Auteur Topic: nostalgie  (gelezen 559 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bvds

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
  • Licht dat ons aanstoot in de morgen....
Re: nostalgie
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2022, 21:08:04 »
Wat leuk, de MX!
Ja ik viel voor het model (ik had een mooie glossy van het model) en voor 666 guldens gekocht bij Postfoto in Arnhem.

En ik beloonde mezelf met met een jarenlang autodidactisch traject.
Die kekke ledjes die, dat is waar..., bij ongunstige lichtomstandigheden toch wel lastig af te lezen waren 🤔.
Maar enfin, mijn camera was toch echt wat anders dan de Practica of Ricoh Singlex TLS van mijn maten van de Havo.

Hij staat nu op de kast te pronken in een rij van zelf mee gefotografeerd of op andere wijze verkregen Pentax apparatuur.

Veel plezier met de hobby!
Spotm./KM/MX/ME/Progr.A+winder/SFX/P30/MZ3+grip/MZ50/K5/K1 II/M24,35 &40 2.8/A50 1.7,70-210,35-70 3.5/F&FA28-80 3.5/DAEDAL 16-45 4/Tamron 90 2.8/Tokina1352.8/ 4006.3 M42->K/Sigma28 2.8/80-200 4/28-803.5-5.6/100-3004.5-6.7/Slik 35DN&500GPhilipsSBC5303

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: nostalgie
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2022, 21:08:04 »

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Re: nostalgie
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2022, 12:13:24 »
Welkom!
Ik heb dit koopje toevallig gezien op Marktplaats vorige week denk ik. Veel nostalgisch plezier ermee.
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super

Offline Gupper59

  • Newbie
  • Berichten: 1
nostalgie
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2022, 11:38:19 »
Gegroet!
Ik ben Henk en ben geboren in 1959.
In 1980 heb ik van mijn eerste salaris een Pentax MV1 aangeschaft en die enkele maanden later toch maar ingeruild op een ME-super. 15 jaar lang heb veel plezier gehad van deze prachtige camera, maar in de jaren negentig ben ik toch maar overgestapt op de Canon EOS serie. Het feit dat ik niet meer weet welk type dat was, zegt genoeg... Elke keer dat ik een Pentax uit de M-serie zag kwamen nostalgische gevoelens opzetten. Wat een prachtige camera's toch eigenlijk, al ben ik niet zo merkvast: na een periode met dikke digitale canons, gebruik ik nu naar redelijke tevredenheid een Sony A6000. Maar toch kijk ik al jaren af en toe op Marktplaats naar een MX, want dat vind ik toch de allermooiste...
Een week of twee terug was het raak: Een koffer vol 'MX gear' voor een prikkie op Marktplaats. De MX met 50mm/f1.7 werkt en is in onberispelijke staat. Wel met, naar al snel bleek, een verstofte spiegeldemper. En omdat het toch een 'oud speeltje' is heb ik hem meteen maar uit elkaar gehaald, schoongemaakt en een nieuwe demper gefabriceerd van een (heel klein) stukje EPDM dakbedekking :-). De koffer met de overige spullen heb ik verkocht of weggegeven. Alleen de 80-200/f4.5 houd ik er maar bij. Levert toch 'niets' op en is wel grappig om te gebruiken.
Dit weekend voor het eerst weer een rolletje APX 400 ingedraaid. Alles lijkt te werken. Wat leuk spelen is dat toch weer. De MX is volgens mij echt een stuk zwaarder dan de ME-super was. En alles zelf instellen maakt je toch weer bewuster dan met een diafragma automaat. Ben benieuwd naar het resultaat. Sluit de spiegel goed? Is de achterklep nog lichtdicht? zijn de sluitertijden ok? Er zit een matglas in zonder split-screen, speciaal voor telelenzen. Die moet ik nog eens zien te ruilen voor een gewoon split-screen exemplaar, gewoon omdat het kan...
Ondertussen ook op zoek naar verdere informatie, dus toen ook dit forum gevonden. Ga hier een tijdje uitgebreid snuffelen. Ik vermoed overigens dat dit wel weer overgaat. Ben meestal geen blijvertje. na een tijdje zet ik de MX in of op een kast en ga verder met mijn leven met
een digitale camera.