Auteur Topic: Auschwitz  (gelezen 2961 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ouwedeur

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 799
  • Geslacht: Man
  • i shoot raw.
    • mijn website
Re:Auschwitz
« Reactie #26 Gepost op: 9 juni 2012, 10:51:33 »
Ik zit voor mijn werk ook dikwijls in de ardennen en luxemburg, daar zijn ook om de haverklap soldatenbegraafplaatsen.  In de streek rond Ieper vindt je dan weer stille getuigen van WO I.

Ikzelf heb ook een stukje geschiedenis met wortels in WO II en  een foto-reukje: mijn grootvader is in 1943 opgevorderd om te gaan werken in de fabrieken van Carl Zeiss in Jena, hij maakte daar geschutsoptiek voor rollend materieel, en later verrekijkers.  Hij was ingekwartierd bij Duitse burgers in Wünschendorf, een dorpje in de buurt, in de schuur van een slagerij.  Mijn grootmoeder was een 18 jarige schone die daar werkte, in de keuken, worsten draaien en spek roken.  De twee werden vrijers, en in mei 1945 zijn ze allebei te voet de 800 km terug naar Belgie gelopen en hier gehuwd.  Zonder WO II zou er van mijn moeder (geboren in augustus 1945), en dus van mij, geen sprake zijn geweest.



dat is inderdaad wel een bizar stukje geschiedenis,
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Auschwitz
« Reactie #26 Gepost op: 9 juni 2012, 10:51:33 »

Offline Pruneau

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 51
  • Geslacht: Man
    • Miniaturensite
Re:Auschwitz
« Reactie #25 Gepost op: 9 juni 2012, 09:07:24 »
Ik zit voor mijn werk ook dikwijls in de ardennen en luxemburg, daar zijn ook om de haverklap soldatenbegraafplaatsen.  In de streek rond Ieper vindt je dan weer stille getuigen van WO I.

Ikzelf heb ook een stukje geschiedenis met wortels in WO II en  een foto-reukje: mijn grootvader is in 1943 opgevorderd om te gaan werken in de fabrieken van Carl Zeiss in Jena, hij maakte daar geschutsoptiek voor rollend materieel, en later verrekijkers.  Hij was ingekwartierd bij Duitse burgers in Wünschendorf, een dorpje in de buurt, in de schuur van een slagerij.  Mijn grootmoeder was een 18 jarige schone die daar werkte, in de keuken, worsten draaien en spek roken.  De twee werden vrijers, en in mei 1945 zijn ze allebei te voet de 800 km terug naar Belgie gelopen en hier gehuwd.  Zonder WO II zou er van mijn moeder (geboren in augustus 1945), en dus van mij, geen sprake zijn geweest.

Offline Johnnie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1026
  • Geslacht: Man
  • Aan de spullen ligt het niet!
Re:Auschwitz
« Reactie #24 Gepost op: 5 mei 2012, 14:26:22 »
Zeker na gisteren weer zeer actueel en zeer sprekend. Dit boeit mij wel!?!?!?

Groeten, John
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Auschwitz
« Reactie #23 Gepost op: 28 april 2012, 22:46:59 »
Ik zou er vorig jaar heen maar dat ging niet door. Ik ben wel bij heel veel tweedewereldoorlog begraafplaatsen geweest. Van hele kleine op Schier tot enorme als de Normandy American Cemetery and Memorial. Blijven enorm indrukwekkende locaties. Ben ook in Mittelbau-Dora en Westerborg geweest. Heeft toch altijd een spookachtige sfeer. Een heel raar gevoel. Heb ook over de landingsstranden gelopen van Normandië. Je ziet de bunkers op de kust staan en de noodhavens in de zee.... Krijg je nog altijd het gevoel van dag er een hele armada voor de kust klaar ligt.

Ben ook in Normandië geweest. Dat is echt immens groot daar zeg!
Maar wel typisch Amerikaans. Als je in Normandië bent moet je eens naar de begraafplaats met Duitse soldaten gaan.
Dat is pas echt aangrijpend......Heel sober, maar wel erg bijzonder.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re:Auschwitz
« Reactie #22 Gepost op: 28 april 2012, 22:31:08 »
Ik zou er vorig jaar heen maar dat ging niet door. Ik ben wel bij heel veel tweedewereldoorlog begraafplaatsen geweest. Van hele kleine op Schier tot enorme als de Normandy American Cemetery and Memorial. Blijven enorm indrukwekkende locaties. Ben ook in Mittelbau-Dora en Westerborg geweest. Heeft toch altijd een spookachtige sfeer. Een heel raar gevoel. Heb ook over de landingsstranden gelopen van Normandië. Je ziet de bunkers op de kust staan en de noodhavens in de zee.... Krijg je nog altijd het gevoel van dag er een hele armada voor de kust klaar ligt.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Auschwitz
« Reactie #21 Gepost op: 28 april 2012, 22:16:57 »
Dank voor al jullie fijne en opbouwende commentaar.
Net zoals bij ieder ander in dit topic die er geweest is.. Het heeft echt een bizarre sfeer.
Je kan de dood om je heen misschien wel bijna voelen.
Het was erg confronterend maar toch zou ik het iedereen willen aanraden om hier eens te kijken.
Al is het maar om de herinnering levend te houden.

Staat nog steeds op mijn lijstje met vakantiebestemmingen.
Heb al eens uitgerekend, met twee vakanties per jaar moet ijk ongeveer 150 jaar oud worden om het lijstje af te werken....... :-[ :-X :-\

01dennis10

  • Gast
Re:Auschwitz
« Reactie #20 Gepost op: 28 april 2012, 21:51:52 »
Dank voor al jullie fijne en opbouwende commentaar.
Net zoals bij ieder ander in dit topic die er geweest is.. Het heeft echt een bizarre sfeer.
Je kan de dood om je heen misschien wel bijna voelen.
Het was erg confronterend maar toch zou ik het iedereen willen aanraden om hier eens te kijken.
Al is het maar om de herinnering levend te houden.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Auschwitz
« Reactie #19 Gepost op: 27 april 2012, 13:02:13 »
2 en 4 zijn echt top opnames.
Alhoewel 4 wel een beetje scheef lijkt is hij voor mij toch de beste opname.

Cees

Offline djoser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
Re:Auschwitz
« Reactie #18 Gepost op: 27 april 2012, 12:11:32 »
Over een week staan we weer met z'n allen stil bij de dodenherdenking. Dit is zo'n moment dat ik ook terugdenk aan mijn bezoek aan Auschwitz in 1989. Hoewel ik veel had gelezen en me had voorbereid heeft het erg veel indruk gemaakt. En ik verbaas me nog steeds hoe het zover heeft kunnen komen dat gewone mensen in staat zijn om andere mensen op een dergelijke wijze en schaal om zeep kunnen helpen.
Ik heb het kamp kunnen bezoeken in een erg gure maand februari, er stond een snijdende wind en af en viel er wat motregen. Ik ben blij dat het zulks weer was; kan me (nu) niet voorstellen om daar op een warme midzomerdag in een korte broek en t-shirt rond te lopen...

Om terug te komen op de foto's: een "feest" van herkenning, vooral 2 vind ik goed.

Groet, Dick
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

bbwijdieks

  • Gast
Re:Auschwitz
« Reactie #17 Gepost op: 27 april 2012, 11:42:21 »
Over de 2e Wereldoorlog kun je niet uitgepraat raken (zeker als geschiedenis liefhebber).
Ik ben zelf een keer bij kamp Westenbork geweest en daar hangt ook zo'n gure onprettige sfeer.
We mogen dankbaar zijn dat de VS zich in deze affaire ging bemoeien maar de Russen (Sovjet-Unie) moet je zeker niet vergeten.
Zij hebben een veel groter offer gebracht we spreken in 24 voudige aantallen  :-X
Het is een vergeten feit en dat komt mede door de koude-oorlog en het communistische bewind.
En die Russen waren natuurlijk ook niet zuiver.

De fotoserie vind ik geslaagd omdat je echt dat opgesloten gevoel krijgt.
Een zwart-wit uitvoering zou ik treffender vinden maar dat is ook een kwestie van smaak.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Auschwitz
« Reactie #16 Gepost op: 26 april 2012, 21:56:27 »
Mooie serie, met foto 4 als uitschieter.

