Auteur Topic: Voorstellen  (gelezen 575 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2022, 17:23:12 »
Welkom op het forum, Derk.

Henk

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2022, 17:23:12 »

Offline kareltjepiek

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 219
  • Geslacht: Man
Re: Voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2022, 23:25:27 »
Welkom!
Groeten van Henk van Zuylen

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2021, 20:23:31 »
Hoi Derk, welkom op het forum.

Indien je nog een lens hebt met een diafragmaring, probeer die dan eens op je camera. Is de belichting dan wel goed (meten door indrukken van de groene knop en camera op M), dan is het waarschijnlijk het " het bekende cameradefect" voor de elektronische bediening van het diafragma, waarbij het diafragma helemaal dichtspringt, met te donkere foto's als gevolg. Diverse Pentax lenzen (k-, M-, A-, F- en Fa-serie) hebben een diafragmaring waarmee het diafragma dan wel kan worden ingesteld.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2021, 20:27:16 door abakker »

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Re: Voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2021, 14:50:28 »
Welkom op het forum

Ik denk dat je camera te maken heeft met een haperende diafragma plunjer. Dit is het beruchte probleem met deze camera helaas.
Zoek even op het forum en je vind er wel iets over en zelfs op youtube wordt uitgelegd hoe het aan te pakken. Sta zelf op het punt om het ding door een verbeterde ofwel "witte versie" te vervangen.
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super

Offline Bderk

  • Newbie
  • Berichten: 1
Voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2021, 13:20:46 »
Hallo forumleden,

Mijn naam is Derk Bosman, sinds kort gepensioneerd en de camera weer eens opgepakt.
In 1990 begonnen met fotograferen met een Sigma SLR en in de jaren 0 overgestapt naar digitaal ( Pentax Kr).
Daar veel mee gefotografeerd en wegens werkzaamheden rond 2015 een K50 aangeschaft.
De afgelopen 3 jaar raakte het fotograferen met de SLR wat in het slop (smartphone) maar nu begint de urge om met de Pentax te werken toch weer op te spelen.
En dan kom ik tot de reden van dit bezoek; de foto’s zijn, zelfs met gebruik van de flitser ontzettend donker.
Dit kan een instelling zijn of een slecht werkende sensor (denk ik).
Ik heb de manual doorgelezen maar kan niet vinden welke instelling dit zou zijn, vervolgens de camera gereset maar dit hielp ook niet. Onder welk topic zou ik hier wat meer informatie over kunnen vinden?

VrGr
Derk Bosman