Auteur Topic: pentax ME Super sloop  (gelezen 4194 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline qltel

  • Newbie
  • Berichten: 12
  • Pentax rules!
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #15 Gepost op: 3 juli 2008, 10:17:53 »
Citaat

Interessante literatuur. Wat bedoe; je met sponsje?
Ik heb nog een reserve schuimrubber stripje bij de Beuckelaar vandaan voor 1 van mijn Super A's. Die moet eignelijk vervangen worden.


Een rond stukje schuim, zeg maar.

Haspel Caerma service ( http://www.camera-reparatie.nl/ ) heeft ook aardig wat reserveonderdelen in voorraad. Daar zijn bij het opheffen van Pentax Benelux alle niet courante onderdelen naartoe gegaan.

Hij weet trouwens ook erg veel van reparaties aan oudere cameras.
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2008, 10:18:55 door qltel »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #15 Gepost op: 3 juli 2008, 10:17:53 »

Pruimpit

  • Gast
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #14 Gepost op: 2 juli 2008, 14:53:57 »
Citaat

Zijn dat ook ME-supers? Practisch al dat soort problemen bij de ME-super komt door rubbertjes die de spiegel beschermen. Deze worden in de loop der jaren hard en dan klapt de spiegel niet goed meer. Het vervangen van deze rubbertjes wordt lastig. Pentax zelf heeft ze voor zover ik weet niet meer. Mocht het de normale ME zijn, dan zit er voor de prisma een klein sponsje. Deze wegkrabben en de resten weghalen met wat wasbenzine en daarna iets soortgelijks erop plakken. Niet zonder sponsje gaan fotograferen want dan heb je een lichtlek.

Interessante literatuur. Wat bedoe; je met sponsje?
Ik heb nog een reserve schuimrubber stripje bij de Beuckelaar vandaan voor 1 van mijn Super A's. Die moet eignelijk vervangen worden.


Guido_Franssens

  • Gast
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2008, 16:44:25 »
Citaat
Verder vind ik de bedieling van de lichtmeter, voor zijn tijd misschien uniek, niet zo heel handig, wel leuk. Bij veel licht zijn ze niet goed te zien.

Gek ik heb jaaaren met de ME gewerkt en dat probleem ken ik niet?

Guido

Offline frederik9111

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
  • Geslacht: Man
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2008, 14:16:49 »
Lol, een camera slopen gewoon om de binnenkant es te zien, een beetje googlen en je vindt vrij makkelijke foto's van andere sloopprojecten en/of bouwplannen!

Het matglas van mijn ME Super is eigenlijk aan vervanging toe... maar ja, is bijzonder moeilijk te versturen zonder schade aan de microprisma's. Ik hoop ooit es een kappot exemplaar te vinden waarvan het matglas nog onbeschadigd is...
 
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2008, 14:17:13 door frederik9111 »
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline qltel

  • Newbie
  • Berichten: 12
  • Pentax rules!
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2008, 12:23:54 »
Citaat
John,

ik heb hier nog drie body's liggen. Van twee komt de spiegel niet meer terug en de derde probeert de schijn op te houden dat hij het nog doet. D.w.z. als ik hem uit de kast pak en ik druk de knop in doet hij even niks, geef ik er een klap op, gaat hij alsnog af. Daarna lijkt het alsof hij goed werkt, maar ik heb er geen vertrouwen in. Heb hem ooit gekocht zonder transporthendel en heeft altiijd in de kast liggen wachten. Misschien zou een schoonmaakbeurt zin hebben.
Als je echt interesse hebt mag je ze hebben. Als je me even mailt dan stuur ik ze naar je toe.

Groeten.

Zijn dat ook ME-supers? Practisch al dat soort problemen bij de ME-super komt door rubbertjes die de spiegel beschermen. Deze worden in de loop der jaren hard en dan klapt de spiegel niet goed meer. Het vervangen van deze rubbertjes wordt lastig. Pentax zelf heeft ze voor zover ik weet niet meer. Mocht het de normale ME zijn, dan zit er voor de prisma een klein sponsje. Deze wegkrabben en de resten weghalen met wat wasbenzine en daarna iets soortgelijks erop plakken. Niet zonder sponsje gaan fotograferen want dan heb je een lichtlek.

jakkoo

  • Gast
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2007, 01:02:17 »
John,

ik heb hier nog drie body's liggen. Van twee komt de spiegel niet meer terug en de derde probeert de schijn op te houden dat hij het nog doet. D.w.z. als ik hem uit de kast pak en ik druk de knop in doet hij even niks, geef ik er een klap op, gaat hij alsnog af. Daarna lijkt het alsof hij goed werkt, maar ik heb er geen vertrouwen in. Heb hem ooit gekocht zonder transporthendel en heeft altiijd in de kast liggen wachten. Misschien zou een schoonmaakbeurt zin hebben.
Als je echt interesse hebt mag je ze hebben. Als je me even mailt dan stuur ik ze naar je toe.

Groeten.

wimem

  • Gast
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2007, 18:52:33 »
Nou; dat zal ik je zeggen,... ik ben er zojuist mee begonnen, bij de batterij wel te verstaan! Moest aan de stroom. Verder ga ik hier nog niet want die moet de centjes voor de baas ook nog verdienen... Jammer hé? ;D
Best wel leuk om zo'n oude  KAPPOTTE  kamera eens van binnen te bekijken voordat hij naar de eeuwige jachtvelden gaat! Krijg je respect van voor degenen ;) die zo'n machine monteren en uitdenken!

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2007, 17:57:50 »
Citaat
sorry John, is al pleitte  :'(
Jammer dus, volgende keer zal ik aan je denken, je weet maar nooit!

Thanks!

Mvg, John.

 Ps., wanneer ga je eens kijken hoe je K10d er van binnen uitziet, ik kan haast niet wachten op je bevindingen daarin!  ;) ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 21 september 2007, 18:00:37 door John »

wimem

  • Gast
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2007, 16:26:01 »
sorry John, is al pleitte  :'(
Jammer dus, volgende keer zal ik aan je denken, je weet maar nooit!

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2007, 14:08:07 »
Citaat
Nee, het lijk gaat in het ronde archief, zullen we maar zeggen!
......  ;D

Mag ik als alternatief voor het ronde archief voorstellen het geheel in een kartonnen doosje te doen en het (uiteraard tegen vergoeding) de kant van Rotterdam op te doen komen?

Het lijkt me nl. leuk om te proberen er toch nog iets functioneels, of anders decoratiefs van te maken.

Ik vind weggooien eeuwig zonde, dat verdient je ME-tje niet m.i.!

Ik hoor het wel, groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2007, 14:09:14 door John »

wimem

  • Gast
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #5 Gepost op: 6 september 2007, 13:10:11 »
Nee, het lijk gaat in het ronde archief, zullen we maar zeggen! Ik kreeg er gisteren nog een mooie plaatsvervanger voor terug, een S1a, bouwjaar 1954 (als tenmiste de eerste 2 cijfers het bouwjaar verbeelden wat bij veel merken gewoon is). Wel dik onder het stof maar werkt dus wel! ;D
Heb ik weer wat te poetsen.. ;)
Foto's van het lijk wil ik jullie niet aandoen, leedvermaak heet zoiets.... Ruben, nog een sluitertje nodig? ;D

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #4 Gepost op: 6 september 2007, 10:12:05 »
Heb je als patholoog fotonoom nog foto's geschoten van het openliggende "lijk"?  ;)
Heb 15 jaar een ME Super gehad, maar me nooit om de binnenkant zorgen gemaakt, dus zou wel eens willen zien wat er allemaal in zit/zat.
Heb je het "lijk" ook weer dichtgenaaid ? ;D

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2007, 22:23:22 »
Foto(s) ?

Kenne we meegeniete he!
Ik ben nog steeds op zoek ...

Ruben

  • Gast
Re: pentax ME Super sloop
« Reactie #2 Gepost op: 5 september 2007, 13:02:19 »
Awel, dat is altijd een kritiek puntje geweest bij Pentax. Ik neem aan dat de druk van automatiseing in productie en de camera te hoog was voor ze ;)
Ik heb er twee. Het is was mijn eerste camera, eind 2005,  Eigenlijk beide in bijna perfecte staat.
Ze hebben zon metalen sluitersysteem (hoe noem je dat?) lammellensluiter? ;)
Die is heel gevoelig. Ook perongeluk een stukje film tussen gekomen, en hij deed het niet meer. Hij deed het wel, maa dan met een donkere streep ergens op het beeld.

Verder vind ik de bedieling van de lichtmeter, voor zijn tijd misschien uniek, niet zo heel handig, wel leuk. Bij veel licht zijn ze niet goed te zien. De zoeker is altijd pratig helder, en met een mooie split screen om te focussen.
De lichtmeter liet me wel vaak in de steek.
Te veel lucht..helemaal onderbelicht, weinig lucht, overbelicht..  Om dan manueel een paar stops te veranderen is vaak niet eens genoeg. Dit heb enkel nog maar met deze Me supers gehad..

Het gevoel van de camera is wel fijn. Transporteren gaat lekker..

wimem

  • Gast
pentax ME Super sloop
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2007, 20:16:48 »
Vandaag een ME Super gesloopt ! ::) Wilde weten hoe ie er van binnen uitzag...., moooooi zeg!
Even zonder dollen+ mechanisch een  klasse kamera maar die dunne draadjes van die elektronica hé=
Er gaat weleens een solderinkje los en dan is het gebeurt...
Hij was al geruime tijd geleden afgeschreven voor het ronde archief hoor!  Alle respect voor de mensen die zo´n kamera in elkaar en werkend krijgen...!