Auteur Topic: Pentax ProgramA / MEsuper problemen  (gelezen 3707 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline The_King

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 251
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2011, 13:18:39 »
Vilt trekt wel stof aan, dus regelmatig even schoonmaken kan geen kwaad.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2011, 13:18:39 »

Oud

  • Gast
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2011, 12:00:09 »
Dank voor de reactie's

In beide toestellen heb ik met plakvilt zelf spiegeldempingsmateriaal gemaakt. IN de ME Super heb ik ook met vilt de achterwand opnieuw lichtdicht gemaakt.
Met een testrolletje heb ik gezien dat ze weer beide perfect werken.

Dank voor de ideeën.

Paul

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #17 Gepost op: 14 augustus 2011, 11:32:44 »
Er staan nog wel een paar Super A cq Prorgam A op marktplaats als je even zoekt.
Super A - Zoetermeer
Program A - Druten

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2011, 10:05:48 »
Oud, misschien is dit een tip..: http://link.marktplaats.nl/473595554


Hij is inmiddels door meerderen gespot....

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #15 Gepost op: 13 augustus 2011, 21:59:11 »
Ik heb zowel de ME (euro95, geen super)  ;) als de ProgramA. Beide heel fijne camera's, waar ik menig fotoshoot en reportages mee gemaakt hebt. Maar met de ME heb ik altijd iets bijzonders mee gehad, iets wat ik niet met de ProgramA had, ondanks dat deze veel meer instel-mogelijkheden heeft.
Kan je verliefd worden op een camera?  :o Het had er wel wat van weg in ieder geval!  ::)
Ik gebruik 'm niet meer, maar ik zal de ME nooit wegdoen. (de ProgramA mag trouwens ook gewoon blijven om van z'n welverdiende pensioen te genieten)

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2011, 21:40:18 »
Goede tip die Super Program. Is dat meer dan een Program A? Misschien wel voor de leuk....

De program A is de "uitgeklede"Super A.Dus voor dat geld......

Oud

  • Gast
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2011, 20:59:05 »
Dag allen,

Ik ga vilt in de program A plakken tegen het lawaai van de spiegel. En misschien wel niet, want zo klink het tenminste.
Er zit nu een rolletje in wat ik eerst heb getest in de MEsuper, teruggedraaid en nu verder de program A testen. Als het goed is ben ik mooi klaar.
Leuke reactie, dank jullie allen.

We zullen zien hoe het wordt.
Goede tip die Super Program. Is dat meer dan een Program A? Misschien wel voor de leuk....

Als de twee eigen toestellen goed zijn, draai ik straks op vakantie in eentje een zwart/wit film. Lijkt me leuk. Heb al een geel filter op de kop kunnen tikken.

asplx

  • Gast
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2011, 15:57:55 »
Ik vraag me af, of de Grip A van de LX hier ook op past, aangezien die dezelfde bevestigingsmethode heeft.
Alleen kan ik de h.o.h. afstand van de bevestigingspunten niet inschatten.

De LX-grip lijkt me namelijk wat dieper.

Ruurd

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2011, 15:51:52 »
Volgens ons beider Historisch boek is dit de Amerikaanse uitvoering van de Super A
Voordie vraagprijs  - € 15,00 - meteen doen....

Ruurd


Juist, en dat handgreepje kun je zo overzetten. Is trouwens wel een M-lens die er bij zit. Maar wel een mooie.

asplx

  • Gast
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2011, 15:50:47 »
@Ruurd

Ik bedoel juist de MeSuper.....

Ik heb er hier net eén in de hand zonder lens; klinkt nog mooier  :D :D :D :D :D

Hansli

Misschien kun je em via de flitskabel aansluiten op de versterker.
en dan stereo over de boxen... WOUW.... :dance:

 :D :D :D

asplx

  • Gast
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2011, 15:48:24 »
Altijd gedacht dat de toevoeging SUPER mannelijk was en de toevoeging PROGRAM vrouwelijk...... :-X :-X   :D

Oud, misschien is dit een tip..: http://link.marktplaats.nl/473595554


Volgens ons beider Historisch boek is dit de Amerikaanse uitvoering van de Super A
Voordie vraagprijs  - € 15,00 - meteen doen....

Ruurd

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2011, 13:49:02 »
Mijn eerste reflex was de ME en toen de ME Super uitkwam die al snel er bij gekocht.
Heb meer dan 10 jaar met de ME Super gefotografeerd en hij/zij heeft me nooit in de steek gelaten.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2011, 12:43:28 »
Klopt niet helemaal: alle camera's zijn vrouwelijk, ook de ME-Super!
Hansli

Altijd gedacht dat de toevoeging SUPER mannelijk was en de toevoeging PROGRAM vrouwelijk...... :-X :-X   :D

Oud, misschien is dit een tip..: http://link.marktplaats.nl/473595554


Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2011, 19:41:00 »
@Ruurd

Ik bedoel juist de MeSuper.....

Ik heb er hier net eén in de hand zonder lens; klinkt nog mooier  :D :D :D :D :D

Hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

asplx

  • Gast
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2011, 19:08:18 »
Citaat
En wat een mooie camera hé, die ME; alleen dat geluid al van sluiter en spiegel..............

En dan heb je de MEsuper nog niet eens gehoord....

Eigenlijk zouden het geluid van de spiegel en de sluiter extra punten moeten opleveren in reviews.... :cheer:

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2011, 19:02:43 »
Klopt, ik heb even gecheckd en dit is dé manier. Camera spannen, ZO (= zelfontspanner) spannen, klein zetje geven en de ME-super doet ZIJN werk! Bij de Program A dezelfde wijze en dat doet zij HAAR werk!

Klopt niet helemaal: alle camera's zijn vrouwelijk, ook de ME-Super!

En wat een mooie camera hé, die ME; alleen dat geluid al van sluiter en spiegel..............

Hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2011, 16:32:27 »
1: Draai de handle van de zelf-ontspanner tegen de klok in. Dat weet ik zeker.
Een gokje:
2: Ik meen, dat de zelf-ontspanner van de ME-super zijn/haar werk doet, door die handle een zetje naar boven te geven.

Klopt, ik heb even gecheckd en dit is dé manier. Camera spannen, ZO (= zelfontspanner) spannen, klein zetje geven en de ME-super doet ZIJN werk! Bij de Program A dezelfde wijze en dat doet zij HAAR werk!

asplx

  • Gast
Re:Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2011, 16:12:03 »
De vragen bij deze:

Ik heb een programA, door mijn vader nieuw gekocht. Een geweldig toestel wat ik met veel plezier jaren heb gebruikt.
Omdat ik ruzie met de programA had een MEsuper aangeschaft.

:good: De ME-super was bij het uitbrengen zó geavanceerd, dat de toegepaste technieken jarenlang zijn gehandhaafd in andere camera's van Pentax, zoals de SUPER A, Program A en A3. Verstandige keuze dus.

Citaat
Dit heb ik gedaan omdat ik de foto's van de programA nog altijd vele malen beter vind dan van een digitale. Is mijn mening, maar ik blijf nog analoog zolang dat kan

H E E L E M A A L   M E E   E E N S... :cheer:

Citaat
Ik hoop op het forum een paar dingen te vinden, misschien kunnen jullie me wegwijs maken.

Dat moet zeker lukken...

Citaat
De programA: de laatste rolletjes zaten er telkens bruinige foto's tussen, de rest was wel goed. Ik heb gezien dat de spiegel bleef plakken aan het dempingsmateriaal. Dat heb ik nu maar verwijderd, de spiegel klakt nu behoorlijk. De spiegel zelf zat onder de zwarte pikzooi, dit heb ik schoon kunnen maken. Is et een optie om zo weer te gaan fotograferen? Is er dempingsmateriaal te koop?

