Auteur Topic: Tussenringen  (gelezen 1168 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Tussenringen
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2017, 23:22:57 »
Om de combinatie k30 + tussenring(en) + (macro)lens werkend te krijgen, moet je de volgende handelingen uitvoeren:
- Diafragmaring gebruiken toestaan (zie pagina 289 van de handleiding).
- Zorgen dat je m.b.v. de groeneknop de benodigde sluitertijd kunt bepalen (zie pagina 181 t/m 184 van de handleiding). Bij de M-stand moet je dan voor het groene knopje TvSHIFT instellen.
- Zorgen dat de lenscontacten op de body kortgesloten worden. Ik weet niet of de tussenringen die je gebruikt aan de camerakant geleidend zijn. Als dat niet het geval is dan kun je een stukje aluminiumfolie tussen de tussenring en de contacten op de body klemmen.

Wanneer je nu de camera op de M-stand zet, kun je de iso-waarde instellen en m.b.v. de diafragmaring op de lens het gewenste diafragma kiezen. Als je lens geen diafragmaring heeft dan kun je alleen wijd open fotograferen. De benodigde sluitertijd bepaal je nu door op het groene knopje te drukken. Daarna drup je op de ontspanknop.

Succes met het uitproberen.

Groet,  Peter


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Tussenringen
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2017, 23:22:57 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Tussenringen
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2017, 22:57:24 »
Je moet in het menu van de K30 instellen dat het toestel de diafragmaring toestaat. Volgens mij doet deze combo het dan. Ik neem tenminste aan dat je de versie van de 100 mm macro hebt die een diafragmaring heeft. Diafragma geef je dan aan met de ring, ISO stel je in, de juiste sluitertijd krijg je door op de groene knop te drukken.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline flying Finn

  • Junior Member
  • Berichten: 35
Tussenringen
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2017, 22:32:35 »
Goedenavond,
Ik heb onlangs op marktplaats een set originele Pentax tussenringen gekocht met de bedoeling deze in combinatie met mijn  Pentax 100mm F2.8 macrolens en Pentax k30 te gaan gebruiken.
Echter als ik een tussenring er tussen zet doet de camera helemaal niets meer.  Geen diafragma getal meer (knipperende streepjes) sluitertijd geeft niets aan en ik kan ook niet afdrukken in welke stand ik de camera ook zet.
De ringen hebben geen contacten en passen verder goed.
Dacht door alles in de M stand te zetten dat het wel zou werken.
Doe ik iets niet goed of heb ik een kat in de zak gekocht?