Auteur Topic: Tallinn, Estland  (gelezen 326 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline edwin de vries

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 376
  • Geslacht: Man
Re: Tallinn, Estland
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2022, 19:51:53 »
mooie foto's!
Op jouw website staat ook aardig wat fraai materiaal.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Tallinn, Estland
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2022, 19:51:53 »

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Tallinn, Estland
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2022, 15:41:25 »
Gave beelden Mike.
Foto 3 met die tekening op de gevel doet me wel wat.

newmikey2

  • Gast
Tallinn, Estland
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2022, 08:21:06 »
Lang niets geplaatst hier dus ik dacht...hup! Weekje voor werk in Tallinn geweest, bekend terrein voor mij en de combinatie van de oude binnenstad met de moderne architectuur daar buiten is heel ardig om te ervaren. Om de buik een beetje in toom te houden (met al dat lekkere eten) liep ik elke dag de 4 km van hotel naar kantoor en de KP mocht uiteraard mee! Had lang zitten wikken en wegen want de DA16-85mm is niet mijn allerscherpste lens maar is wel heel licht en compact met een handig bereik. Mijn laptoptas had maar ruimte voor één keus en dus bleven de - veel betere - Irix 30mm en DA*50-135 thuis dit keer.

Hier is een mix van oud en nieuw, sommige daarvan zijn meervoudige belichtingen die in Photomatix getonemapped zijn. Alles is raw geschoten (PEF uiteraard) en geconverteerd in Darktable. Uitbundig gebruik gemaakt van de Lensfun library om de vertekening van deze lens een beetje te corrigeren. Ook de automatische horizontale- en verticale lijnen correctie van DT heeft ontzettend geholpen - mijn foto's zijn altijd scheef, beetje zakken naar rechts maar dat ik ik mijn hele leven lang al dus ik blijf ook horizonnen rechtzetten ;-)

Laatste stap in de nabewerking was een meer preciese crop en resize alsmede een laatste tweak aan de curves in Showfoto om de helderheidsnivo's nog even dat laatste zetje levendigheid te geven. Zo gebruik ik elk stuk software voor een specifiek doel met met een specifieke bewerking waarvan ik weet dat die bij de foto past.

Voor wie de blauwe lucht onnatuurlijk zou kunnen vinden: het is midzomer in de Baltische staten, de z.g. "witte nachten" en de zon staat hoog aan de lucht die zo schoon en helder is dat het blauw dus ècht zo knal was. Moeilijk schieten met al die slagschaduwen en ook daarom wat meer brackets geschoten. De KP zelf gaf geen krimp en deed het zoals altijd subliem.

Als eerste een plek waar ik nog niet eerder langs gewandeld was, het Kadriorgpaleis (Kadrioru kunstimuuseum), een museum voor buitenlandse kunst in een barok paleis dat in de 18e eeuw is gebouwd door tsaar Peter de Grote.


Dan een kantoorpand op het bedrijventerrein dat er uitziet als een stukje grafische kunst. Het was een hele toer om deze zo te bewerken aangezien je natuurlijk vanaf de straat schuin omhoog schiet en je ook de kadrering niet zo precies kan bepalen. Maar zó zat hij in mijn hoofd en zo is hij dan ook geworden.


Deze parkeerflat en plaats kwam ik tegen niet ver van het treinstation. De muurschildering fascineerde me (ook door de kleine Oekraïnse vlag maar ook de manier waarop de parkeervakken op de voorgrond als inleidende lijnen fungeren. Het ton-sur-ton effect van het blauw van de garage en dat van de lucht speelde hier ook mee natuurlijk.


Je komt onderweg ook heel wat verlaten bouwvallen tegen, sommigen nog uit- of van voor- de Sovjet tijd. Ze blijven staan tot ze vanzelf in elkaar vallen lijkt het wel.


En, mèt die mooie zonovergoten avonden in de oude binnenstad zijn er prachtige reflecties te vangen uiteraard.


Ik heb uiteraard nog veel meer maar er stond me een limiet van 5 plaatjes per post bij, of ben ik nu heel erg sukkelig? Anyway, schiet maar! Ieder commentaar mag uiteraard en ik ben ook niet vies van kritiek. Oh, ja, dóórklikken màg uiteraard en dan kom je op mijn eigen website waar je de afbeeldingen iets groter kunt inspecteren en ook een beetje rond kunt kijken. Allemaal Pentax shots uiteraard en zo ver terug als mijn K20D en nog verder naar de K110D.