Auteur Topic: Lens adapters voor Pentax 67II  (gelezen 3297 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #16 Gepost op: 25 april 2011, 14:02:35 »
@Roeland

Ik hou wel van deze gortdroge opmerkingen... :D :D :D

Ik had ooit een klant in de winkel die een 2e hands lens met vatting X had gekocht, die hij wilde plaatsen op een heel andere body.
Dat lukte niet, volgens hem.

Past dat niet, vroeg hij.
Ik zei: Ja, één keer, en of het functioneert betwijfel ik....

Zijn daar dan geen adapters voor. Ik zei: Geen idee, ik denk, dat dat zelf maken wordt.
En anders ga je even naar Nedinsco bij de brug in Venlo, daar kunnen ze die gegarandeerd maken.
Wat dan dan zou gaan kosten...
Waarop ik zei: een duizendje of wat...

De man keek geschrokken... grinnikte, werd pissig...
Dan hebben ze me !#@#$$%$#$#$$% er bij gelapt...

Teleurgesteld in z'n aankoop, maar tevreden met het antwoord...

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #16 Gepost op: 25 april 2011, 14:02:35 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #15 Gepost op: 25 april 2011, 12:39:43 »
Was weer weggegooid Geld geweest.  :(

Er bestaat nog niet eens zo een adapter dus als je er eentje had gevonden was dat heel knap geweest  ;)

Het enige wat ik niet begrijp is dat het formaat toch niet door de lens bepaald wordt, maar door de sensor?
Je zit met twee dingen.
1. de lens geeft/schijnt maar een bepaalde beeldhoek dus het maakt maar een beeld dat precies op APS-C of FF past, dus de randen/hoeken zullen zwart zijn als je die op een MF camera zet.
2. De register afstand is anders, de register afstand is de afstand van de sensor naar de vatting van de lens, deze afstand is belangrijk voor je focus. Je kan bijvoorbeeld deze afstand vergroten op je K10D door extenders zo dat de lens dichterbij kan focussen maar je verliest daarmee de focus voor veraf, dus plaats je een lens voor de K10D op je 67II dan kan je alleen maar macro foto's maken.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2011, 12:45:53 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2011, 10:51:17 »
Ik denk dat het goedkoper is om 67 lenzen te kopen dan om een adapter te laten maken (toch?).
Absoluut, de P67 was in de jaren 70 en 80 erg populair in Duitsland dus daar circuleert nogal wat gebruikte handel voor een redelijke prijs. www.ebay.de
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

mbeckers

  • Gast
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2011, 10:43:16 »
nogmaals bedankt allemaal
Het kwartje is eindelijk gevallen bij me  ;D

Ik denk dat het goedkoper is om 67 lenzen te kopen dan om een adapter te laten maken (toch?).

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2011, 10:03:07 »
Ik heb ´m juist andersom nodig. Het gaat om k-mount (k10D) objectieven, en minolta objectieven op een 67II camera.
Dit schijnt niet te kunnen vanwege het verschil in formaat(kleinbeeld/middenformaat). Het enige wat ik niet begrijp is dat het formaat toch niet door de lens bepaald wordt, maar door de sensor?
DIe adapter zit niet in het standaard assortiment omdat een K objectief een veel kleinere beeldcirkel heeft, groot genoeg voor een aps.c sensor in de digitale body's danwel een 35 mm beeldformaat maar niet voor een 6x7 beeldvenster. Afhankelijk van je banksaldo kunt je een dergelijke adapter natuurlijk laten maken, bv, door Heinrich Zörkendorfer in München www.zoerk.de maar ik betwijfel of het zinvol is gezien de bijkomende kosten.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

gnodde

  • Gast
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2011, 10:00:34 »
Het enige wat ik niet begrijp is dat het formaat toch niet door de lens bepaald wordt, maar door de sensor?

Maar het plaatje moet wel "op de lens" passen. Op een lens met een doorsnede van 2cm past nooit een plaatje van 4x4cm. Ik weet het: dit is even wat kort door de bocht, maar dat is ongeveer wat er gebeurt met kleinbeeld-lenzen op een MF-camera.

Jan.

mbeckers

  • Gast
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2011, 09:54:14 »
Ik heb ´m juist andersom nodig. Het gaat om k-mount (k10D) objectieven, en minolta objectieven op een 67II camera.
Dit schijnt niet te kunnen vanwege het verschil in formaat(kleinbeeld/middenformaat). Het enige wat ik niet begrijp is dat het formaat toch niet door de lens bepaald wordt, maar door de sensor?

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2011, 08:54:13 »
dus deze adapter is geen goed idee?
Niet echt, deze schijnt een Pentax 6x7 binnenbajonet te hebben en een Minolta butenbajonet en die ga je denk ik niet anders dan met het nodige geweld op je K10 krijgen. Dit is de adapter die je zoekt voor 6x7 objectieven op een K-bajonet.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

mbeckers

  • Gast
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2011, 08:25:19 »
Bedankt allemaal voor de input. Klinkt logisch dat kleinbeedl niet gaat op middenformaat. Helemaal niet aan gedacht :-*

dus deze adapter is geen goed idee?
http://cgi.ebay.com/Lens-Adapter-Pentax-67-Minolta-/120705868284

Verder nog een vrolijke 2e paasdag gewenst !

asplx

  • Gast
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2011, 01:17:26 »
Grappig dat niemand de vraagt lijkt te lezen, maar op de automatische piloot antwoordt.

Het antwoord is namelijk: NEE, lenzen voor kleinbeeldfilm kunnen niet gebruikt worden voor middenformaatfilm, je krijgt zwarte hoeken....................

Hansli

OEPS.....
Hans, je hebt H E L E M A A L  gelijk....

ZZZZZooorrriiee, Hans..  :schaam: :schaam: :schaam:

Groeten,
Ruurd

JohnnieS

  • Gast
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2011, 00:39:18 »
Grappig dat niemand de vraagt lijkt te lezen, maar op de automatische piloot antwoordt.

Het antwoord is namelijk: NEE, lenzen voor kleinbeeldfilm kunnen niet gebruikt worden voor middenformaatfilm, je krijgt zwarte hoeken....................

Hansli


Very Good mister Hansli   :clap2: :clap2: :clap2:

Was weer weggegooid Geld geweest.  :(

En voor wie een bril nodig heeft,bij Hans Anders zijn de Borrelglazen en de Jampotglazen in de aanbieding :rofl2: :rofl2: :rofl2: :rofl2:
« Laatst bewerkt op: 25 april 2011, 02:24:31 door JohnnieS »

Alwin

  • Gast
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2011, 00:16:32 »
En lenzen voor APS-C camera's (zoals K10D) al helemaal niet. :D Ik had de vraag verkeerd gelezen. Excuus.

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2011, 00:12:48 »
Ik heb een K10D met pentax zoom en prime lenzen. Nu heb ik sinds kort een Pentax 67II gekocht(maar nog niet ontvangen).
Is het mogelijk om de lenzen van mijn k10d op de 67II te gebruiken (met een adapter) ?

Grappig dat niemand de vraagt lijkt te lezen, maar op de automatische piloot antwoordt.

Het antwoord is namelijk: NEE, lenzen voor kleinbeeldfilm kunnen niet gebruikt worden voor middenformaatfilm, je krijgt zwarte hoeken....................

Hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

asplx

  • Gast
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2011, 23:21:15 »
Informeer eens bij Fotoshop (?) Delfshaven in Rotterdam.
Adverteert geregeld op Marktplaats on de rubriek "Andere analoge camera's".

En op beurzen kijken zoals in Houten.

Succes,
Ruurd

Alwin

  • Gast
Re:Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2011, 22:51:59 »
Ja, zo'n adapter - van 67 naar K10D - bestaat (zie http://www.pentaxforums.com/lensreviews/Pentax-67-Adapter-for-K.html). Maar ze worden niet vaak aangeboden. Je zou een advertentie kunnen plaatsen op het internationale pentaxforum bij Wanted Pentax items.

mbeckers

  • Gast
Lens adapters voor Pentax 67II
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2011, 22:40:41 »
Ik heb een K10D met pentax zoom en prime lenzen. Nu heb ik sinds kort een Pentax 67II gekocht(maar nog niet ontvangen).
Is het mogelijk om de lenzen van mijn k10d op de 67II te gebruiken (met een adapter) ?

Ik heb verder ook nog lenzen van een minolta dynax liggen die ik wel graag op de pentax 67II zou willen gebruiken.
Kan dit?

gr,
Marja