Auteur Topic: Dit is echt de laatste....  (gelezen 1407 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline adam919

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 51
Re: Dit is echt de laatste....
« Reactie #3 Gepost op: 1 september 2013, 21:41:09 »
Thx joop!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Dit is echt de laatste....
« Reactie #3 Gepost op: 1 september 2013, 21:41:09 »

Offline moto

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
Re: Dit is echt de laatste....
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2013, 20:37:48 »
Andre, mooi stukje werk dat je veel voldoening zal geven.
Ik heb al meerdere balgcamera's onder handen genomen. Aan dit electronicaspul durf ik me niet te wagen.
Mooi gedaan.
Gr. Joop

Offline adam919

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 51
Dit is echt de laatste....
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2013, 18:48:20 »
Bij de aankoop van wat pentax spulletjes terug een "kapotte" ME super erbij.

De spiegel van de ME super bleef open staan en het toestel bleef opgespannen staan.

De vorige eigenaar had reeds geprobeerd deze los te krijgen, met als gevolg een gekrast en besmeurd focus screen. Ook het terugspoel wieltje voor de film was verdwenen.

Het sticky mirror syndroom is algemeen bekend bij de super me, en een body die nog niet geserviced is, krijgt hier vroeg of laat mee af te rekenen. De demping rubbers en de afdichtings mousse worden week en komen in de mechaniek terecht.

De eerste super Me die ik op dezelfde wijze (als kapotte lensdop) gescoord had, werd reeds met succes onder handen genomen. ( De 2e ME super werkte naar behoren, maar werd preventief behandeld!)

Ik had nog een MES met een dode lichtmeter liggen, ideaal voor reserve onderdelen, dus aan de slag!

Eerst en vooral het toestel openen en alles op een overzichtelijke plaats leggen.

Bij het uit elkaar nemen bleek een contact afgebroken van de schakelaar manueel/ auto. Ook een veertje van de frame counter zat niet meer op zijn plaats! Gelukkig vond ik geen sporen van vorige soldeerpogingen! Het contact werd vervangen door een contact uit de andere MES.

Belangrijke punten bij de service:

-heb engelengeduld!
-hou alles overzichtelijk (neem evt foto's, nota's)
-voorzichtig met de print en contacten, deze zijn fragiel
-nood aan een zeer goed soldeer station en eventuele fluxpasta/ desoldeer lint en printplaat reiniger
-verwijder alle dempers op de mirror box (3stuks)
-vervang alle mousse (achterkant spiegel/mirror demper vooraan/ mousse op zijkant mirrorbox/mousse op aansluiting led/print/focus screen/ mousse op behuizing langs de shutter
-reinig het contact van de aperture control achteraan de lens mount
-reinig het contact van de exposure compensation (beide kunnen een lichtmeter probleem veroorzaken)
-voor het terug monteren van het toestel best stap per stap nagaan of alles werkt zoals het hoort (bespaart je veel werk! spreek uit ervaring
-lightseals in de deur vervangen
-ten laatste heb engelengeduld!

Andere tips:

De eerste MES heeft me geleerd om de printplaat volledig te verwijderen zodat de mirrorbox van de lensmount geschroefd kan worden.
Dit heeft als voordeel dat alle mechaniek gemakkelijker toegankelijk is voor reiniging, en tevens volledig uit elkaar genomen kan worden, zodat er geen plakkerige resten meer in de mechaniek zitten.
Verder kan op deze manier het contact voor de aperture achter de lens mount gereinigd worden.

Terwijl alles uit elkaar ligt neem ik het pentaprism en focus screen  uit de mirror box, zodat opniew plaatsen van de foam weinig risico inhoud.

Dit is tevens een goed moment om het pentaprims en focus screen uit elkaar te halen en te reinigen. In mijn geval heb ik het focus screen van het ander toestel erin geplaatst omdat deze bekrast was.

Terwijl de mirrorbox uit het toestel is het gemakkelijk om de pentamirror uit het toestel te halen en het focus screen te reinigen.

Nu alles in omgekeerde volgorde in elkaar plaatsen + solderen en klaar is kees.

Momenteel heb ik 3 MES op deze manier onder handen genomen, hopelijk de laatste! Het is een tijdsroven en zenuwslopend karwij maar het geeft natuurlijk voldoening als je haar natuurlijk terug aan de praat krijgt!

Het toestel werkt naar behoren, en de lichtmeter reageert precies zoals mijn andere MES/super A toestellen. Nu nog een filmpje erdoor halen om te zien of ie het effectief doet!

Hierbij nog een aantal foto's van de open hart chirurgie! (gelieve niet te letten op de foto kwaliteit, deze zijn genomen als docu tijdens het werk!

http://www.flickr.com/photos/adam919/9613801619/#in/set-72157635269008803/

Final result!

(Krijg de foto's niet gepost, enkel thumbnail,  met de link van flickr, dus heb ik de link naar de set maar bijgevoegd)

Groet,

Adam
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2013, 18:57:40 door adam919 »