Aansluitend op het verhaal van Thoran kijken wij ieder jaar zo rond de Kerstdagen naar alle 10 de afleveringen van Band of Brothers. Nu ongeveer zo een 10 jaar op rij.
Wellicht een vreemde combinatie Kerst en oorlog, maar deze serie geeft je het besef dat jonge mensen vanuit de andere kant van de wereld hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid en vrede in Europa.

Vandaag de dag zouden veel mensen wellicht zeggen: "Waar bemoeien die Amerikanen zich mee", maar zonder die Amerikanen hadden wij hier in Nederland wellicht Duits gesproken en een dictatoriaal regime gehad.
Europa had er in ieder geval heel anders uitgezien als er niet was ingegrepen.

Dit soort monumenten als Auschwitz is enorm belangrijk voor onze huidige generatie om te beseffen dat vrijheid niet vanzelfsprekend is.

Een ander bijzonder monument is Oradour-sur-Glane in Frankrijk. Ik heb daar ooit aantal foto's van hier op het forum gezet. Dat dorp ligt daar nog steeds, zoals de Duitsers het na het uitmoorden van de bevolking aldaar hebben achtergelaten. Heel bizar als je daar doorheen loopt.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:Auschwitz
« Reactie #15 Gepost op: 26 april 2012, 20:41:37 »
Zo'n 5 jaar geleden zijn wij tijdens onze vakantie naar het Amerikaanse oorlogskerkhof in het plaatsje Hamm, Luxemburg geweest.
Op deze begraafplaats ligt generaal Patton begraven.

Dit feit is een wetenswaardigheidje maar ik haal het op omdat ik op deze begraafplaats een soort van berusting heb gekregen en de mogelijkheid van verwerking van wat de oorlog bij mij heeft achter gelaten. Ik zal proberen dit kort onder woorden te brengen ..  zonder echte aanleiding heb ik daar behoefte aan dus vergeef me als het volgende als gebabbel over komt.

Mijn ouders zijn beide in de start jaren van de oorlog geboren ('39 &'41) en hebben dus weinig tot geen echte herinneringen van die tijd buiten het verhaal van me vader over het inslaan van een bom in de achtertuin en van me moeder dat ze de intocht kan herinneren van het bevrijdings leger ..
Toch zijn mijn ouders slachtoffers van deze gruwelijke tijd al was het alleen maar dat hun ouders gevormd zijn door de ontberingen en angst die deze tijd bracht.

Ik ben geboren in 1967 en hoewel ver verwijderd van die tijd heeft ook bij mij de de oorlog een indruk achtergelaten .. al was het alleen maar door de verhalen van mijn Opa & Oma en de manier waarop mijn ouders om gingen met schaarste ( we hebben het niet altijd breed gehad )

Schindler's List en Saving Private Ryan zijn twee films die een diepe indruk achter gelaten hebben bij mij omdat in deze films heel veel herinneringen zoals verteld door mijn grootouders tot leven kwamen voor mij.

Foto 1 is daarom voor mij de meest indrukwekkende foto ...

Ik heb staan huilen ..  echt staan huilen op die begraafplaats toen ik daar grafstenen zag staan waarop steentjes waren neergelegt.
Voor mij zijn dat tastbare dingen van ontastbare gevoelens.



« Laatst bewerkt op: 27 april 2012, 13:22:20 door Thoran »

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Hans H

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1512
  • Geslacht: Man
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
Re:Auschwitz
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2012, 19:08:06 »
Indrukwekkende foto's, met ook de voorkeur voor 2 en 4.
Ik ben van '49 en had de gelegenheid er in mijn diensttijd naar toe te gaan wat ik niet heb gedurfd.

Groet,
Hans
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Auschwitz
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2012, 18:53:51 »
Heel goed weergegeven, is idd heel indrukwekkend. Voor mij zijn 2-3-4 de sterkste foto`s. Die geven voor mij al een totaalbeeld.

Offline Hairless-Joe

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
    • Pottfotografie
Re:Auschwitz
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2012, 18:40:44 »
Treffend!
Pentax K5, 18-55 kit 3.5/5.6, 60-250 4.0, Sigma 50mm 1:1.4. Panasonic Lumix DMC FZ50.