Het dempingsmateriaal is te koop. Informeer eens bij Camtec of bij Haspel Camera Service.
Wat je ook kunt proberen, is zwart vilt. Zie ook de opmerking bij het afdichten van de achterwand.

Citaat
Da;s vervelend en moet ik aan een
Voor de zekerheid heb ik goedkoop een meSuper aangeschaft omdat ik over paar weken met vakantie ga, en wil dan gewoon goede foto's kunnen maken. Een meSuper, jammergenoeg is de automaatstand op de me niet zo compleet als op de programA, stiekem hoop ik dus dat de programA het weer doet nu de spiegel niet meer pikt.

Tja, ik heb op Marktplaats meerdere aanbiedingen zien staan van de Program A voor enkele tientjes. Met natuurlijk het risico van ook een plakkerige spiegel.

Citaat
Vraag? Hoe werkt de zelfontspanner op de meSuper? Ik kom er niet goed achter.

Da's nou vervelend: Mijn vriendin heeft de ME-super en de handleiding en alles zit nog ergens onderin in de verhuisdozen...
Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd...

1: Draai de handle van de zelf-ontspanner tegen de klok in. Dat weet ik zeker.
Een gokje:
2: Ik meen, dat de zelf-ontspanner van de ME-super zijn/haar werk doet, door die handle een zetje naar boven te geven.
Bij sommige camera's ontspant de zelfontspanner door óf het indrukken van de ontspanknop, bij andere dooor het indrukken van een apart knopje, bij de ME-super door het een stukje met de klok meedraaien van het handletje.

Citaat
Nog een vraag, is er dempingsmateriaal te koop en afdichtingsschuim voor de achterklep? en is datzelf te doen?

Ik gebruikte voor de afdichting van de achterwand zwart vilt, dat ik vastlijmde met Bisonkit. De Bisonkit bracht ik aan met een cocktail-prikker in de daartoe bestemde gleuf, waarna ik afgeknipte strookjes zwarte vilt aanbracht.
Dit vilt is verkrijgbaar bij borduurwinkels e.d. en voldoende voor ongeveer 10 camera's ;D Met de spiegeldemping erbij mischien slechts 8.  :(

Paul,
Ik hoop dat je hier mee vooruit kunt.

Groeten en veel succes,
Ruurd

Oud

  • Gast
Pentax ProgramA / MEsuper problemen
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2011, 13:55:04 »
De vragen bij deze:

Ik heb een programA, door mijn vader nieuw gekocht. Een geweldig toestel wat ik met veel plezier jaren heb gebruikt.
Omdat ik ruzie met de programA had een MEsuper aangeschaft.
Dit heb ik gedaan omdat ik de foto's van de programA nog altijd vele malen beter vind dan van een digitale. Is mijn mening, maar ik blijf nog analoog zolang dat kan

Ik hoop op het forum een paar dingen te vinden, misschien kunnen jullie me wegwijs maken.
De programA: de laatste rolletjes zaten er telkens bruinige foto's tussen, de rest was wel goed. Ik heb gezien dat de spiegel bleef plakken aan het dempingsmateriaal. Dat heb ik nu maar verwijderd, de spiegel klakt nu behoorlijk. De spiegel zelf zat onder de zwarte pikzooi, dit heb ik schoon kunnen maken. Is et een optie om zo weer te gaan fotograferen? Is er dempingsmateriaal te koop?

Voor de zekerheid heb ik goedkoop een meSuper aangeschaft omdat ik over paar weken met vakantie ga, en wil dan gewoon goede foto's kunnen maken. Een meSuper, jammergenoeg is de automaatstand op de me niet zo compleet als op de programA, stiekem hoop ik dus dat de programA het weer doet nu de spiegel niet meer pikt. Vraag? Hoe werkt de zelfontspanner op de meSuper? Ik kom er niet goed achter.

Nog een vraag, is er dempingsmateriaal te koop en afdichtingsschuim voor de achterklep? en is datzelf te doen?