Auteur Topic: camera instelling slecht leesbaar in zoeker K20d  (gelezen 1082 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BertvM

  • Newbie
  • Berichten: 3
Re: camera instelling slecht leesbaar in zoeker K20d
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2021, 19:32:38 »
Gert Jan bedankt voor je antwoord.
Andere accu ook regelmatig uitgeprobeerd omdat ik dit ook als probleem inschatte echter, zonder resultaat.
Zie wel dat als ik de camera aan zet het probleem is verholpen echter, na een aantal minuten wordt aflezen steets lastiger.
Denk dat ik dit maar moet accepteren en de LCD displai op de camera meer moet gebruiken.
Verder prima toestel ondanks zijn leeftijd, heb hem al jaren. Maakt i.c.m. mijn sigma 17-70 mooie foto's.

vr gr Bert

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: camera instelling slecht leesbaar in zoeker K20d
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2021, 19:32:38 »

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: camera instelling slecht leesbaar in zoeker K20d
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2021, 09:25:07 »
Hallo.
Sinds geruime tijd bemerk ik dat de camera instellingen die onder in de zoeker van mijn K20d zichtbaar zijn steeds slechter afleesbaar zijn.
Heb al gekeken of er misschien een interne batterij in de camera zit die voeding geeft aan de helderheid/afleesbaarheid van de gegevens echter, die blijkt er niet te zijn.
Is dit te verhelpen of moet ik er vanuit gaan dat over bepaalde tijd de instellingen niet meer leesbaar zijn in de zoeker.
Wel lastig als je door de zoeker kijkt en de instellingen wilt corrigeren.

gr Bert

Dag Bert,

Ik neem aan dat je de groene led info bedoelt, zoiets gebruikt relatief veel stroom, dus wordt uit de accu gevoed waar ook de rest van de camera op draait.
Er is ergens een klein batterijtje dat het geheugen van je kamera van stroom voorziet, zodat bij het wisselen van de accu je niet elke keer alle voorkeur instellingen en datum en tijd opnieuw hoeft in te stellen. Als de hoeveelheid licht van de ledjes minder sterk worden denk ik dat er ergens een spanningsregelaar of aansturende chip aan het verouderen is, het kan ook zijn dat de kamera "denkt" dat het donker is en de helderheid terug schroeft. Jammer maar als hij het verder nog doet kun je ook op de LCD display op de body kijken  ;) Of een K5II of K3 voor weinig op de kop tikken. Je hebt al wel gekeken of het met een andere accu betere gaat?

Succes Gert Jan
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline BertvM

  • Newbie
  • Berichten: 3
camera instelling slecht leesbaar in zoeker K20d
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2021, 19:44:31 »
Hallo.
Sinds geruime tijd bemerk ik dat de camera instellingen die onder in de zoeker van mijn K20d zichtbaar zijn steeds slechter afleesbaar zijn.
Heb al gekeken of er misschien een interne batterij in de camera zit die voeding geeft aan de helderheid/afleesbaarheid van de gegevens echter, die blijkt er niet te zijn.
Is dit te verhelpen of moet ik er vanuit gaan dat over bepaalde tijd de instellingen niet meer leesbaar zijn in de zoeker.
Wel lastig als je door de zoeker kijkt en de instellingen wilt corrigeren.

gr Bert