Auteur Topic: Gebruik van "legacy" SIGMA-lenzen voor DSLR  (gelezen 2528 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: Gebruik van "legacy" SIGMA-lenzen voor DSLR
« Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2022, 15:10:07 »
Mijn manuele / analoge Vivitar 100-200mm F/4.0  uit 19-lang-geleden heeft WEL net als de org. Pentax een  'beschermplaatje' met één schuine kant.

die moet ik toch ook nog eens proberen op een digi-camera.  Modbreak: als je iets toe te voegen hebt aan je post, gebruik dan svp de "verander" knop ipv een nieuwe post te maken. Zeker als je de laatste poster ben.
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2022, 16:09:33 door Vulcan »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Gebruik van "legacy" SIGMA-lenzen voor DSLR
« Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2022, 15:10:07 »

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: Gebruik van "legacy" SIGMA-lenzen voor DSLR
« Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2022, 15:06:28 »
enne
mijn manuele / analoge Sigma 80-200mm 3,5-4,0 high-speed telezoom (een schuif-draaizoom) heeft niet zo'n 'beschermplaatje', alleen een diafragma pen. OOK die zou dus moeten kunnen werken op een digi-camera..
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2022, 15:12:27 door ME-Superman »

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: Gebruik van "legacy" SIGMA-lenzen voor DSLR
« Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2022, 15:02:58 »
mijn manuele / analoge Sigma 21-35mm  Y II  3,5-4,2 Deze lens heeft een 'beschermplaatje', en wel met één schuine kant, net als ook mijn org. Pentax P/K objectieven. Deze lens zou m.i. dus moeiteloos moeten werken op Pentax digi-cam. Het 'beschermplaatje' en diaframa-pen zien er net zo uit als mijn vet-coole-gave Pentax vaste telelens ('pime') en die werkt goed op b.v. een K-50.

Hij heeft Pentax K/P bajonet met A-stand (automaat). Deze groothoek minizoom heb ik met doppen en als zijn org. zonnekap-met-de-rode-streep - met zijn brede frontlens voor extra licht (Filtermaat 77mm). Ondanks leeftijd: met zijn amper gebruikte perfecte uiterlijk en met als nieuw stevige lederen lenskoker

maar toegegeven, deze Sigma lens met A stand heb ik nog nooit uitgeprobeerd op een DSLR.

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: Gebruik van "legacy" SIGMA-lenzen voor DSLR
« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2022, 14:57:57 »
mijn manuele / analoge Sigma 21-35mm  Y II  3,5-4,2 Deze lens heeft een 'beschermplaatje', en wel met één schuine kant, net als ook mijn org. Pentax P/K objectieven. Deze lens zou m.i. dus moeiteloos moeten werken op Pentax digi-cam. Het 'beschermplaatje' en diaframa-pen zien er net zo uit als mijn vet-coole-gave Pentax vaste telelens ('pime') en die werkt goed op b.v. een K-50.

Offline marland

  • Newbie
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van "legacy" SIGMA-lenzen voor DSLR
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2021, 11:43:08 »
Bedankt voor het advies. Het is een dslr, de Pentax K-m. Misschien moet ik deze lens maar in het museum zetten. Soortgelijke Pentax-lenzen zijn tegen billijke prijzen op de tweedehandse markt beschikbaar. Interessant is dat mijn iets jongere Sigma Standard Zoom 35-70 mm niet dat plaatje heeft en dus makkelijk past. Pentax garandeert "backward compatibility", maar dat geldt alleen voor eigen lenzen en niet voor "third party"-lenzen.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Gebruik van "legacy" SIGMA-lenzen voor DSLR
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2021, 05:12:19 »
Het lukt mij niet met mijn Sigma High-Speed Zoom 80-200 mm F 3.5-4. Die heeft een extra pin, die twee keer zo breed is), waardoor hij niet past. Wat is de functie van deze pin?
Heel veel lenzen hebben een plaatje dat veel breder is dan de bedieningshendel voor het diafragma. Dit plaatje is ervoor om schade te voorkomen aan de bedieningshendel van het springdiafragma van de lens; het verwijderen van deze beschermingsplaat is dan ook sterk af te raden.
Bij het plaatsen van een lens op mijn camera's, druk ik altijd de "objectief vergrendel pin" in op mijn camera voordat ik de lens rechtsom draai en laat hem pas los als de lens niet verder kan; elke lens gaat daardoor soepeler op de camera.
Als je de lens dan nog niet kunt plaatsen op je camera (wat voor camera is het?), controleer dan de bajonetvatting van de lens op uitstekende schroefjes of beschadigingen.

« Laatst bewerkt op: 12 maart 2021, 05:24:27 door abakker »

Offline marland

  • Newbie
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van "legacy" SIGMA-lenzen voor DSLR
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2021, 14:31:12 »
Ik heb nog even verder op het internet gekeken. Het gaat hier blijkbaar om een klein plaatje dat de diafragma-activeringshendel (activation lever) beschermt.

Offline marland

  • Newbie
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van "legacy" SIGMA-lenzen voor DSLR
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2021, 13:26:13 »
Blijkbaar passen niet alle Sigma-lenzen "for PENTAX-K" op Pentax dslr's. Het lukt mij niet met mijn Sigma High-Speed Zoom 80-200 mm F 3.5-4. Die heeft een extra pin, die twee keer zo breed is), waardoor hij niet past. Wat is de functie van deze pin? Zou deze lens wel gebruikt kunnen worden als ik die pin verwijder (door bv. af te zagen of knippen)?

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van "legacy" SIGMA-lenzen voor DSLR
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2021, 12:37:12 »
Zover ik weet moeten alle oudere Sigma lenzen met K-vatting gewoon op alle camera's met een K-vatting passen zonder de camera- of lensvatting te beschadigen. Er is wel een issue met een aantal Sigma lenzen waarvan de buitenkant van de lens de K1 en K1 II camerabody's raken. Zover ik weet is dit alleen een issue bij de Pentax K1 en K1 II camera's.

Groet,   Peter

Offline JohnnieS

  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van "legacy" SIGMA-lenzen voor DSLR
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2021, 14:45:39 »
 ::) zou eigenlijk geen verschil in moeten zitten, zolang het maar een Originele Sigma/Pentax lens is.
gebruik zelf al heel wat jaren Sigma Lenzen,en heb  tot nu toe geen verschil gemerkt 8)
KD10/ KD20 /KX / K-5 / K-3 /K-7/ K-01 plus teveel Lenzen

Offline marland

  • Newbie
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Gebruik van "legacy" SIGMA-lenzen voor DSLR
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2021, 13:34:45 »
Ik bezit nog twee "legacy" SIGMA-zoomlenzen (High Speed Zoom 1:3.5~4 80-200 mm en Standard Zoom 1:2.8~4 35-70 mm). Ik weet dat ze kwalitatief niet hoogwaardig zijn, maar ze kunnen in bepaalde situaties wel handig inkomen. De lensvatting is nog voor de SMC Pentax-M bajonet. Ik heb ze destijds gebruikt voor de ME Super. Ik overweeg om ze soms te gebruiken voor een van mijn digitale Pentax-camera's. Ik wil echter weten of dat kan zonder om de lensvatting van zo'n camera te beschadigen. Ik zie namelijk dat er een klein verschil is tussen de vatting van de Pentax-M-bajonet en die van SIGMA. Ik zal graag horen ervaringen die andere leden hebben met het gebruik van dit type SIGMA-lenzen.