Auteur Topic: LED lichtjes Pentax MG  (gelezen 3485 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pruimpit

  • Gast
Re: LED lichtjes Pentax MG
« Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2008, 13:58:28 »
Citaat
Ik denk niet dat een leek op dit soort adviesen zit te wachten, iemand die nog nimmer een kamera uit elkaar heeft gehaald zal  IK in elk geval niet adviseren om de bedrading in te spuiten met anti-vocht! Weet jij waar al dat spul blijft? in een auto kan het overal heen zonder schade aan te richten maar in een kamera ? met al die optische vlakken? :'( :'( :'(
Ik heb er inmiddels al meerdere uit elkaar gehaald en weet best wel hoe het er van binnen uit zie, daarom zal ik geen adviesen gaan geven wat er stuk kan zijn aan een lichtmeter, ik ben 100% zeker dat de kamera nooit meer zal werken als je er zelf aan gaat beginnen! Anders had je deze vraag niet gesteld..., of ben ik dom? ::)  ;)

Ik heb verscheidene camera's (gehad) Ben technisch niet zo handig, maar sommige fotozaken zouden zoiets kunnen doen. Zelf heb ik alleen meerdere matglazen naar de filistijnen geholpen en bijna een ccd sensor, in het stofverwijderingsdrama. ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: LED lichtjes Pentax MG
« Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2008, 13:58:28 »

wimem

  • Gast
Re: LED lichtjes Pentax MG
« Reactie #11 Gepost op: 6 maart 2008, 09:54:56 »
Ik denk niet dat een leek op dit soort adviesen zit te wachten, iemand die nog nimmer een kamera uit elkaar heeft gehaald zal  IK in elk geval niet adviseren om de bedrading in te spuiten met anti-vocht! Weet jij waar al dat spul blijft? in een auto kan het overal heen zonder schade aan te richten maar in een kamera ? met al die optische vlakken? :'( :'( :'(
Ik heb er inmiddels al meerdere uit elkaar gehaald en weet best wel hoe het er van binnen uit zie, daarom zal ik geen adviesen gaan geven wat er stuk kan zijn aan een lichtmeter, ik ben 100% zeker dat de kamera nooit meer zal werken als je er zelf aan gaat beginnen! Anders had je deze vraag niet gesteld..., of ben ik dom? ::)  ;)

Pruimpit

  • Gast
Re: LED lichtjes Pentax MG
« Reactie #10 Gepost op: 6 maart 2008, 08:26:10 »
Citaat
Oké!  :)
Ik reageerde op jouw verhaal omdat wimem je terecht wees op de mogelijkheden -> meest voor de hand liggend; "Slecht batterij-kontakt", en "je kán natuurlijk pech hebben, maar het is zeker geen regel dat een lichtmeter maar zo kapot gaat".
Los van het feit dat het aantal mensen die nog analoog bezig zijn vrij beperkt is: Wat hadden die hier nog aan reacties toe kunnen voegen?
Het verhaal van wimem beamen?
Groet,
Carel

Ik denk niet dat dit probleem van mij uniek is. Gebruikerservaring. Van die en die heeft vroeger ook MG gehad en heeft dat ook meegemaakt. Of gebruiker X weet te melden dat de lichtjes dan misschien niet branden, maar de lichtmeter het nog steeds doet. Gebruiker Z weet te melden, dat de lichtmeter van de MG bestaat uit dit en dat. En dat daar bekend probleem zit Dat Pentax dit nog kan repareren, of daar nog onderdelen voor heeft.

Of zulk soort antwoorden:

Er is nog wel wat aan te doen. Ga naar de auto-onderdelen winkel en haal een spuitbus voor de bougiekabels, waar je deze een anti-vocht coating geeft. Spuit datzelfde spul op de elektrische bedrading van je camera. 50% kans dat het probleem tijdelijk opgelost is. Niet op andere onderdelen spuiten.

Ik vind het trouwens vreemd. Op het Nikon Forum tel je tegenwoordig bijna niet meer mee als je niet zo nu en dan analoog fotografeert. Hier wordt deze groep steeds beperkter. En ook Pentax heeft van dat leuke spul waar je je op uit kan leven. Het verschil is denk ik dat het bij Nikon om een club gaat, waardoor je er meer fotograaf-verzamelaars treft. Eigenlijk zouden we ook een Pentax club moeten oprichten ;) Of bestaat die al :-?

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: LED lichtjes Pentax MG
« Reactie #9 Gepost op: 6 maart 2008, 05:56:02 »
Oké!  :)
Ik reageerde op jouw verhaal omdat wimem je terecht wees op de mogelijkheden -> meest voor de hand liggend; "Slecht batterij-kontakt", en "je kán natuurlijk pech hebben, maar het is zeker geen regel dat een lichtmeter maar zo kapot gaat".
Los van het feit dat het aantal mensen die nog analoog bezig zijn vrij beperkt is: Wat hadden die hier nog aan reacties toe kunnen voegen?
Het verhaal van wimem beamen?
Groet,
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Pruimpit

  • Gast
Re: LED lichtjes Pentax MG
« Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2008, 19:31:47 »
Citaat
Carel

Ik had niet zo moeten reageren, ik was een beetje pissig dat mijn camera kennelijk stuk is.Sorry  :'(
 Ik heb geen problemen met de reacties van Winem. Maar aan het gebrek aan reacties verder. Dat is ook niet zo verwonderlijk omdat op dat andere forum echt veel analoge kennis zit, en dat het daar wat drukker is. Op DPZ trouwens ook geen enkele reactie

Het gaat er niet om dat ze het daar weten. Het gaat om mogelijke suggesties. Bijvoorbeeld iets over de degelijkheid van de lichtmeter van de MG. Waarschijnlijk is die toch echt iets minder degelijk als die van de LX

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: LED lichtjes Pentax MG
« Reactie #7 Gepost op: 5 maart 2008, 16:26:36 »
Citaat
Ik heb er nieuwe batterijen ingedaan. Niks. Ik heb deze vraag ook op het Nikon Forum gesteld. Daar nemen mensen wat meer moeite om te antwoorden. Ook al gaat het om een pentax. Er zitten daar ook ex-pentax gebruikers.
Nou, nou! En bedankt, wimem voor je toch wel erg  logische adviezen! :(

Daar lees ik verhalen dat de lichtmeter waarschijnlijk toch stuk is. Hm er zat niet veel geld onder. Rolletje maar overgeladen naar mijn P30.
Kapotte lichtmeter kan natuurlijk ook, dat is ook een mogelijkheid! Wel knap dat men dat op het Nikonforum zo goed weet zonder je camera onderzocht te hebben...  ::)
Carel
« Laatst bewerkt op: 5 maart 2008, 16:30:50 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Pruimpit

  • Gast
Re: LED lichtjes Pentax MG
« Reactie #6 Gepost op: 5 maart 2008, 08:33:26 »
Ik heb er nieuwe batterijen ingedaan. Niks. Ik heb deze vraag ook op het Nikon Forum gesteld. Daar nemen mensen wat meer moeite om te antwoorden. Ook al gaat het om een pentax. Er zitten daar ook ex-pentax gebruikers.
Daar lees ik verhalen dat de lichtmeter waarschijnlijk toch stuk is. Hm er zat niet veel geld onder. Rolletje maar overgeladen naar mijn P30.
« Laatst bewerkt op: 5 maart 2008, 16:25:14 door Vulcan »

Pruimpit

  • Gast
Re: LED lichtjes Pentax MG
« Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2008, 08:28:44 »
Omdat de MG lijkt op de EM, het dezelfde soort camera's zijn dacht ik dat het met onderstaande te maken zou kunnen hebben

De lichtmeter van de EM is in keramiek gezet. Daardoor is deze lichtmeter gevoelig voor schokken. Een barstje in de keramiek kan vocht door laten en dat geeft elektronische weerstand. Dat zie je door een trillende lichtmeter naald. En later door het niet meer werken van de lichtmeter. Je kunt dit nu (2000) niet meer laten repareren.


Uit de Nikon catalogus van Hans Braakhuis.
Ik zal nieuwe batterijen halen, maar het blijft vreemd dat ze het steeds wel doen in combinatie met mijn F3. Dat is trouwens geen camera die jaren op de planken staat ;)

wimem

  • Gast
Re: LED lichtjes Pentax MG
« Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2008, 21:31:04 »
maar je moet de kamera ook niet in een magnetron bewaren.. ::)
--- maar....
zonder dollen; je kán natuurlijk pech hebben, maar het is zeker geen regel dat een lichtmeter maar zo kapot gaat. Ook niet bij nikon...
Het meest voorkomende euvel is altijd de batterij, zowat leeg geeft hij eventjes  stroom maar niet lang..., dus als je wil testen koop dan gewoon een nieuwe batterij en haal er niet een uit een andere kamera, welke misschien al enige jaren op de plank staat. Dan kan je het vergeten om goede resultaten en vergelijkingen te maken. Schoonmaken die zaak en een nieuwe batterij, daarna kijken of hij het doe! ;)
GOED GEREEDSCHAP IS HET HALVE WERK ! nog steeds.

Pruimpit

  • Gast
Re: LED lichtjes Pentax MG
« Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2008, 10:26:28 »
Citaat
Slecht batterij-kontakt is het meest voor de hand liggende ,...
Batterij schonmaken en de kontakten in de batterijkamer , daarna zal hij het wel weer doen. Er kan weinig anders aan kapot, het is nog deugdelijk vakwerk! Of een andere mogelijkheid is dat de batterij te leeg is en dan de kombinatie met kou heeft de stroom geen kracht genoeg. NIeuwe batterij is dan de optie! ;)

Zoals ik al zei deden de batterijen het wel in de F3HP. Maar batterijkamer zou kunnen. Deugdelijk vakwerk? Hoop ik maar. De lichtmeters van concurrent Nikon uit die tijd zijn niet zo betrouwbaar. Althans niet die van de Nikon EM. Ik heb twee van die rotdingen liggen waarvan de lichtmeter het niet meer doet >:(

Verdorie ik had de camera zelf opgehaald en gecheckt (De Nikon EM al een tijdje geleden) . De lichtmeter deed het. Maar toen ik thuis was begon de naald opeens vreemd te doen. Om vervolgens helemaal niks meer te doen >:(

wimem

  • Gast
Re: LED lichtjes Pentax MG
« Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2008, 18:12:40 »
Slecht batterij-kontakt is het meest voor de hand liggende ,...
Batterij schonmaken en de kontakten in de batterijkamer , daarna zal hij het wel weer doen. Er kan weinig anders aan kapot, het is nog deugdelijk vakwerk! Of een andere mogelijkheid is dat de batterij te leeg is en dan de kombinatie met kou heeft de stroom geen kracht genoeg. NIeuwe batterij is dan de optie! ;)

Pruimpit

  • Gast
LED lichtjes Pentax MG
« Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2008, 17:50:16 »
Vanmiddag had ik mijn Pentax MG mee op stap. Ik maakte een aantal foto's, maar opeens zag ik geen led-lichtjes meer branden. Na herhaaldelijk licht op de onstpanknop drukken nog niet. Ik dacht misschien zijn de baterijen leeg :-? De batterijen omgewisseld met die van mijn Nikon F3HP. De Nikon F3HP deed het nog steeds, de MG niet. Nog een paar keer tevergeefs proberen maar opeens deed hij het weer. Nog steeds.

Waar duidt het plotseling uitvallen van de led lichtjes op?  Betekent dat de lichtmeter zijn langste tijd gehand heeft? Of op iets anders?