Auteur Topic: Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52  (gelezen 5224 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #31 Gepost op: 26 juni 2010, 14:18:24 »
Het grote verschil zit hem erin dat in de K1000 een rolletje zit, dat iedere opname geld kost, en dat je na 36 opnames het rolletje moet wisselen. Daarom moet je veel bewuster fotograferen dan met een DSLR, maar ga je ook minder snel experimenteren.
Van minder snel experimenteren heb ik eerlijk gezegd nog nooit last gehad, zeker niet omdat elke opname geld kost, en bij mij zijn de rolletjes al bij 15 opnamen vol. Er zijn nu toch ook mensen die bij een tweedehands digi het aantal kliks willen weten, alsof de body bij de 100.000 spontaan uit elkaar valt of zo. En houd dat iemand tegen om wat vaker op de knop te drukken?
Maar ja, mijn hart ligt in de doka dus ik heb altijd vooral veel negatieven nodig gehad.  ::)
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #31 Gepost op: 26 juni 2010, 14:18:24 »

asplx

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #30 Gepost op: 26 juni 2010, 11:12:53 »
Daar sluit ik me helemaal bij aan...
En wat de handleiding betreft van de K10: ik zal wel langzaam lezen....

Groeten en een fijn weekend allemaal....
Ruurd

eeyore_nl

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #29 Gepost op: 26 juni 2010, 09:42:10 »
Maar het grootste verschil tussen een K1000 en een DSLR zit hem niet in de automaat; iedereen met een beetje benul kan leren hoe je handmatig moet werken.

Het grote verschil zit hem erin dat in de K1000 een rolletje zit, dat iedere opname geld kost, en dat je na 36 opnames het rolletje moet wisselen. Daarom moet je veel bewuster fotograferen dan met een DSLR, maar ga je ook minder snel experimenteren.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #28 Gepost op: 21 juni 2010, 20:13:11 »
Ik ben het eens dat een moderne DSLR we erg makkelijk is voor de leek: gewoon alles op de groene stand zetten. Zo doet mijn vrouw dat en dat werkt. Met een K1000 zou ze echt niet weten waar te beginnen. Ik heb het ook nog met lekkere ouderwets SLRs geleerd en daardoor werd ik gedwongen het verband te begrijpen tussen de diverse dingen, voor een DSLR hoeft dat niet. Maar het manco is natuurlijk dat bij te weinig licht mijn vrouw* niet weet hoe ze toch het meest uit de situatie kan halen. Tja, vol automatisch werkt prima 80% van de tijd maar juist die laatste 20% maakt het echte verschil.

Overigens: de handleiding heb je inderdaad in een avond uit. Ik denk niet dat er iets persoonlijks met die opmerking bedoeld was.

* Totaal niets ten nadele van mijn vrouw, ze is enorm slim en vaardig om 101 andere terreinen.
Verliefd op de K-1

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #27 Gepost op: 21 juni 2010, 18:53:54 »
En wat wil je daar mee zeggen, Eric?
Dat jij slimmer bent dan ik?

Nou, gefeliciteerd daarmee.
Maar ook de bijdrage van jouw posting aan dit topic is even duidelijk. Niet dus.

Groeten,
Ruurd

Je bent wel snel gepikeerd, is het niet? Je deed het voor komen alsof het uitzoeken van de functionaliteit van een DSLR een heidens karwei is terwijl het toch vooral een geval is van RTFM. Inderdaad weinig bijdragend aan het topic maar dat zijsprongetje ben ik volgens mij niet begonnen. Had er misschien beter niet op kunnen reageren dan.

asplx

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #26 Gepost op: 21 juni 2010, 17:22:24 »
En wat wil je daar mee zeggen, Eric?
Dat jij slimmer bent dan ik?

Nou, gefeliciteerd daarmee.
Maar ook de bijdrage van jouw posting aan dit topic is even duidelijk. Niet dus.

Groeten,
Ruurd

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #25 Gepost op: 21 juni 2010, 15:11:37 »
In principe heb je daar geliijk in, Sjoerd.
Maar met een K1000 moet je, want er is niet anders.
Bij de moderne reflexen kún je.... als je de hele handleiding eindelijk hebt begrepen....

Nou, voor je zóver bent, heb je daar al geen zin meer in, tenzij je een die-hard bent.
Ik heb de K10D idd zo ingesteld staan...
Jezus mina, wat een werk...

Groeten,
Ruurd

De handleiding van een K10D of K20D heb je binnen 2 avonden uit. Natuurlijk ontdek je daarna nog wel meer varianten en combinaties van instellingen op die camera's maar in principe heb je een DSLR binnen no time goed staan als je even de tijd neemt om de handleiding goed door te nemen. Zo die-hard hoef je daarvoor niet te zijn. Voordeel van een DSLR is dat je zowel volledig manual kan schieten, semi-automatisch of volledig automatisch. Alles vaak met 1 draai aan de knop, leve hypermanual wat dat betreft.

Offline de Haan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #24 Gepost op: 15 juni 2010, 23:07:30 »
Een K1000 met lege batterij kan je nog mee fotograferen, dus ik hou hem er nog mooi bij.

Hythloday

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #23 Gepost op: 15 juni 2010, 11:42:54 »
Oude camera's romantiseren is misschien leuk, maar gaat nergens over. Pentax is niet gek, camera's van nu zijn beter als die van vroeger. Op een DSLR kan je ook diafragma en sluitertijd zelf instellen als jij dat wil.

Het is niet mijn bedoeling om een oude camera te romantiseren. Maar een vrijwel 100% mechanische camera maakt je duidelijk hoe iets werkt. En daar kun je nu profijt van hebben. De huidige cameras en lenzen zijn niet bedoeld om handmatig te gebruiken. De instelslag van de scherpstelling is daarvoor veel te kort. Sommige mensen laten zich 100% leiden door de camera en mopperen na verloop van tijd dat de AF niet goed werkt, want als ze gaan "pixelpeepen" zien ze onscherpe delen.

Natuurlijk zijn de huidige camera's beter dan die van vroeger. Maar perfect zijn ze nog niet. De fotograaf moet altijd wel een keer ingrijpen.

Toen ik nog zwartwit foto's maakte met mijn K1000, lette ik op compositie. Maar daarnaast moest ik alles handmatig instellen. Dat handmatige instellen kost tijd en leidt af. En een zoomlens heeft ook vele voordelen. Vroeger wisselde ik regelmatig van lens, 24mm, 28mm, 35mm, 50mm, 100mm, 135mm, 200mm. Fotograferen is aanzienlijk eenvoudiger geworden, maar tegelijkertijd ook complexer.

asplx

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #22 Gepost op: 15 juni 2010, 11:26:07 »
In principe heb je daar geliijk in, Sjoerd.
Maar met een K1000 moet je, want er is niet anders.
Bij de moderne reflexen kún je.... als je de hele handleiding eindelijk hebt begrepen....

Nou, voor je zóver bent, heb je daar al geen zin meer in, tenzij je een die-hard bent.
Ik heb de K10D idd zo ingesteld staan...
Jezus mina, wat een werk...

Groeten,
Ruurd

Cmdr_Keen

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2010, 08:33:34 »
Als je eens met een Pentax K1000 hebt gefotografeerd, begrijp je hoe fotografie werkt. De fotograaf moest zelf diafragma en sluitertijd instellen. Een 100% mechanische camera op de belichtingsmeter na. De fotograaf van nu kan zich veel meer op de compositie concentreren. Ook heeft AF duidelijk voordelen, ook al is die niet altijd nauwkeurig.
Oude camera's romantiseren is misschien leuk, maar gaat nergens over. Pentax is niet gek, camera's van nu zijn beter als die van vroeger. Op een DSLR kan je ook diafragma en sluitertijd zelf instellen als jij dat wil. Autofocus kan ook gewoon uit als jij dat wil. Matglas vervangen en hij werkt precies zo als een K1000. Alleen dan met heel veel extra opties die je kan aanzetten als je ze wel nodig hebt. Ik kan me prima concentreren op de compositie, zelfs met al die hulpmiddelen aan. Omdat ik precies weet wat ze doen en wanneer ze dat doen. Dat is gewoon een kwestie van leren. Wil je dat niet, dan zet je ze toch lekker uit. Er is geen enkel voordeel in het niet hebben van functies. Behalve als je een luie fotograaf bent en ze niet wil leren of ze altijd aan wil hebben staan. Maar dat is niet de schuld van de camera...

asplx

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2010, 20:58:59 »
Citaat
Ik kan mij daarbij aansluiten, al heb ik nog een ouder model (de Spotmatic II). Een goede analoge Pentax spiegelreflex is iets om te bewaren of door te geven aan een echte liefhebber. Maar het liefst bewaren en gebruiken.

Ik heb in het weekend zowel de LX gebruikt als de K10D
Bij de K10D zat ik me weer te ergeren op de scherpstelling en de lichtmeting, terwijl met  de LX alles gladjes veliep.
En voor de zekerheid had ik m'n Gossen Profisix bij me ter controle...

Groeten,
Ruurd

Hythloday

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #19 Gepost op: 14 juni 2010, 19:04:05 »
En die K1000 is trouwens een camera om nooit weg te doen: een oer-spiegelreflex, met belichtingsmeter als enige luxe, maar dan wel een perfecte belichtingsmeter.
Voor mij is de K1000 het Icoon van een spiegelreflex, als u begrijpt wat ik bedoel.

Als je eens met een Pentax K1000 hebt gefotografeerd, begrijp je hoe fotografie werkt. De fotograaf moest zelf diafragma en sluitertijd instellen. Een 100% mechanische camera op de belichtingsmeter na. De fotograaf van nu kan zich veel meer op de compositie concentreren. Ook heeft AF duidelijk voordelen, ook al is die niet altijd nauwkeurig.

eeyore_nl

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2010, 23:53:45 »
En die K1000 is trouwens een camera om nooit weg te doen: een oer-spiegelreflex, met belichtingsmeter als enige luxe, maar dan wel een perfecte belichtingsmeter.
Voor mij is de K1000 het Icoon van een spiegelreflex, als u begrijpt wat ik bedoel.

Ik kan mij daarbij aansluiten, al heb ik nog een ouder model (de Spotmatic II). Een goede analoge Pentax spiegelreflex is iets om te bewaren of door te geven aan een echte liefhebber. Maar het liefst bewaren en gebruiken.

asplx

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #17 Gepost op: 22 mei 2010, 23:02:32 »
+1

Cmdr_Keen

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #16 Gepost op: 8 mei 2010, 04:14:37 »
U bent gewoon Vlaming, en de Nederlandse onbeschoftheid nog niet zo gewend  ;)

Maar het went echt hoor!!!!!!
Het anders gebruik van beleefdheidsvormen in Nederland maakt het niet automatisch onbeschoft.

Alwin

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #15 Gepost op: 6 mei 2010, 16:13:43 »
U bent gewoon Vlaming, en de Nederlandse onbeschoftheid nog niet zo gewend  ;)

Maar het went echt hoor!!!!!!

En die K1000 is trouwens een camera om nooit weg te doen: een oer-spiegelreflex, met belichtingsmeter als enige luxe, maar dan wel een perfecte belichtingsmeter.
Voor mij is de K1000 het Icoon van een spiegelreflex, als u begrijpt wat ik bedoel.
Ik ben toch een van de minder onbeschofte mensen in mijn omgeving. En waarom Belgen zo tegenover Hollanders zetten (al haal ik hier wellicht een teer punt aan ...)?

Gem

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #14 Gepost op: 6 mei 2010, 15:59:19 »
Ja inderdaad een rasechte Vlaming die in het Belgenland mogelijks met uitsterven bedreigd is.  (BHV)
 :D

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #13 Gepost op: 6 mei 2010, 15:13:29 »
tja Alwin, ik zal nog niet heel wakker zijn zeker.  :D

U bent gewoon Vlaming, en de Nederlandse onbeschoftheid nog niet zo gewend  ;)

Maar het went echt hoor!!!!!!

En die K1000 is trouwens een camera om nooit weg te doen: een oer-spiegelreflex, met belichtingsmeter als enige luxe, maar dan wel een perfecte belichtingsmeter.
Voor mij is de K1000 het Icoon van een spiegelreflex, als u begrijpt wat ik bedoel.
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Gem

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #12 Gepost op: 6 mei 2010, 10:41:10 »
tja Alwin, ik zal nog niet heel wakker zijn zeker.  :D

Groetjes ;)

Alwin

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #11 Gepost op: 6 mei 2010, 10:39:19 »
Omdat je "dank u" zei in een eerdere post.

Gem

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #10 Gepost op: 6 mei 2010, 10:31:54 »
Bedankt Alwin en Bernie voor jullie posts.

Citaat
We mogen elkaar tutoyeren hier hoor ...

Euh, ik volg effe niet, sorry ?

Alwin

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2010, 10:25:46 »
We mogen elkaar tutoyeren hier hoor ...

Gem

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #8 Gepost op: 6 mei 2010, 09:28:22 »
ah zo, dank u.

Ik zal eventjes mijn vislijn uitgooien en zien wat er te vangen valt... 8)

Alwin

  • Gast
Re:Pentax K1000 met Sigma Macro 1:2.8 f50mm diameter 52
« Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2010, 09:22:40 »
Bernie zal zonder twijfel marktplaats.nl bedoelen.