Auteur Topic: Croplenzen op een FF K-1.  (gelezen 1166 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Croplenzen op een FF K-1.
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2019, 15:31:06 »
Door crop lenzen te gebruiken op een K1 wordt de camera op dat moment in de cropmode gezet en kunnen de lenzen prima gebruikt worden. Je gebruikt dan weliswaar niet de hele sensor, maar hebt wel de andere voordelelen zoals een verbeterde autofocus en Iso prestaties. En als je ooit besluit een andere lens aan te schaffen kun je op dat moment kiezen voor een fullframe lens. Ik zou het dus niet een nadeel willen noemen om de stap naar een K1 te maken.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Croplenzen op een FF K-1.
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2019, 15:31:06 »

HANSBEUS

  • Gast
Re: Croplenzen op een FF K-1.
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2019, 15:26:20 »
Ik heb drie DC Sigma's, voor een crop sensor,

10-20 mm f4-5,5 DC,
17-50 mm f2,8 DC EX HSM,
18-200 mm f3,5-6,3 DC macro HSM.

De 10-20 (groothoek) schijnt (met lichte vignettering) toch op een FF sensor te werken, en al zeker in de crop modus.
De 17-50 en de 18-200 doen het minder tot helemaal niet op FF; wel in de crop modus.
Deze wijsheid heb ik van PENTAX FORUM.COM gehaald.

Over enkele weken, als mijn K-1 II binnen is, komen de 17-50, de 18-200 en ook mijn K-5 II beschikbaar voor een nieuw baasje. De twee Sigma's zijn een jaartje oud en hebben nog garantie tot juni 2021.

Voor de K-1 II komt er dan een Pentax D-Fa 24-70 mm f2,8 in de plaats.
Mijn overige Sigma's zijn DG's; die doen het goed op een FF.

Iedereen hartelijk dank voor de aangedragen tips en wetenswaardigheden,

Hansbeus.

 

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Croplenzen op een FF K-1.
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2019, 11:49:02 »
Als je veel geld aan de K1 uitgeeft, wil je natuurlijk de crop modus zo min mogelijk gebruiken, anders kun je net zo goed een APS-C camera kopen.

Met een APS-C camera van Pentax kan je wel alle FF lenzen van Pentax gebruiken, maar door de kleinere sensor krijg je minder dan de helft te zien dan bij gebruik met een FF camera van Pentax; het is alsof je een 1.5 x converter op een FF camera zet. Zonder die "converter" (dus met een FF camera) krijg je een grotere beeldhoek te zien en de lichtsterkte neemt met "1 stop" toe waardoor er minder snel een hogere ISO waarde gebruikt hoeft te worden.

Een K-1 van Pentax is prijzig maar als je nu een grote verzameling oudere FF en DA lenzen hebt, vertegenwoordigen die ook een heel bedrag. Indien je nu alleen DA lenzen hebt (die ontworpen zijn voor een APS-C camera van Pentax), dan is het minder logisch om een K-1 te kopen.

Groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2019, 11:57:17 door abakker »

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Croplenzen op een FF K-1.
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2019, 11:04:07 »
Crop lenzen werken perfect op de K-1, sommige belichten zelfs de hele FF sensor. Maar dat ligt aan de lenzen die je hebt.
En je hebt natuurlijk de crop modus, dan leest de software alleen APS-C gedeelte van de sensor af.
Als je veel geld aan de K1 uitgeeft, wil je natuurlijk de crop modus zo min mogelijk gebruiken, anders kun je net zo goed een APS-C camera kopen.

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Croplenzen op een FF K-1.
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2019, 10:58:32 »
De overstap van de K5 II naar een K3 II, is inderdaad een goede stap voorwaarts.
Vooral onder donkere /slechte licht omstandigheden (ik doe aan concert fotografie), is de AF een enorme vooruitgang.
Zo goed zelfs dat ik, de K5II ingeruild heb voor een tweedehand k3 (die dezelfde AF heeft), heb vaak 2 bodies bij me met verschillende lenzen.

Een optie, zou zijn om te kijken naar een tweedehands K3 II (of een K3). Bij een foto handel, krijg je er ook meestal 1 jaar garantie op.

Of je kan wachten op de opvolger van de K3 II

de accu is kleiner (minder opnames) en mist bovendien het top LCD schermpje.
Dit waren voor mij ook de redenen om de KP over te slaan
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2019, 11:01:33 door whosvegas »

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Croplenzen op een FF K-1.
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2019, 13:56:41 »
Crop lenzen werken perfect op de K-1, sommige belichten zelfs de hele FF sensor. Maar dat ligt aan de lenzen die je hebt.
En je hebt natuurlijk de crop modus, dan leest de software alleen APS-C gedeelte van de sensor af.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Croplenzen op een FF K-1.
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2019, 12:14:45 »
Indien het ontbreken van het top LCD scherpje bij de KP overkomelijk is, zou de KP + batterijgrip misschien ook een mogelijkheid zijn. Je hebt dan veel meer grip + je kunt de zelfde batterijen als de K-1 II gebruiken. De flitser op de KP is trouwens wel een stukje zwakker dan die van de K-5 II hoor.

HANSBEUS

  • Gast
Croplenzen op een FF K-1.
« Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2019, 11:52:48 »
Omdat ik op mijn K-5 II toch wel wat AF capaciteit mis ben ik aan het kijken naar een opvolger.

De K-3 II zou een behoorlijke stap voorwaarts zijn, maar wordt nieuw (bijna) niet meer geleverd. Heeft bovendien geen eigen flitser.
De KP heeft (op papier) een zeer groot ISO bereik, maar de body is voor mijn kolenschoppen toch aan de kleine kant, de accu is kleiner (minder opnames) en mist bovendien het top LCD schermpje.
De K-1 II zou dan de betere keuze zijn, maar dan heb ik enkele lenzen (Sigma DC) die speciaal voor APS-C sensors zijn ontwikkeld en dus sterke vignettering zullen geven bij gebruik op een FF sensor.

Heeft de K-1 II een mogelijkheid om deze DC lenzen toch goed te kunnen gebruiken of is het raadzaam te wachten op de opvolger van de K-3 II?

Ik neem aan dat er op dit forum ruim voldoende ervaring en kennis huist om mij tot een verantwoord besluit te laten komen.

Groeten,

Hansbeus.