Jeroen_Cox

  • Gast
Re:Auschwitz
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2012, 22:13:53 »


'Levensgevaar' en dan bedoel ik niet alleen die hoogspanning
ja indrukwekkende serie, , het eerste wat me ook te binnen schoot bij lebensgefahr was tsja het is maar op welke manier je het bedoelt. goed gezien en goed vastgelegd.  bijna surreal, maar ja helaas is de geschiedenis niet zo surreal.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Auschwitz
« Reactie #10 Gepost op: 22 april 2012, 20:39:43 »
Prachtige serie, een mooie registratie van een historische plek!

Het bordje "lebensgefahr" is wel wat wrang, gegeven de lokatie.

greetz,
Erik

Offline Bert V.

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 906
  • Geslacht: Man
Re:Auschwitz
« Reactie #9 Gepost op: 22 april 2012, 20:25:51 »
Het blijft indrukwekkend, heftig en ik zou er niet durven komen.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Auschwitz
« Reactie #8 Gepost op: 22 april 2012, 10:57:15 »
Ja zonder meer  prachtig vastgelegd met voor mij #4 het meest sprekend... (en de dubbele betekenis was duidelijk hoor). Vooral die omzetting is heel mooi met het standpunt.

Niet alleen een fotografisch onderwerp om te bezoeken trouwens.

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Auschwitz
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2012, 10:55:02 »
Foto 2 en foto 4.....erg mooi vastgelegd.
Zwart-wit doet het ook goed bij dit onderwerp.

Henk

Offline PeterL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 566
  • Geslacht: Man
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
Re:Auschwitz
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2012, 09:31:39 »
Prima serie, Dennis.
Persoonlijk vind ik de 2e plaat de sterkste uit de serie. Mooi gebruik gemaakt van de DoF waardoor de nadruk op de lamp is komen te liggen, maar daarnaast voldoende van de context te zien is waardoor het "verhaal van de lamp" ondersteund wordt.

De 4e foto spreekt mij ook erg aan. Dit niet in de laatste plaats vanwege de prima omzetting in zw/w en de ietwat dreigende lucht.
Maar ook het effect van het relatief lage camerastandpunt vind ik hier heel sterk.

Ik ben 'ns benieuwd naar jouw resultaat vwb. de toegangspoort van Auschwitz.
Er is overigens nog een 2e manier om deze zonder de aanwezigheid van mensen vast te leggen.......... heel vroeg aanwezig zijn zodat je als eerste naar binnen kunt. Maar dan moet je er al echt om 08.00 uur zijn, want vanaf 09.00 uur arriveren de eerste bussen met bezoekers.

Gr.  Peter



Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Auschwitz
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2012, 08:37:04 »
Mooie serie, vooral foto's 2,3 en 4!  Ben er nooit geweest maar met alle documentaires wat ik op tv heb gezien zegt me de sfeer aldaar genoeg.
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

01dennis10

  • Gast
Re:Auschwitz
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2012, 08:02:47 »
Inderdaad niet te fotograferen zonder bezoekers..
maar daar had ik een oplossing voor.
statiefje pakken.. meerdere foto's maken en alle goede beetjes bij elkaar plakken.

Nummer 4 is trouwens qua gedachte behoorlijk dubbel..

'Levensgevaar' en dan bedoel ik niet alleen die hoogspanning

Offline Pruneau

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 51
  • Geslacht: Man
    • Miniaturensite
Re:Auschwitz
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2012, 07:25:49 »
Ja, mooie registratie, daar rondlopen doet idd iets met een mens.  Wat de foto's betreft, foto 2 en 4 doen het voor mij.  Heb je de ingangspoort niet gefotografeerd? Is wel alom bekend, maar toch ook een pijnlijk statement.  Wellicht niet te fotograferen zonder bezoekers in beeld...

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re:Auschwitz
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2012, 00:09:57 »
Als je daar ooit eens geweest bent, weet je wat voor bijzondere sfeer daar hangt.
Als 16-jarige was ik daar, lang geleden - zelfs als tiener maakt het zo'n indruk, dat kun je gewoon niet voorstellen.

Er zit veel gevoel in de foto's, alhoewel 5 mij het minste boeit.
Het is jammer dat bij 1 het uitgebeten wit van de steentjes aandacht vraagt - dat leidt mij iig af.
En als je bij 2 en 4 geen kriebels krijgt van ellende, is het een aanrader om daar zelf eens rond te lopen....
Goed vastgelegd, bedankt voor het delen.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen