Auteur Topic: foto's op een ongewilde manier bewerkt door Irfanview!!!  (gelezen 1569 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DickL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 760
    • Mijn Flickr albums
Re: foto's op een ongewilde manier bewerkt door Irfanview!!!
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2020, 19:11:56 »
Probeer eens een andere viewer of kopieer de bestanden weer terug op het SD kaartje en bekijk ze dan met de camera.

Aangezien je schrijft dat je de foto's al opgeslagen hebt verwacht ik dat het onomkeerbaar is. Je zou ff naar de datum van de file kunnen kijken.

Zover ik weet worden thumbnails gemaakt door het programma zodra je de foto's inlaadt en worden ergens in het programma opgeslagen. Staan dus los van de bewerkte jpegs. 
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: foto's op een ongewilde manier bewerkt door Irfanview!!!
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2020, 19:11:56 »

Offline roberto58

  • Newbie
  • Berichten: 11
Re: foto's op een ongewilde manier bewerkt door Irfanview!!!
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2020, 16:19:30 »
Niemand een suggestie, wat hier te doen?
Je kunt duidelijk zien, dat in de thumbnail van de foto de kleuren origineel zijn en het beeld niet vervormd.
Dus op een of andere manier ziet het programma wel het originele bestand. Daar moet toch iets op te vinden zijn?? ??? ???

Offline roberto58

  • Newbie
  • Berichten: 11
Re: foto's op een ongewilde manier bewerkt door Irfanview!!!
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2020, 22:06:33 »


Hier het voorbeeld. Bovenaan de vervormde foto, onderaan de thumbnails, die de normale originele foto weergeven.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: foto's op een ongewilde manier bewerkt door Irfanview!!!
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2020, 16:10:05 »
Ik wil wel een printscreen toevoegen, maar weet niet hoe ik dat hier doen moet.

Als je op de toets PrtScr drukt, kan je daarna IrfanView openen en op bewerken klikken; met plakken krijg je het dan weer in beeld en kan je het verder bewerken en opslaan etc.
Als je foto's op Flickr plaatst, dan kan je ze op de volgende manier op het forum krijgen: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=42117.0

Arno
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2020, 16:14:56 door abakker »

Offline roberto58

  • Newbie
  • Berichten: 11
Re: foto's op een ongewilde manier bewerkt door Irfanview!!!
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2020, 15:28:54 »
Het rare is, dat in de digital camera utility 5 de thumbnail van de foto WEL onvervormd wordt weergegeven!
Daaruit maak ik op dat de originele foto nog te restaureren moet zijn.

Ik wil wel een printscreen toevoegen, maar weet niet hoe ik dat hier doen moet.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2020, 15:43:41 door roberto58 »

newmikey2

  • Gast
Re: foto's op een ongewilde manier bewerkt door Irfanview!!!
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2020, 09:25:55 »
Hallo allemaal!

Ik heb laatst wat foto's in Irfanview wat scherper gemaakt, iets donkerder of lichter en daarna opgeslagen. Tot mijn schrik waren de foto's ineens totaal anders.
Heel grof met pixels en scherpe harde kleuren. Helaas zijn ze al opgeslagen.
Nu weet ik dat een digitale foto metadata bevat. Is het mogelijk om de originele foto te herstellen, door iets met die metadata te doen en hoe doe ik dat?
Ik baal nu als een stekker. Het komt waarschijnlijk door de plugins van Irfanview, want voordat ik die had gedownload, had ik dit probleem niet.

Nee, die metadata bevat alleen maar tekstvelden met gegevens over de technische omstandigheden waaronder de foto genomen is (sluitertijd, ISO, belichtingsprogramma etc.) alsmede bechrijvende tags die er naderhand aan toegevoegd zijn om de foto te kunnen groeperen/sorteren. Ze staan volledig los van de pixelinhoud.

Als je de foto's hebt opgeslagen en de originelen hebt overschreven dan kan je niet meer terug. Het is een goed gebruik je originelen als negatieven te beschouwen en altijd te bewaren. Het resultaat van je bewerking sla je dan met een andere naam en in een andere map op. Ik heb héél vroeger ook wel eens Irfanview gebruikt maar dan alleen als viewer, als fotobewerkingsprogramma vond ik het veel te beperkt - maar aan die mening heb je nu natuurlijk weinig en een ramp kan met ieder programma gebeuren - daar heb je backups voor.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: foto's op een ongewilde manier bewerkt door Irfanview!!!
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2020, 21:57:44 »
Ik heb laatst wat foto's in Irfanview wat scherper gemaakt, iets donkerder of lichter en daarna opgeslagen.

IrfanView werkt met 2 betrekkelijk kleine schermen, waarbij je op 1 van de schermen de gevolgen van aangepaste veranderingen kunt zien. Het is niet goed mogelijk om op zo'n scherm een goed beeld te krijgen van wat het resultaat wordt, daarom raad ik je af IrfanView te gebruiken voor het corrigeren van je foto's.
Het gratis programma "FastStone Image Viewer" kan ik je aanbevelen. Het werkt gemakkelijk en het resultaat van veranderingen die je wil doen zijn vooraf goed zichtbaar.

Arno


Offline roberto58

  • Newbie
  • Berichten: 11
foto's op een ongewilde manier bewerkt door Irfanview!!!
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2020, 20:42:08 »
Hallo allemaal!

Ik heb laatst wat foto's in Irfanview wat scherper gemaakt, iets donkerder of lichter en daarna opgeslagen. Tot mijn schrik waren de foto's ineens totaal anders.
Heel grof met pixels en scherpe harde kleuren. Helaas zijn ze al opgeslagen.
Nu weet ik dat een digitale foto metadata bevat. Is het mogelijk om de originele foto te herstellen, door iets met die metadata te doen en hoe doe ik dat?
Ik baal nu als een stekker. Het komt waarschijnlijk door de plugins van Irfanview, want voordat ik die had gedownload, had ik dit probleem niet.