Auteur Topic: GPS-module met Astrotracer (sterrenvolger)  (gelezen 681 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
GPS-module met Astrotracer (sterrenvolger)
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2019, 16:50:18 »
Ik heb onlangs de Pentax O-GPS1 GPS-module aangeschaft voor mijn K-5 II. Daar zit ook een sterrenvolgerfunctie (Astrotracer) in. Met de camera op statief kun je dan tijdopnamen van de sterrenhemel maken met een belichtingstijd van 1 seconde tot 5 minuten. De sterrenhemel draait t.o.v. de aarde en de sensor in de camera beweegt zodanig dat de draaiing van de sterrenhemel gecompenseerd wordt.
Ik heb wat testjes gedaan met 1 minuut belichtingstijd.

Dit is zonder inschakeling van de Astrotracer:


Dit is met Astrotracer:


(Let niet op de kwaliteit. Het was bijna volle maan en er was wat sluierbewolking.)
De werking van de Astrotracer is zeer matig. Van de lengte van de sterrenbaan zonder Astrotracer blijft nog ruim 20% over in een richting ongeveer dwars erop.
Ik heb meerdere keren het systeem 'precies' gekalibreerd en weer op het statief gezet, maar steeds ongeveer hetzelfde resultaat. Het lijkt erop dat de bepaling door de camera van de eigen stand t.o.v. de rotatieas van de aarde te wensen overlaat.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

GPS-module met Astrotracer (sterrenvolger)
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2019, 16:50:18 »