Auteur Topic: verzamelhoek  (gelezen 92504 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:verzamelhoek
« Reactie #225 Gepost op: 11 november 2011, 12:54:11 »
Citaat van: Henk van Zuylen
(ik heb zo'n goed geheugen dat ik niet meer kan bedenken of ik destijds, ± 30jr geleden, nou een Zenith of een Praktica camera had  Huil )

Kun jij je zelfs niet meer herinneren, welke camera jij gebruikte in de doka?
Wat voerde jij dan uit in de doka ???

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:verzamelhoek
« Reactie #225 Gepost op: 11 november 2011, 12:54:11 »

henkvanzuylen

  • Gast
Re:verzamelhoek
« Reactie #224 Gepost op: 11 november 2011, 09:30:37 »
Tja, ik was 11 jaar en 2 weken toen ik in februari 1970 voor het eerst in de doka stond en daar ben ik in februari 2008 met de aanschaf van de K20 uitgekomen, dan blijft er wel eens wat hangen  ;D

Ja dat zal wel verschil maken...ik heb denk ik zo'n jaar of 4 zelf ontwikkeld en dan voor het laatst ergens rond 1983.
Maar dan nog....van dingen uit 2000 weet ik niet zo heel veel meer te vertellen hoor.....lastig, maar is niet anders

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:verzamelhoek
« Reactie #223 Gepost op: 11 november 2011, 09:28:23 »
Waar ik me steeds over verbaas, is hoeveel jij kennis van vroeger jij zo nog op weet te lepelen uit je hoofd. 
Tja, ik was 11 jaar en 2 weken toen ik in februari 1970 voor het eerst in de doka stond en daar ben ik in februari 2008 met de aanschaf van de K20 uitgekomen, dan blijft er wel eens wat hangen  ;D
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

henkvanzuylen

  • Gast
Re:verzamelhoek
« Reactie #222 Gepost op: 11 november 2011, 09:18:08 »
Ja, je legt er een rol in (5 meter voor 3 films, 10 meter voor 5 films, 17 meter voor 10 films, 30 meter voor 16 films en 300 ft voor veelgebruikers), dan doosje dicht, let er op dat de telarm goed op de rol ligt. Dan leg je een cassette in de kleine opening, lipje knippen voor de as, klepje dicht en slingeren tot de teller 36 opnamen aangeeft. Scheermesje naar boven drukken om de film af te snijden, klepje open en cassettes uitnemen. Het had een beetje van de Privileg sigarettenmachientjes, je denkt dat je bespaard maar je hebt er een hoop geklooi mee.  ::)
Valt mee, het meeste zit in dozen en de verzameling is inmiddels grotendeels gestript tot voor 1970. Op de massamarkt was het niet zo spannend meer.

Dank je voor je uitgebreide uitleg Roeland!

Die verzameling van jouw valt niet mee...daar geloof ik niks van! Kan wel in dozen zitten, maar daar hoeft het niet minder om te zijn  :D
Waar ik me steeds over verbaas, is hoeveel jij kennis van vroeger jij zo nog op weet te lepelen uit je hoofd. 
Ik wou dat ik zo een geheugen had!  :'(

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:verzamelhoek
« Reactie #221 Gepost op: 11 november 2011, 09:13:08 »
Dus als ik het goed begrijp Roeland...werd het bakelieten apparaatje wat ik heb, gebruikt om die rollen van 250 stuks (de achterwanden kende ik wel) te verknippen in 'normale' rolletjes? Of zit ik nou helemaal op een verkeerd spoor?+
Ja, je legt er een rol in (5 meter voor 3 films, 10 meter voor 5 films, 17 meter voor 10 films, 30 meter voor 16 films en 300 ft voor veelgebruikers), dan doosje dicht, let er op dat de telarm goed op de rol ligt. Dan leg je een cassette in de kleine opening, lipje knippen voor de as, klepje dicht en slingeren tot de teller 36 opnamen aangeeft. Scheermesje naar boven drukken om de film af te snijden, klepje open en cassettes uitnemen. Het had een beetje van de Privileg sigarettenmachientjes, je denkt dat je bespaard maar je hebt er een hoop geklooi mee.  ::)

Wat moet jij een grote zolder hebben Roeland....wat er ook langskomt hier...steevast is het antwoord: "Moet ik nog ergens hebben liggen hier..."  :D :D :D :D
Valt mee, het meeste zit in dozen en de verzameling is inmiddels grotendeels gestript tot voor 1970. Op de massamarkt was het niet zo spannend meer.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:verzamelhoek
« Reactie #220 Gepost op: 11 november 2011, 08:34:36 »
Dus als ik het goed begrijp Roeland...werd het bakelieten apparaatje wat ik heb, gebruikt om die rollen van 250 stuks (de achterwanden kende ik wel) te verknippen in 'normale' rolletjes? Of zit ik nou helemaal op een verkeerd spoor?+
Klopt Henk, zo deed ik het vroeger ook. Maakte zo voor een paar centen mijn eigen rolletje met Hama cassettes en ook de Ilfordhulsjes: die kon je openmaken en hergebruiken!

Wat moet jij een grote zolder hebben Roeland....wat er ook langskomt hier...steevast is het antwoord: "Moet ik nog ergens hebben liggen hier..."  :D :D :D :D
Volgens mij zit het bij hem allemaal in de bovenkamer!

henkvanzuylen

  • Gast
Re:verzamelhoek
« Reactie #219 Gepost op: 11 november 2011, 08:26:51 »
Joop heeft gelijk op een klein detail na: ooit kon je film op rol kopen en je eigen cassettes laden. Inmiddels is dat wat lastiger geworden. Ik heb nog ergens een setje van HAMA liggen, compleet met de originele herlaadbare cassettes. Iemand belangstelling?

Overigens is hierbij sprake van oneigenlijk gebruik.

Dus als ik het goed begrijp Roeland...werd het bakelieten apparaatje wat ik heb, gebruikt om die rollen van 250 stuks (de achterwanden kende ik wel) te verknippen in 'normale' rolletjes? Of zit ik nou helemaal op een verkeerd spoor?+

Wat moet jij een grote zolder hebben Roeland....wat er ook langskomt hier...steevast is het antwoord: "Moet ik nog ergens hebben liggen hier..."  :D :D :D :D

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:verzamelhoek
« Reactie #218 Gepost op: 11 november 2011, 08:21:12 »
Geen idee waar het voor is...iets voor je kleinbeeldfilm in ieder geval...
Joop heeft gelijk op een klein detail na: ooit kon je film op rol kopen en je eigen cassettes laden. Inmiddels is dat wat lastiger geworden. Ik heb nog ergens een setje van HAMA liggen, compleet met de originele herlaadbare cassettes. Iemand belangstelling?

Overigens is hierbij sprake van oneigenlijk gebruik. De rollen waren in eerste instantie, vanaf midden jaren 60 toen de camera's gemotoriseerd raakten, bedoeld voor sportfotografen die niet meer hadden leren werken met Graflexen en Linhof LBC's maar er gewoon op los wilden knallen zoals tegenwoordig met 128 GB kaartjes in de K5. We zien later wel wat er uit komt. Voor dat soort mensen kon je een aantal camera's voorzien van een speciale achterwand met ruimte voor zo'n rol waardoor je ruimte had voor zo'n 250 opnamen.
Dat zag er dan ongeveer zo uit:


En voor de verzamelaars hier is er goed nieuws: Pentax had deze achterwanden ook voor de K modellen en later voor de LX.


Dat waren de dagen van weleer, terug naar de onze
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:verzamelhoek
« Reactie #217 Gepost op: 11 november 2011, 08:18:51 »
Kees: dat is een heerlijk rijk gevulde kast! Ziet er goed uit! Ik zal binnenkort maar eens een kaartje kopen om je stukken te bewonderen...  ;)

Ik zal je een vrijkaartje sturen met een consumptiebon voor koffie met krentewegge!

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:verzamelhoek
« Reactie #216 Gepost op: 11 november 2011, 08:01:54 »
Kees: dat is een heerlijk rijk gevulde kast! Ziet er goed uit! Ik zal binnenkort maar eens een kaartje kopen om je stukken te bewonderen...  ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

henkvanzuylen

  • Gast
Re:verzamelhoek
« Reactie #215 Gepost op: 11 november 2011, 06:39:10 »
Henk, de doka verleer je niet....

Nou Ruurd...ik zeg niet dat ik het verleerd ben...maar wel vergeten ben ik bang
Als ik weer een en ander erover ga lezen en wat aanklooien komt dat wel weer denk ik....maar nu is het nog even blanco voorlopig.
(ik heb zo'n goed geheugen dat ik niet meer kan bedenken of ik destijds, ± 30jr geleden, nou een Zenith of een Praktica camera had  :'( )

asplx

  • Gast
Re:verzamelhoek
« Reactie #214 Gepost op: 11 november 2011, 02:00:51 »
Henk, de doka verleer je niet....
Leuk spul, man.

@ Kees: Mooie camera, man :toppie:

henkvanzuylen

  • Gast
Re:verzamelhoek
« Reactie #213 Gepost op: 10 november 2011, 22:16:50 »
Henk, daarmee kan je film op een rol kopen in een blik en in dat apparaat je filmrolletje vullen. Met die knop boven met cijfers kan je aangeven hoeveel foto's je op een filmrolletje wil.

lachen!..dat is een mooi ding voor in de toekomstige vitrinekast!

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:verzamelhoek
« Reactie #212 Gepost op: 10 november 2011, 21:46:03 »
Henk, daarmee kan je film op een rol kopen in een blik en in dat apparaat je filmrolletje vullen. Met die knop boven met cijfers kan je aangeven hoeveel foto's je op een filmrolletje wil.
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

henkvanzuylen

  • Gast
Re:verzamelhoek
« Reactie #211 Gepost op: 10 november 2011, 21:43:06 »
Dit zat er ook bij...helemaal van bakeliet (waar zie je dat nog tegenwoordig   :D )
Geen idee waar het voor is...iets voor je kleinbeeldfilm in ieder geval...




henkvanzuylen

  • Gast
Re:verzamelhoek
« Reactie #210 Gepost op: 10 november 2011, 21:28:52 »
Leuk man! Wel wat kleine bakjes... maar dat zal wel veranderen bij je tweede doka-uitrusting.   :D
2e doka uitrusting???  Ben jij wel goed Joop??
Wat moet ik met 2 doka uitrustingen???

Alhoewel.....wat te ruilen is altijd handig natuurlijk!  ;D

henkvanzuylen

  • Gast
Re:verzamelhoek
« Reactie #209 Gepost op: 10 november 2011, 21:27:28 »
VOL = VOL!

Goeiendag Kees!!!...woon jij in een winkel???  :D :D :D

Wel heel erg mooi Kees! Staat er netjes bij....ik zou entree gaan vragen en ook groepsrondleidingen aanbieden  ;D

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:verzamelhoek
« Reactie #208 Gepost op: 10 november 2011, 21:26:15 »
Vandaag binnen: de SPII met 3 lenzen:




Het totaal overzicht:





VOL = VOL!

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:verzamelhoek
« Reactie #207 Gepost op: 10 november 2011, 21:20:26 »
Leuk man! Wel wat kleine bakjes... maar dat zal wel veranderen bij je tweede doka-uitrusting.   :D
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

henkvanzuylen

  • Gast
Re:verzamelhoek
« Reactie #206 Gepost op: 9 november 2011, 18:02:46 »
Doen!  ;)

Ik vindt het nogal wat.....ben ik weer te pinnig zeker!

om dia's te dupliceren ja  ;) en dit is zo te zien nog een redelijk flexibel apparaat ook, met een soort zoom om uitsneden te maken enzo.

Oké, zat ik dus niet ver naast...nou hij is te koop   ;D

De Asahi Pentax S1:

Mooie aanvulling weer Kees....jij gaat maar door en door hé  ;)

of, als er ooit een adapter komt, op je Q... ???

Is er al... ;D
Trouwens ik had al een 50mm 1.4, dus deze gaat weer keer in de verkoop denk ik

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:verzamelhoek
« Reactie #205 Gepost op: 9 november 2011, 17:03:43 »
Nee, wel de S1a, maar die heb ik in zwart en met een 135mm. Deze lens is apart, moet ik nog eens nazoeken. Wel grappig, toen deze camera uitkwam had ik nog niet de kracht om hem voor mijn oog te houden...  :D

 :D zwaar zijn ze zeker!

Ik had ook al naar die lens gekeken... zeker apart en gaaf dat je zo'n exemplaar hebt kunnen bemachtigen!
Ik kijk ook nog even de boeken door...  ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:verzamelhoek
« Reactie #204 Gepost op: 9 november 2011, 16:43:43 »
Dat is weer een mooie aanvulling Kees,  :good:  ik dacht dat je die al had...  ???

Nee, wel de S1a, maar die heb ik in zwart en met een 135mm. Deze lens is apart, moet ik nog eens nazoeken. Wel grappig, toen deze camera uitkwam had ik nog niet de kracht om hem voor mijn oog te houden...  :D

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:verzamelhoek
« Reactie #203 Gepost op: 9 november 2011, 16:33:32 »
Dat is weer een mooie aanvulling Kees,  :good:  ik dacht dat je die al had...  ???
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:verzamelhoek
« Reactie #202 Gepost op: 9 november 2011, 16:19:59 »
Tja...er moest nog wat binnen komen......dat is er nu dus

Mooie setjes weet Henk, vooral die KX!! Super! (nee, geen KX-Super  ;)).

En weet je, in een plaatsje in de provincie Utrecht, op een zondag in november.....   :-X :-X :-X

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:verzamelhoek
« Reactie #201 Gepost op: 9 november 2011, 16:17:07 »
Het is weer uitpakken geblazen, en dat gáát maar door...... :-*

De Asahi Pentax S1:



Met een voor mij niet bekende lens: