Auteur Topic: Onderwatercamera  (gelezen 2911 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Onderwatercamera
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2014, 21:52:33 »
Ha Monique, Edzo heeft een duidelijk verhaal neergezet waar ik me ook in kan vinden. Echter wat ik persoonlijk een nadeel vind bij snorkelen en fotograferen is het volgende:
1 je pakt vrijwel alles van bovenaf
2 stil hangen door stroming is vrijwel onmogelijk
3 vasthouden aan koralen voor een stabiele foto is absoluut not done
4 de vissen die schuilhouden onder rotsen en koralen die wel blijven zitten pak je zodoende niet
5 meebewegen met een vis en afdrukken trekken de compactcamera's niet dus onscherpte
6 door combi van deze factoren zijn veel foto tz onderwaterleven gedoemd te mislukken.

Wat wel geestig is en dat deed ik zelf veel is op m'n onderwaterhuis een groothoeklens zetten en dan m'n dochtertje half onder en half bovenwater fotograferen, sowwww schattig  :D
Maar zonder gekheid mocht ze een tochtje maken in regenachtig weer kan ze wel lekker door fotograferen en ze kunnen vaak tegen een stootje. Ik denk dat het handig is om goed te informeren alvorens tot aanschaf over te gaan. Anders mag ze mijn DC1200 best overnemen die elimineert bovenstaande punten grotendeels  :D

Succes vr Gr Sander

Punt 1 t/m 6 kan ik bevestigen. Zeker als je geen of weinig ervaring hebt, zullen "snorkel foto's" achteraf (bijna) altijd gruwelijk tegenvallen.
Onderwater fotografie is erg moeilijk.

Vandaar ook geen onderwatercamera kopen, maar zo een Olympus Tough. Die kan tegen een stootje tijdens een vakantie.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Onderwatercamera
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2014, 21:52:33 »

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Onderwatercamera
« Reactie #14 Gepost op: 28 november 2014, 21:40:25 »
Ha Monique, Edzo heeft een duidelijk verhaal neergezet waar ik me ook in kan vinden. Echter wat ik persoonlijk een nadeel vind bij snorkelen en fotograferen is het volgende:
1 je pakt vrijwel alles van bovenaf
2 stil hangen door stroming is vrijwel onmogelijk
3 vasthouden aan koralen voor een stabiele foto is absoluut not done
4 de vissen die schuilhouden onder rotsen en koralen die wel blijven zitten pak je zodoende niet
5 meebewegen met een vis en afdrukken trekken de compactcamera's niet dus onscherpte
6 door combi van deze factoren zijn veel foto tz onderwaterleven gedoemd te mislukken.

Wat wel geestig is en dat deed ik zelf veel is op m'n onderwaterhuis een groothoeklens zetten en dan m'n dochtertje half onder en half bovenwater fotograferen, sowwww schattig  :D
Maar zonder gekheid mocht ze een tochtje maken in regenachtig weer kan ze wel lekker door fotograferen en ze kunnen vaak tegen een stootje. Ik denk dat het handig is om goed te informeren alvorens tot aanschaf over te gaan. Anders mag ze mijn DC1200 best overnemen die elimineert bovenstaande punten grotendeels  :D

Succes vr Gr Sander

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Onderwatercamera
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2014, 20:35:46 »
Kun je daar ook foto's mee nemen?? Dacht dat die alleen voor filmpjes waren??

Je kunt met een GoPro ook foto's maken echter het hele ontzettende grote nadeel van een GoPro is dat die alleen maar groothoek heeft. Erge groothoek.
Macro opnames zijn onmogelijk, normaal en telebereik ook niet, dus op land dan ook geen fatsoenlijke foto's mee te maken of je moet steeds mooie schoenen aan hebben (die komen er bijna op :evil:).
Geen alternatief voor jouw moeder lijkt me gezien jou omschrijving van het gebruik. Je valt met een Go Pro wel op (leert onze ervaring in Myanmar, maar daar is dat ding dan ook redelijk onbekend nog).
Wij (lees: mijn vrouw) heeft ook een GoPro en die gaat ze onder water zeker gebruiken (als ze weer mag duiken, we zitten op verlossend antwoord van de duikmedische neuroloog te wachten).
Zoals gezegd heeft een GoPro beperkt (groothoek) gebruik.

Een "all weather camera" kun je van alles mee: groothoek, normaal, (beperkt) tele en macro (bij Pentax tot 1 cm).
Verwacht niet al te veel van de beeldkwaliteit, het blijft immers een compact camera, maar dat zijn de meeste onderwatercamera's ook.
Of je moet naar de Olymnpus Pen met onderwaterhuis of de Nikon die ik noemde.

Het is de vraag of "moeders" dit soort kwaliteit nastreven. Doorgaans niet, of ze moeten door dochterlief zijn aangestoken  :evil: ;C :angel:

Offline Boebels

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1062
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
Re: Onderwatercamera
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2014, 18:54:43 »
je zou natuurlijk ook een Go-Pro kunnen nemen.

Kun je daar ook foto's mee nemen?? Dacht dat die alleen voor filmpjes waren??

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Onderwatercamera
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2014, 16:21:13 »
je zou natuurlijk ook een Go-Pro kunnen nemen.

Offline Boebels

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1062
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
Re: Onderwatercamera
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2014, 15:50:54 »
Hahaha....ja, ik ben er nog hoor ;-)


Mn ma is zeker geen waterrat en zal echt niet tot 5 meter diepte gaan, dan is ze wel verzopen :angel:
Maar bedankt voor de toelichting. Ik zal de genoemde camera's eens gaan bekijken. Maar zelf heb je daar dus geen ervaring mee, met zo'n "all-weather" bedoel ik.

Toch ook maar naar een fotozaak om e.e.a te gaan bekijken.

Tnx!!

Monique

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Onderwatercamera
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2014, 21:35:58 »
Maar goed, alle gekheid op een stokje.
Hopelijk heb ik Monique beetje kunnen helpen. Of is ze ondergedoken?  :evil: :angel:

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Onderwatercamera
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2014, 21:34:56 »
En de act.


Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Onderwatercamera
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2014, 21:32:43 »
Waar is "ja" nu je antwoord op?  ???
De foto's of de act?


lol ja :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Onderwatercamera
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2014, 21:29:55 »

Ja !!


ow .. en van je gear :)

Waar is "ja" nu je antwoord op?  ???
De foto's of de act?

Hier ligt de gear ergens tussen  ;)


En dit is één van mijn foto's.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2014, 21:33:20 door Edzo »

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Onderwatercamera
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2014, 21:00:10 »
Van het onderwater leven of de Houdini-act?  ;C


Ja !!


ow .. en van je gear :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Onderwatercamera
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2014, 19:43:04 »

fotoootjes !!!

Van het onderwater leven of de Houdini-act?  ;C

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Onderwatercamera
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2014, 22:19:01 »

Zelf heb ik een Sea&Sea DX-2G, feitelijk een Ricoh compact camera in een Sea&Sae onderwater behuizing. Voordeel is dat deze camera op zich redelijk flexibel is, hoewel je de ISO niet verder dan 400 moet opschroeven. Dus veel flitsen. Vandaar dat ik dus twee externe flitsers heb, op een onderwatergrip. Heel veel snoeren en draadjes, dus veelal is duiken bij mij een soort van Houdini-act  ;C :lolk:.


fotoootjes !!!

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Onderwatercamera
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2014, 21:03:23 »
Hoi Monique,

Als "onderwater fotograaf" heb ik de nodige ervaring en kennis opgedaan en kan ik er wel wat over roepen.
Je omschrijving is als volgt:
- Gebruik als "onderwatercamera", maar alleen voor snorkelen. Je komt dus nooit dieper dan een meter of 5 ga ik van uit.
- De camera moet ook op het droge foto's maken, eigenlijk met name op het droge (of je moeder moet een waterrat zijn  ;C).

Een specifieke onderwatercamera, dat wil zeggen een camera in een onderwaterhuis is dan naar mijn idee niet nodig en zelfs "gevaarlijk".
Een camera in een onderwaterhuis heeft namelijk zogenaamde "O-ringen", die in de behuizing zitten en de camera dus droog moeten houden.
Bij openen en sluiten van de behuizing luistert dit erg nauw en voordat je het weet zit er een haartje of zandkorrel op de O-ring en loopt je camera vol.
Daarnaast zijn deze camera's door hun behuizing nogal groot en op het land niet handig in het gebruik.

Naar mijn idee is een "all weather camera" de beste keuze. Je hebt dan bijvoorbeeld de Pentax/Ricoh serie en de Olympus Tough serie of Panasonic Lumix.
De Olympus Tough komt eigenlijk de afgelopen jaren steeds als beste uit de testen. Zo ook dit jaar weer > http://thewirecutter.com/reviews/best-waterproof-camera/ en http://www.tomsguide.com/us/best-waterproof-cameras,review-2194.html

Alternatief (en duurder) is de Nikon 1 AW 1, met verwisselbare lenzen. Ook boven water ben je dan meer flexibel. Na aanschaf is je portemonnee ook wat flexibeler  :evil: :angel:

Extra voordeel van de all weather camera's is, dat ze ook stof- val- en schokproef zijn en ook aardig wat kou kunnen verdragen.

Voor onderwater moet je er van uit gaan, dat op een paar meter de kleuren al door het water weggefilterd worden. Op 3 meter is rood al weg en nog dieper de rest. Op 10 meter of zo is alles groen/blauw. Je zal dus met flitsen de kleur terug dienen te brengen, dan wel (bij de compact camera's) door ingebouwd onderwater filter. Dit werkt echter natuurlijk nooit zo goed als een flitser. De ingebouwde flitser gebruiken heeft als één groot nadeel, dat je al het zweefvuil in het water tussen de lens en het onderwerp mooi oplicht en dus ook meer gaat zien. Dat geeft eenzelfde effect als met een slechte camera fotograferen op ISO 52.600 zeg maar  :evil: Let wel, dat ook in tropisch water zweefvuil zit. Dat zie je minder dan in "Nederlands" water, maar het zit er wel en licht net zo mooi op  :angel:
Alternatief is de camera op een grip zetten, met een externe flitser die als slave flitser werkt (aangestuurd door de interne flitser) of dat je de interne flitser afsluit met een optische kabel naar een externe flitser. Dat is dan wel de aanschaf van een(vrij prijzige) onderwater flitser. Er zijn diverse merken, waarvan Sea&Sea een bekende is.
Onderwater fotografie is leuk met een compact, maar verwacht geen briljante foto's, of je moet ergens rond de 1 meter diep zitten en nog voldoende zonlicht hebben.

Zelf heb ik een Sea&Sea DX-2G, feitelijk een Ricoh compact camera in een Sea&Sae onderwater behuizing. Voordeel is dat deze camera op zich redelijk flexibel is, hoewel je de ISO niet verder dan 400 moet opschroeven. Dus veel flitsen. Vandaar dat ik dus twee externe flitsers heb, op een onderwatergrip. Heel veel snoeren en draadjes, dus veelal is duiken bij mij een soort van Houdini-act  ;C :lolk:.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2014, 21:11:22 door Edzo »

Offline Boebels

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1062
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
Onderwatercamera
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2014, 20:14:43 »
Wie heeft er ervaring met een onderwatercamera?
Mijn ma wil een -compact-camera voor op reis. Het gaat voornamelijk om snorkelen en niet het serieuze duiken.
Ze wil eigenlijk een gewoon kleine camera (makkelijk meenemen) maar met functie voor onderwater.
Ik heb er geen idee van welke beetje ok is. Waar moet ik op letten bijvoorbeeld mbt onderwater?

Het merk maakt niet uit, als het maar makkelijk te bedienen is.

Alvast hartelijk dank!!

Groet, Monique