Auteur Topic: Welke analoge PENTAX moet ik houden?  (gelezen 4490 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ist_ED

  • Gast
Re: Welke analoge PENTAX moet ik houden?
« Reactie #11 Gepost op: 7 april 2009, 00:13:31 »
Je kunt al je M-objectieven natuurlijk ook op de Super-A gebruiken,
maar ik zie dat je maar 1  A-objectief hebt.
Wat dat betreft zou je ook voor de ME-super kunnen kiezen.
Maar als ik jou was zou ik beide gewoon houden.
Super-A ligt inderdaad wat beter in de hand door het gripje.
Als je een TTL-flitser hebt, ben je met de Super-A ook beter uit.

Succes!  Ed

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Welke analoge PENTAX moet ik houden?
« Reactie #11 Gepost op: 7 april 2009, 00:13:31 »

Pruimpit

  • Gast
Re: Welke analoge PENTAX moet ik houden?
« Reactie #10 Gepost op: 6 april 2009, 11:48:59 »
Citaat
Dit is correct en tevens juist. Op mijn ME heb ik de afdichtingen en de spiegeldemping dan ook een paar jaar geleden vervangen door een setje neopreen afdichtingen. Zo'n setje is voor een paar Euro voor alle Pentaxmodellen op maat gemaakt te scoren op e-bay Duitsland. Terzijde, ik was toevallig in de buurt enb ben dus even in Hamburg langs geweest, daar kreg is dus het bovenstaande te horen.

Toch ziet deze meer dan 30 jaar oude spiegeldemping er nieuw uit. Deze camera is in 1978 uit productie gegaan.
http://pruimpit.googlepages.com/FT3Spiegeldemping.jpg

Waarschijnlijk gebruikt Pentax hetzelfde materiaal. Zoveel staat vast, de afichtingen vergaan eerder.

« Laatst bewerkt op: 6 april 2009, 12:09:12 door Pruimpit »

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re: Welke analoge PENTAX moet ik houden?
« Reactie #9 Gepost op: 6 april 2009, 11:01:32 »
Citaat
Waar elke tweedehands Pentax ME (Super) last van zal hebben (maar dan ook elke) is dat zowel de afdichting van de achterwand als het dempingsmateriaal voor de spiegel grotendeels is vergaan.
Dit is correct en tevens juist. Op mijn ME heb ik de afdichtingen en de spiegeldemping dan ook een paar jaar geleden vervangen door een setje neopreen afdichtingen. Zo'n setje is voor een paar Euro voor alle Pentaxmodellen op maat gemaakt te scoren op e-bay Duitsland. Terzijde, ik was toevallig in de buurt enb ben dus even in Hamburg langs geweest, daar kreg is dus het bovenstaande te horen.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Pruimpit

  • Gast
Re: Welke analoge PENTAX moet ik houden?
« Reactie #8 Gepost op: 6 april 2009, 10:50:53 »
Citaat
 In je lijstje met voor-/nadelen van SuperA t.o.v. ME(super) ontbreekt een belangrijk argument: Pentax wil een SuparA (of een LX) nog wel eens repareren, de ME/MX worden in Hamburg botweg geweigerd, loont niet meer zeggen ze dan.

Je hebt gelijk.
De vraag is natuurlijk, of het de moeite loont om je camera naar Hamburg te rijden om hem daar te reparen. De camera's worden rijkelijk aangeboden op marktplaats voor een paar tientjes. De kunst is om de kaf van het koren te scheiden, al heb je dan vaak wel een iets duurder exemplaar.

Kwam een tijdje geleden nog leuk linkje over de ME Super tegen.
http://weblog.columni.st/?p=366

Hierbij een stukje uit dit verhaal.

Waar elke tweedehands Pentax ME (Super) last van zal hebben (maar dan ook elke) is dat zowel de afdichting van de achterwand als het dempingsmateriaal voor de spiegel grotendeels is vergaan.

Tenzij vervangen is natuurlijk. Toch klopt dit niet. Ik heb een tijdje geleden een Nikkormat FT3 (1977/1978) gescoord die al die tijd in plastic in de doos heeft gezeten volgens de vorige eigenaar. Hij had hem er alleen zo nu en dan uitgehaald om het sluitermechanisme soepel te houden. De spiegeldemping was,is nog als nieuw. De afdichtingen moest ik wel vervangen.




Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re: Welke analoge PENTAX moet ik houden?
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2009, 09:13:21 »
Ik ben er ook nog niet helemaal uit, klassiek, chemisch, traditioneel of zoiets. In elk geval is de term analoog weliswaar correct voor "vroegere" fotografie (de zwarting van de film verloopt analoog aan de hoeveelheid opvallend licht) maar voor de meesten betekent analoog gewoon de tegenhanger c.q. de ouderwetse versie van wat tegenwoordig digitaal heet en wordt erg vaak gewoon verkeerd gebruikt. Als voorbeeld: wij hadden onlangs kennissen op bezoek met een zoontje van 13 die maar niet kon begrijpen hoe ik het had klaargespeeld om een digitale UPC ontvanger aan te sluiten op een analoge televisie.
Ambachtelijk heeft voor mij iets van "vroeger, met de hand, was alles beter". Dat lijkt me ook niet zonder meer altijd passend, alsof je met een digitale camera niet een vergelijkbare kwaliteit kunt halen of ten minste nastreven. Voor wat betreft Nikon maak ik hele grote sprongen, van F2 naar F55,  ::) niet te vergelijken camera's natuurlijk maar ik ben er niet zo in thuis. Overigens ben ik ok niet voldoende op de hoogte van de latere Pentax film generatie, volgens mij viel er na de LX en de SuperA niet zoveel meer te ontwikkelen. Die 2 camera's heb ik dan ook na bijna 30 jaar nog steeds in gebruik, naast een ME van 1976 overigens  ;D)
Maar ik wijk een beetje af van de oorspronkelijke vraag. In je lijstje met voor-/nadelen van SuperA t.o.v. ME(super) ontbreekt een belangrijk argument: Pentax wil een SuparA (of een LX) nog wel eens repareren, de ME/MX worden in Hamburg botweg geweigerd, loont niet meer zeggen ze dan.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Pruimpit

  • Gast
Re: Welke analoge PENTAX moet ik houden?
« Reactie #6 Gepost op: 5 april 2009, 13:00:42 »
Citaat
mijn advies zou zijn om met de Super A aan de gang te gaan, dat is in deze lijst zeker de meest flexibele. Kijk wel of je een handleiding kunt vinden, zeker als je nog nooit eerder met klassieke (ik ben zeer fel tegen de uitdruking analoog) fotografie bezig bent geweest.

Hallo Roeland. Ik ken de laatste Pentax filmmodellen niet zo goed, maar over het algemeen lijkt het fotograferen met de laatste filmcamera modellen qua bediening body veel meer op het fotograferen met een DSLR dan op het fotograferen met een camera als de MX.
Als je iets van Nikon modellen afweet, vergelijk de FM2N, F5 en D1 maar eens met elkaar, die tegelijkertijd in het assortiment zaten. De D1 was gewoon een F5 met een ccd sensor en lcd schermpje achterop.  

Klassiek is in deze context dus minder gelukkig gekozen. Zelf maak ik altijd groot verschil in de meer ambachtelijke fotografie van oude (mechanische) manuele focus toestellen en de toestellen waar een pure DSLR gebruiker zonder meer raad mee weet.

Chemische fotografie zou je ook kunnen zeggen.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke analoge PENTAX moet ik houden?
« Reactie #5 Gepost op: 5 april 2009, 12:25:41 »
Pruimpit, bedankt voor je advies. Ik ga met de Super A volgende week maar eens naar de fotozaak voor een kleine inspectie...

Op dringend (of was het dwingend?) verzoek van vrouw stop ik even met pakketjes lenzen op marktplaats kopen... Eerst eens even bekijken wat ik allemaal heb en, belangrijker, wil houden!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Pruimpit

  • Gast
Re: Welke analoge PENTAX moet ik houden?
« Reactie #4 Gepost op: 5 april 2009, 12:18:52 »
Ga voor de super A. Maar kijk ook naar de staat van de body, spiegeldempingen en afdichtingen. Anders zou een ME Super de voorkeur kunnen genieten als die in veel betere staat is.

Voordelen ME Super
- Grotere zoeker dan Super A
- Enkele Mechanische backup sluitertijden.
- "klassieker toestel""
- lichter dan de Super A

Nadelen ME Super
- Zoeker minder helder dan Super A, vooral bij minder lichtsterk glas
- Geen programmastand, geen TTL ondersteuning
- Ik vind de bekleding iets minder dan van de super A
- vaak grijs
- ouder, dus meer kans op mankementen.

Voordeel Super A
- programmastand.
- TTL ondersteuning
- vaak zwart, bekleding vind ik ook iets mooier
- ik vind de camera lekkerder in de hand liggen. De ME Super is een   wel een hele smalle camera.

Nadeel Super A
- duurder SMC-A glas nodig om te profiteren van programmastand.
- kleinere zoeker (maar wel helderder)
- camera is dood zonder batterijen, je kan de transporthendel dan niet eens overhalen. Daarom ook minder geschikt voor astrofotografie. Bij de ME Super wordt de sluiter inde b_stand mechanisch opengehouden, bij de Super A volgens mij niet. (Dus snel uitputting van batterijen met lange belichtingstijden).

N.B. ik zag op marktplaats een leuke verzameling SMC-A glas voor niet veel geld.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2009, 12:20:07 door Pruimpit »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke analoge PENTAX moet ik houden?
« Reactie #3 Gepost op: 5 april 2009, 11:10:58 »
Bedankt voor het advies!

Ik heb ook nog wat oude lenzen, dus M42 is geen bezwaar..

<< verouderde lijst gewist >>

Ik heb er nog meer, maar het is best wel een werk om alles in te typen... :)

EDIT: klapt net mijn PC eruit... kan ik weer opnieuw alles intypen...
« Laatst bewerkt op: 21 april 2009, 15:51:57 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re: Welke analoge PENTAX moet ik houden?
« Reactie #2 Gepost op: 5 april 2009, 10:23:47 »
mijn advies zou zijn om met de Super A aan de gang te gaan, dat is in deze lijst zeker de meest flexibele. Kijk wel of je een handleiding kunt vinden, zeker als je nog nooit eerder met klassieke (ik ben zeer fel tegen de uitdruking analoog) fotografie bezig bent geweest.
Voor een eenvoudige en volledige automatische start kun je eerst even de ME (of de ME super) proberen om een feeling te krijgen.
De Sigma ken ik niet, voor de Spotmatic zul je ook op zoek moeten gaan maar M42 objectieven, de Mamiya heeft meen ik een vast objectief en is dus wat beperkt in de mogelijkheden.
De S1 tot besluit ga je aan mij verkopen  ;D
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Welke analoge PENTAX moet ik houden?
« Reactie #1 Gepost op: 5 april 2009, 10:07:25 »
Ik heb inmiddels een aardige hoeveelheid analoge Pentaxen waar ik niets mee doe. Ik wil er daarom een weer in ere herstellen en met film gaan schieten. Ik heb echter geen enkel verstand van deze analoge beestjes...

Welke kan ik het beste houden? NB het gaat om kwaliteit en gebruikersgemak!

1) SIGMA SA-1
2) PENTAX ME SUPER (2x)
3) PENTAX SUPER A met een soort grip
4) ASAHI S1a met losse lichtmeter die op de flitsschoen past
5) PENTAX ME
6) PENTAX SP 500
7) Mamiya/sekor 528TL

Alle adviezen worden dankbaar in ontvangst genomen!


Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink