Auteur Topic: Eerste vogeltjes voor mij  (gelezen 675 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline koidokter

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 284
  • Geslacht: Man
Re: Eerste vogeltjes voor mij
« Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2015, 14:50:48 »
Vanuit een vogelkijkhut fotograferen is misschien een optie , vaak heb je de vogeltjes op een paar meter afstand.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Eerste vogeltjes voor mij
« Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2015, 14:50:48 »

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Eerste vogeltjes voor mij
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2015, 22:35:44 »
Ik weet inmiddels dat als je vogels wilt fotograferen, je daar ook echt geduld voor moet hebben. Maw, niet naar het raam rennen als er toevallig een vogel land, maar op een plek waar evt een vogel gaat landen alles op instellen en wachten maar. Nadeel hiervan is dat als er geen vogel komt heb je voor niets gezeten. Maar bv regelmatig voeren op een mooi fotoplekje vergroot je kansen. En dat verhaal van die mm is voor velen het probleem (ook voor mij) maar ik zie mezelf ook niet als vogelfotograaf, maar vind het gewoon een keer leuk om te proberen. Overigens de tip die hiervoor al gegeven werd, niet door glas fotograferen, hier heb je kwaliteits-verlies mee. En veel oefenen helpt natuurlijk ook, maar het word nooit beter als wat je materiaal toelaat.

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Eerste vogeltjes voor mij
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2015, 21:45:21 »
Is inderdaad een goede optie om voor het raam te gaan staan, alleen zat ik op dat moment boven en de vogels "opeens" kwamen en dus geen idee had hoelang ze zouden blijven, en toen ik na deze foto's het raam open deed vlogen ze meteen weg en kwamen niet meer terug.

De eerste is inderdaad schuin genomen.

Statief is al aanwezig, afstandsbediening nog niet, maar dan kan je geen instellingen veranderen via de afstandsbediening of het moet een flucard zijn? Of heb ik het nu fout?
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Eerste vogeltjes voor mij
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2015, 21:23:54 »
Die lens is niet nodig meteen, maar begin met aan de andere kant van de raam te gaan staan zou ik zeggen, dat kost niks :)
:D  Een prima tip, die je misschien ook nog kan uitvoeren met jezelf en een afstandsbediening (goedkoop) binnen en de camera op statief (wat duurder) buiten.
Dan kun je toch dichterbij komen, waardoor je meer details kunt vangen...
Bij de eerste vermoed ik dat je schuin door het raam hebt gefotografeerd, en dat kost ook meer details dan er recht doorheen, als je het toch zo doet.
Tot slot zou je misschien ook in de bewerking nog wat kunnen verscherpen om het gevoel van gebrek aan detail te verbeteren.
Zoek maar eens naar voorbeelden van dit soort verschillen op het forum of op het internet (bv http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/verscherpen.php).
Dat kost je alleen tijd en kan ook prima met software voor 0 euro, en maakt een heel groot verschil....
 
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline kareltjepiek

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 226
  • Geslacht: Man
Re: Eerste vogeltjes voor mij
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2015, 20:59:33 »
Die lens is niet nodig meteen, maar begin met aan de andere kant van de raam te gaan staan zou ik zeggen, dat kost niks :)
Groeten van Henk van Zuylen

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Eerste vogeltjes voor mij
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2015, 20:02:39 »
Hierbij mijn eerste post met vogels als onderwerp. Ze missen wat scherpte omdat ik ze aardig heb moeten croppen en omdat ze achter het raam zijn gemaakt (wat niet al te schoon is).
Brandt los met de tips zou ik zeggen. (lens met groter bereik of sowieso scherper zou natuurlijk helpen, maar daar moet het spaarpotje eerst voor worden bijgevuld)

1. Vogels tuin.jpg by y.nuijt

2. Vogels tuin-2.jpg by y.nuijt

3. Vogels tuin-3.jpg by y.nuijt
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm