Auteur Topic: Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !  (gelezen 3773 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re: Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !
« Reactie #12 Gepost op: 4 september 2008, 21:25:07 »
DE camera die ik zelden meer gebruik, maar die ook nooit weg zal worden gedaan, is m'n MX.
25 jaar geleden gekocht, toen in m'n Yashica voor de zoveelste keer spontaan de spiegel opklapte en mijn vrouw op het einde liep van de zwangerschap van mijn oudste zoon.  De hele geboorte heb ik met de MX gefotografeerd. De camera had ik nog geen 3 weken, maar ik heb er een perfecte serie mee geschoten. Moet je nagaan, "zoontje" van toen wordt over een week of 6 alweer 25.
Die camera mag je toch niet wegdoen......

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !
« Reactie #12 Gepost op: 4 september 2008, 21:25:07 »

Marinus84

  • Gast
Re: Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !
« Reactie #11 Gepost op: 2 september 2008, 23:18:20 »
Heb hetzelfde met mijn Praktika :D
Alhoewel ik die nu ook niet meer gebruik omdat ik geen geld heb voor fotorolletjes... achja hoog-rendement he, hou ik meer over voor mijn K10d..
Met dat hongerloon dat ik verdien hihi  :P

Pruimpit

  • Gast
Re: Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2008, 11:34:28 »
Ik heb geen heimwee want ik gebruik mijn Super A volop :D
Ik vind het alleen jamer dat die zoveel moet concurreren met mijn andere SLR's en DSLR's.

Eigenlijk zou ik de hele zooi wel weg willen doen en twee super A's houden. Rust in de tent

Maar tsja mijn andere camera's zijn te mooi om weg te doen, of niet te gebruiken. Ze waren veel te goedkoop wat mij in staat stelde van alles aan te schaffen. Zo heb ik laatst nog een hele mooie Nikon F2 photomic met een Nikkor 80-200/f4,5 aangeschaft. In de jaren 70 zou me dat 4500 gulden gekost hebben. Bedenk eens wat voor kapitaal dat toen was!
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2008, 11:35:10 door Pruimpit »

viezelucht

  • Gast
Re: Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2008, 21:35:14 »
Mijn "ouwe" Z10 laatst nog uit de doos gehaald  . . voor het gevoel. En mijn vader heeft als zijn oude camera's in een vitrine staan, prachtig . . .
zo zie je maar dat vooruitgang ook zijn nadelen heeft

jbusser

  • Gast
Re: Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2008, 22:04:52 »
Ook hier zo... :)
Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn analoge apparatuur op te ruimen. Het fotograferen met film was leuker, lees: spannender. De romantiek is er een beetje af.
Erg lang heb ik nog mijn MZ10 én/of mijn z10 bij mijn *Ist DL gehouden maar inmiddels ben ik (helaas) 100% digitaal!
De rede:
Ik geef wel eens lezingen bij aquarium/terrarium verenigingen en deed dat dus met een diaprojector en een slee met dia's.
Nu ik de laatste vakanties hoofdzakelijk digitaal ben gegaan heb ik voor bijvoorbeel reisverslagen gewoon te weinig analoog diamateriaal.
De spaarpot wordt nu dus gevuld voor de aanschaf van een beamer terwijl ik ondertussen mijn beste dia's en foto's aan het digitaliseren ben om zo mijn oh-zo geliefde dia's maar achter de knieschotten te laten verdwijnen :'(
Maar de camera's: een ProgramA, MZ10 en Z10 zal ik nooit wegdoen, al is het uit sentimentele overwegingen. Voor mijn ME, P30n en twee oude praktica's is waarschijnlijk meer geen koper te vinden.

 [smiley=sad.gif]
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2008, 22:05:06 door jbusser »

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2008, 19:27:03 »
Herkenbaar verhaal, ik heb ook nog regelmatig mijn LX in mijn tas met een Vulvia diarolletjes tijdens studioshoots. Al was het alleen maar om de mooie kleurverzadiging van deze dia's en het scherp houden van mijn ogen :-).

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Offline eduard

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 53
  • Pentax rules!
Re: Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2008, 15:00:15 »
Hallo,
Erg leuk onderwerp. Gebruik van een camera met film laat mensen nadenken voor ze een foto maken. Doorgaans gaf een rolletje bij mij 3 afkeur van de 36. Vaak de flitser van de nikon f60 analoge camera niet opgeklapt of een vinger ervoor. Maar ja hij werd weggehaald dus maar overgestapt naar de k10d met standaard kitlens18-55mm f3.5-5.6. Het is toch de persoon die de foto maakt en niet de camera. Ik wil nog wel een investering doen in een pentax da 50-135 f2.8 omdat ik veel profijt verwacht te helpen van die extra lichtsterkte. Ik had op die nikon een 35-80mmm f4.0-5.6. Ik hoop dat de bewegingscorrectie samen met extra lichtsterkte me in sttaat zal stellen om vaker fotos te maken in moeilijke situaties . De groeten, Eduard  p.s heb mijn gedachten over evt. overstap ook aangekaart in mijn topic genaamd gedachten en vraagjes in de algemene rubriek

koor

  • Gast
Re: Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2008, 10:55:31 »
Nostalgia!!
Heerlijk verhaal en ik ben heel benieuwd naar
je foto's.
Je zult veel selectiever gaan klikken!
Pracht van een toestel!

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2008, 09:13:16 »
Ik heb mijn spullen altijd verkocht toen het nog wat opbracht en kan de stap terug helaas niet meer maken. Kan me heel goed voorstellen dat het zo af en toe leuk is om het nog te gebruiken. Scan eens wat van je opnamen (of laat het doen als je ze laat ontwikkelen). Dan kunnen wij ook nog mee genieten van waar de ME toe in staat is.

Groetjes, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2008, 00:08:28 »
Inderdaad een mooi verhaal. Ik koester mijn ME ook. Ik gebruik 'm eigenlijk niet meer, maar hij hoort bij mij...

Oja, ik heb je topic naar hier verplaatst Peter, aangezien de Stamtafel een fotografievrije plek is... :o
Gr, Carel
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2008, 00:08:45 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Pim

  • Gast
Re: Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2008, 22:01:25 »
Mooi verhaal,prachtige camera. Vind de MG zelfs veel mooier dan de ME vanwege de wat dikker lijkende bodemplaat van de MG.
Jammer dat de M40mm op digitaal geen topobjectief is.

Pim.


Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Heimwee naar mijn oude Pentax SLR !
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2008, 20:58:02 »
Ongeveer 25 jaar geleden kreeg ik een Pentax MG uit een erfenis. Het betreft hier een gebruiksvriendelijke  spiegelreflexcamera. Het toestel ligt zeer goed in de hand en fotograferen is een makkie. Geen autofocus maar ik heb dit nooit als een ongemak ervaren. In 2001 ben ik in het digitale avontuur gestapt. Destijds met een Olympus Camedia C720. Een knap apparaatje, maar naar de huidige digitale normen, volledig voorbijgestreefd. Het toestel wordt nu door mijn 12-jarige dochter gebruikt. In 2006 kocht ik de Pentax K100D. Een knap staaltje techniek met ondertussen reeds duizenden kliks op de teller. Ondanks alle snufjes en autofocus overvalt mij regelmatig een gevoel van heimwee naar mijn goede oude Pentax MG. Het zoekerbeeld van deze 'oude' camera is ongeevenaard. Eigenlijk veel beter dan van de digitale varianten.  Verleden week heb ik nieuwe batterijtjes in de MG geplaatst, zodat de lichtmeting terug functioneert. Vervolgens een rolletje van 36 opnames er in gezet   De MG heeft nu een Pentax pancake lens. Een ultradunne lichtsterke prime. En vanaf nu mag mijn MG bij in de fototas de K100D vergezellen.
Ik heb mijn oude vriend nog niet afgeschreven. Integendeel.



Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)