Auteur Topic: Avifauna  (gelezen 1634 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Re: Avifauna
« Reactie #11 Gepost op: 6 oktober 2007, 18:19:46 »
Heej
Dat laatse met div. proeffoto's hoe kan dat je helpen sneller scherp te stellen?
GR>martijn
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Avifauna
« Reactie #11 Gepost op: 6 oktober 2007, 18:19:46 »

Offline hoeke39

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 356
  • Geslacht: Man
Re: Avifauna
« Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2007, 13:37:08 »
# Martijn
Citaat
O ja nog een vraagje hoe kan je het beste dit soort vogels fotografern op de auto-focus of
op de handmatige?

Met het fotograferen van mijn honden gebruik ik meestal manual.
Maak proefopnames van div punten in mijn omgeving, zodat ik op die div. afstanden snel scherp kan stellen.
Wel oefenen vooraf, anders kom je thuis met verkeerd ingestelde foto's :'(
Als je altijd blijft doen, wat je altijd hebt gedaan, zal je krijgen, wat je altijd heb gekregen!                                ______________________________

lreyns

  • Gast
Re: Avifauna
« Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2007, 14:25:39 »
Foto 3 is duidelijk mijn favoriet.

Wat een prachtige kop.
Loeischerp op het oog en een snavel waarvoor je respect dient te hebben. In het zwart is nog voldoende tekening waar te nemen, een TOPPERTJE.

Groeten, Lucien


P.S.   En forumleden........ hebben jullie de uitsnijding van de foto goed bekeken???
Ook Martijn verdiend hier het predicaat "De snijder"  [smiley=thumbsup.gif]

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Avifauna
« Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2007, 09:36:23 »
Citaat
Hier een gecropte versie van foto 2

GR>martijn

Ha Martijn,

Een serie fraaie platen waarvan ik 2&3 de mooiste vind.
De gecropt is inderdaad een stuk sprekender doordat het onderwerp vullender wordt.

Bij dit soort (vliegende arend) zou ik eens proberen om d.m.v. 'panning' er snelheid in te krijgen. Hierdoor wordt ook de achtergrond vager en zou het onderwerp (arend) nog beter geisoleerd worden.
Is wel lastig hoor.....ik heb het dan ook over 'proberen'.

Bij 'panning' is het de bedoeling dat je de camera met het bewegend onderwerp mee draait en ondertussen (bij voorkeur met snelle sluitertijden en meervoudige opnames) fotografeert.



Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Re: Avifauna
« Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2007, 07:18:58 »
Heej bedankt voor de uitleg zou er inderdaad afgevallen kunnen zijn.
IK weet nog wel een paar dingen gewoon uit mijn hoofd als iemand er
interesse in heeft moet die het maar vragen.
GR>martijn
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Avifauna
« Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2007, 22:47:11 »
Citaat
....
EN wat exif is zou ik niet weten zou dat misschien uitgelgd kunnn worden??
....

Hoi Martijn,

De exif-file is informatie die een digitale camera in het fotobestand 'integreert'. Daarin, staan onder andere, afhankelijk van camera en objectief: Belichtingstijd, gebruikte diafragmastand, soort lichtmetering, belichtingsprogramma, etc., etc. ,etc.

Als je een bewerkingsprogramma gebruikt voordat je een foto online staan kunnen er gedeeltes van de exif file verloren gaan. Het kan in jouw geval zijn, dat je een scan gemaakt heb van een foto, dan heb je uiteraard geheel geen exif file, of een andere keten in de weg naar online publicatie op één of andere manier deze informatie uit het plaatje heeft doen verdwijnen.
Voorbeeld van exif infomatie zoals weergegeven in windhoos (werkt voor zover ik weet in ieder geval niet bij plaatjes opgeslagen als RAW bestand, of er moet iets daarvoor bij Microsoft op de site staan om dat mogelijk te maken):


Voorbeeld van de Exif informatie weergegeven door de Pentax photobrowser:


Je kan ook in de info duidelijk zien, dat de gegevens afhangen van de gebruikte apparatuur. Deze opname is gemaakt met een SMC-M-50/1.7.
Dit objectief geeft geen informatie door aan de body over wat dan ook. Daarom zie je hier niet de naam van het objectief, noch de stand van het diafragma, bij een A-lens zie je al wel de stand van het diafragma, bij recentere objectieven zie je zelfs de naam en de positie van een zoomobjectief:
 
Als de shakereductie uitstaat, zie je bij oudere objectieven ook niet de brandpuntafstand. Als de SR aanstaat wordt bij een objectief die zonder naam wordt weeregegen gewoon de instelling van de brandpuntafstand zoals ingesteld voor de SR in de exif file opgenomen. Het kan gebeuren dat je per ongeluk de SR tijdens opnames op een verkeerde brandpuntafstand had ingesteld, of je gebruikte afstand viel niet precies op een keuzeoptie qua instellen.

[/exit exif]

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2007, 23:21:54 door John »

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Re: Avifauna
« Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2007, 21:45:08 »
Hier een gecropte versie van foto 2

GR>martijn
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Re: Avifauna
« Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2007, 21:25:00 »
Heej
foto 1 is inderdaad niet super maar als je die bestjes hebt meegemaakt is ht echt heel erg grappig.
EN wat exif is zou ik niet weten zou dat misschien uitgelgd kunnn worden??
en foto 3 is ook mijn favo de adelaar mijn favorite dier!
GR>martijn
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

idussen

  • Gast
Re: Avifauna
« Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2007, 21:20:31 »
Hi,

Foto 1: als foto misschien minder, qua kleur en contrast vind ik hem juist weer opvallen. Krijg bijna medelijden met het laatste vogeltje, die wil wel maar kan niet meekomen met de rest.

Foto 3: Wat een snavel, enorm! Mooi gekozen hoek.

isabelle

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Avifauna
« Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2007, 20:02:29 »
Prima plaats om plaatjes te schieten!

Een paar opmerkingen: op foto 1 heb je alle vogels "van achteren" genomen. Is als foto minder.
Foto 2 zou ik erg croppen zodat de vogel veel meer naar voren komt, nu verdwaalt hij..(of zij :-) )
Foto 3 is zo te zien mooi scherp! Goed gedaan!

Ik was benieuwd naar de exif, maar die zit er niet meer in :-(
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Avifauna
« Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2007, 19:00:53 »
Heej allemaal,
Ben op 3 oktober(leidens ontzet) naar avifauna geweest hier een paar foto's


O ja nog een vraagje hoe kan je het beste dit soort vogels fotografern op de auto-focus of
op de handmatige?

Commentaar is altijd welkom natuurlijk:P

GR>martijn
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/