Auteur Topic: Lichtsterke prime telelens.  (gelezen 1692 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Lichtsterke prime telelens.
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2020, 22:16:45 »
Dat is zeker zo, al moet je dan na het uitsnijden van de foto wel voldoende resolutie overhouden voor het doel waarvoor je de foto wilt gebruiken.
Als je een video wilt maken wordt de beeldkwaliteit bij uitvergroten ook snel minder, dan is een converter handig.

Vorig jaar heb ik een foto gemaakt met een kenko PZ-AF 1.5x teleplus SHQ converter en zonder converter met een Sigma 120-400mm lens; oordeel zelf (na een klik op de foto) het verschil in beeldkwaliteit en grootte:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=42208.0

Arno
« Laatst bewerkt op: 4 april 2020, 22:25:56 door abakker »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Lichtsterke prime telelens.
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2020, 22:16:45 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Lichtsterke prime telelens.
« Reactie #10 Gepost op: 4 april 2020, 18:38:38 »
[...] Vaak haal je een minstens even goed of beter resultaat door een goede, scherpe, opname te croppen.[...]
Dat is zeker zo, al moet je dan na het uitsnijden van de foto wel voldoende resolutie overhouden voor het doel waarvoor je de foto wilt gebruiken.

Al met al dwalen we wel een beetje af van de originele vraag....

HANSBEUS

  • Gast
Re: Lichtsterke prime telelens.
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2020, 16:59:28 »
Bij de meeste teleconverters is het zo, dat ze de eventuele fouten in de lens extra benadrukken. Je moet al met een goede lichtsterke lens beginnen, anders is het resultaat bedroevend.
ik heb mezelf er de laatste maanden, sinds ik mijn K-1 II heb, serieus in verdiept.
Met mijn Sigma 150-500 f5-6,3 schijnt het wel te gaan, maar alleen onder goede lichtomstandigheden.
De Kenko Teleplus SHQ 1.5x Pz-AF schijnt de beste optie te zijn en is gebruikt nog wel te vinden op bijvoorbeeld E-Bay.
Vaak haal je een minstens even goed of beter resultaat door een goede, scherpe, opname te croppen. Is bovendien nog voordeliger ook.

Groeten,

Hansbeus.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Lichtsterke prime telelens.
« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2020, 12:22:56 »
Dit is net zo`n soort verhaal met een teleconverter voor Pentax, er is er nog steeds geen voor FullFrame, daar is Pentax ook redelijk uniek in.
Van Kenko of onder de naam van Tamron e.a. is wel een converter die werkt voor FF; let op, er zijn ook uitvoeringen die geen SDM contacten hebben of alleen voor DA geschikt zijn:
https://www.pentaxforums.com/userreviews/kenko-pz-af-1-5x-teleplus-shq-teleconverter.html

Arno
Het zijn van die opties waar ik altijd zo'n onderbuikgevoel van krijg, misschien zie ik te veel beren hoor. Bv verlies van diverse functies, vignetering of andere randzaken, en ik ben niet zo van modderen, ik wil iets goeds, waarvan ik zeker weet dat het 100% compatibel is. Zo hoor ik ook dat de 1.4 converter met sommige lenzen vanaf een bepaald brandpunt wel aardig werkt, dat bedoel ik dan, je moet dan al concessies doen, en dat wil ik niet. Voor mijn gevoel, maar ik werk daar niet natuurlijk, zou het ontwikkelen van zo`n converter voor FF veel minder kostbaar moeten zijn dan het ontwikkelen van een lens. 

newmikey2

  • Gast
Re: Lichtsterke prime telelens.
« Reactie #7 Gepost op: 3 april 2020, 12:32:21 »
Met de wetenschap uit die reviews kun je op zoek naar een gewenst en geschikt exemplaar op bijvoorbeeld Amazon of E-Bay. Houd echter wel rekening met invoerrechten als je iets van buiten Europa bestelt.
De BTW hakt daar nog eens erger in. IR tarief voor cameralenzen is 6.7%, BTW 21% en daar bovenop moet je nog tussen de €13 en €20 inklaringskosten van de koerier of PostNL rekenen. Dat tikt aardig aan helaas.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Lichtsterke prime telelens.
« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2020, 11:03:25 »
Dit is net zo`n soort verhaal met een teleconverter voor Pentax, er is er nog steeds geen voor FullFrame, daar is Pentax ook redelijk uniek in.
Van Kenko of onder de naam van Tamron e.a. is wel een converter die werkt voor FF; let op, er zijn ook uitvoeringen die geen SDM contacten hebben of alleen voor DA geschikt zijn:
https://www.pentaxforums.com/userreviews/kenko-pz-af-1-5x-teleplus-shq-teleconverter.html

Arno

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Lichtsterke prime telelens.
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2020, 11:18:38 »
Dit is net zo`n soort verhaal met een teleconverter voor Pentax, er is er nog steeds geen voor FullFrame, daar is Pentax ook redelijk uniek in.

HANSBEUS

  • Gast
Re: Lichtsterke prime telelens.
« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2020, 09:59:46 »
Op de Photokina afgelopen jaar heb ik me laten vertellen door vertegenwoordigers van zowel Sigma als ook Tamron , dat het aanpassen van de hardware, dus de mount, niet het probleem is.
Het feit dat Pentax/Ricoh astronomische bedragen vraagt voor de implementatie van de benodigde software maakt het, samen met de te verwachten kleine omzet in deze objectieven, niet interessant om deze in het programma op te nemen. Er moet tenslotte ook nog wat verdiend worden.
De concullega's vragen ook een vergoeding voor hun software, maar die kosten worden over aanzienlijk meer items verdeeld.
Het marktaandeel van Pentax is simpelweg te klein.
We zullen dus regelmatig de toevlucht moeten nemen tot gebruikte exemplaren. Gelukkig is het Amerikaanse pentaxforum.com voorzien van een uitgebreide database met reviews van zowat alle lenzen die ooit op de markt zijn gebracht voor Pentax.
Met de wetenschap uit die reviews kun je op zoek naar een gewenst en geschikt exemplaar op bijvoorbeeld Amazon of E-Bay. Houd echter wel rekening met invoerrechten als je iets van buiten Europa bestelt.

Groeten,

Hansbeus.


 

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Lichtsterke prime telelens.
« Reactie #3 Gepost op: 1 april 2020, 21:54:20 »
Na weer eens een gerucht van Ricoh dat er een nieuwe camera aan zit te komen. Wanneer komt pentax nu eens met een lichtsterke 400 0f 500mm prime tele met F2.8 of F4. Nu houdt het op bij de 300mm of de monsterlijk grote 560mm F5.6? Zou toch wel eens tijd worden daar bij third party leveranciers de spoeling wel erg dun is of zelfs afwezig.


Je kunt het ook omdraaien als bij afwezigheid van een originele pentaxlens het voor Sigma of Tamron niet eens interessant is om tegen een bestaand objectief een k bajonet te schroeven (investering een paar ton) is het dan voor pentax wel te dragen om zo een lens te ontwikkelen?
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Lichtsterke prime telelens.
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2020, 13:24:10 »
Een lichtsterke 400mm of 500mm primelens van Pentax zit er niet aan te komen. Wel is er natuurlijk een goede FF 150-450mm f4.5-5.6 lens te verkrijgen. Van Sigma wordt er soms nog een gebruikte 500mm f4.5 aangeboden.

Arno

Offline risseeuw

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 129
  • Geslacht: Man
Lichtsterke prime telelens.
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2020, 14:59:20 »
Na weer eens een gerucht van Ricoh dat er een nieuwe camera aan zit te komen. Wanneer komt pentax nu eens met een lichtsterke 400 0f 500mm prime tele met F2.8 of F4. Nu houdt het op bij de 300mm of de monsterlijk grote 560mm F5.6? Zou toch wel eens tijd worden daar bij third party leveranciers de spoeling wel erg dun is of zelfs afwezig. 
k5-II, k70,  K3-III

DA 18-55mm DA 18-135mm DA* 60-250mm DA* 300mm
DFA 150-450mm TC 1.4 DFA macro 100mm F2.8 ED AW