue opnamen selecteren, Fn weer indrukken. Het is eigenlijk het enige waarbij ik denk "Nou, dat had slimmer gekund".

Het LCD scherm is voldoende groot en erg helder. Soms te helder, want opnames die er op de LCD scherm goed uitzien, kunnen op de PC toch een tikje onderbelicht blijken te zijn. Je kunt er niet op blindvaren.

De beeldstabilisatie werkt erg goed, beter dan verwacht. Macro opnames maken uit de hand, met 200 mm en nog scherp, onvoorstelbaar! Of de DR (Dust Reduction) het even goed doet als bij de Olympus zal ik moeten afwachten.